Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Enig, det kommer til å komme mange diskusjoner og problemer i samband med dette nå. Artikkelen er i seg selv også interessant, og jeg ser helt klart mange av problemstillingen den tar opp. Dette kommer nok til å bli en topic som vil følge oss på godt og vondt i mange år fremover.

Jeg reagerte bare på fremstillinga om å stille spørsmålstegn til IoT som trend, til å komme med en artikkel som i bunn og grunn tar opp problemer som skapes av nettopp : “The ever-growing number of IoT devices”.

Ellers tror jeg vi alle kan bli enige til slutt! :wink:

1 Like

Kan godt dra inn 5G og de usikkerhetene det kan åpner for. Jeg synes det er betenkelig at vi skal pushe så mye stråling over hele verden - det kan også få en del uante konsekvenser. Så vidt jeg vet er det lite uavhengig forskning om temaet.

1 Like

Smittetopp-appen lanseres i dag:

En av konsekvensene av Koronaviruset tror jeg vil være økt overvåkning. Vi så det allerede i Asiatiske land, på den positive siden førte det til at de fikk begrenset viruset ganske kjapt, på den negative siden går det ut over personvernet. Det er et tveegget sverd - skal man la frihet gå på bekostning av sikkerhet? Jeg er ikke i tvil om hva jeg mener, men jeg er klar over at ikke alle er enige i mitt syn.

Interessant at dette også nå tas opp i sesong 3 av Westworld: SPOILER
hvor en algoritme styrer verden og bestemmer hvilken sosial score man har, som igjen bestemmer hvilke typer jobber man kan få, og hvor mye myndighetene skal “satse” på deg som person. En av hovedpersonene er for eksempel forventet å ta selvmord innen 10-12 år, og har en social score på 2.7.

2 Likes

Edward Snowden snakker litt om temaet og problematikken

2 Likes

Bra serie! Hvorfor kan ikke myndighetene bare «chippe» oss med ID, GPS tracking og helsetilstand, først som sist? Burde ikke være vanskelig å lage en chip som tar temperaturen også. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Enig, og det underbygger dessverre konspirasjonsteorier om at viruset er menneskeskapt.

Akkurat som 9/11 førte med seg en del strengere sikkerhetstiltak, og generelt massiv spredning av frykt for terrorisme. Hvor mange millioner timer med terror har ikke media skapt basert på den hendelsen og det som har skjedd i kjølvannet?

Det samme er vi vitne til i dag - massiv spredning av frykt. Som gir grobunn for å sette i gang med mer overvåkning, testing og kontroll. Som kan se ganske uskyldig ut. Men det er snikinnføring av overvåkning som datatilsyn osv har kjempet mot i lang tid.

Er dette fremskritt i riktig retning? Tja, man kan kanskje si at man allerede overvåkes av egne forestillinger om feks gud eller forfedre, om man tror på den slags, noe mange barn vokser opp med å tro. Så mange vil tenke overvåkning ikke er så ille fordi det er til “vårt felles beste”.

Hadde det feks vært ok om biler ble chippet til å maks kunne kjøre 110km/t? Siden ingen da kunne bryte fartsgrensen, ville det vært til vårt felles beste? Hvordan ville regnskapet se ut, om man tok med følelser i regnskapet? Følelser som følelsen av å bli holdt nede, følelsen av å bli bestemt over, følelsen av at man ikke kan gjøre som man vil?

Personlig er jeg 100% mot snikinnføring av overvåkning. Jeg er også imot snikinnføring av blankofullmakter for de som styrer landet vårt.

5 Likes

Noen teknologiske fremtidstrender fra DNV.

https://www.dnvgl.no/karriere/employee-stories/interview-articles/these-five-technology-trends-will-define-industry-in-the-coming-decade.html

https://www.dnvgl.com/to2030/overview/index.html

Sjølv har eg tru på 3D printing

1 Like

kan Quantafuel være en oppvekker for EU,å gjøre plast om til drivstoff?

https://quantafuel.com/

Økt overvåkning står også på trappene her i landet i form av ny etterretningslov:

2 Likes

…og ikke glem cashless society,-alle skal bruke Apper fra nå av :policeman: :construction: :moneybag::stop_sign:

sedler og kronestykke er smittefarligt :biohazard:

1 Like

Spør du Spetalen får du klart NEI.

12:30 inn i sendingen

jo,jeg husker godt den podcast`n der,-“hjernedød” :sweat_smile:

men,-vi vet nå at asiatiske land har drevet skip med søppel i retur…blir dette en større trend,tror jeg EU kanskje må ta affære i å finne på en “innovativ” måte å håndtere plasten,-Det er her Quantafuel kommer inn i bildet som en potensiell “Megatrend”(ref. tråden her)

alt har en begynnelse,og jeg kan kanskje se en viss odds for der vi kan se tilfellet av en etterspørsel til Quantafuels “ekspertise”,om man får kalle dem det.

Dessuten,så kan vi si at bare fordi at Spetalen har gjordt sin milliard suksess,så trenger det ikke være at hans kritiske syn på Quantafuel stemmer,-hvertfall ikke på lang sikt,-for han nevnte da hvor mange tonn pr. dag de trengte i plast søppel…vel,det er akkurat det EU(verden rundt) tydeligvis sliter med å håndtere på en forsvarlig og miljøvennlig måte.

jeg selv setter ikke ei krone i Quantafuel,-men og` så har de nå inngått nylig en “test”-form i en Joint Venture med Equinor nylig,noe som KAN muligens være en start på noe større :man_shrugging:

2 Likes

Powercell: Samarbete med ABB

Jeg mistenker at “Spettet” gjør seg dummere enn han er der. Selv er jeg svært skeptisk til det meste som kommer med den grønne bølgen. Men å kunne bli kvitt plastavfall på en effektiv måte, ved å forbruke det og til og med få et nyttig høyverdi produkt ut av det sier seg selv at har et kjempe potensiale. Hvor nære Quantafuel er å få til dette vet jeg ikke, men å avskrive dem slik med en fordummende analogi om at de skal erstatte oljeutvinning og rafinerring virker bare surmaget.

Hadde veldig respekt for han før, men synes bare han høres mer og mer surmaget ut de senere årene…

2 Likes

“Ikke storme inn i stua før du har tatt” :musical_score: hånddesinfeksjon på hendene? Eg undres om det kan defineres som en liten megatrend etterhvert. Noen tanker?

1 Like

Går plant based under megatrender? Uansett så kommer Beyond Meat oppfølgeren på børs ganske snart (Ref. vedlegg).

2 Likes

kom på denne da jeg leste artikkelen under… :sweat_smile:

“Choosing individual stocks without any idea of what you are looking for,is like running through a Dynamite factory with a burning match.You may live,but you are still an idiot!”

Kan Norske skog bli det neste store?

Deres siste sats blir å produsere papp og papir innen"alt" i post og annen forsendelse,-og gjerne embalasje for innpakket mat, eller andre vareprodukter en kan finne i butikkhyllene?

Plutselig så innser man et potensiale hos selskapet,enn hva det engang var… :thinking:

viktig å ikke å sove i timen nå…dere har frem til mars neste år :sweat_smile:

“det er en lovendring på gang der forvaltere blir bedømt etter hvor mye vektingen fondet har mot bærekraft…”…" Lovendringen er vedtatt og trer i kraft i mars neste år".

2 Likes

kan Norske skog endelig utvikle seg til å bli en vinner?

" Norske Skog will take a major step in its continued transformation towards a growing and high-margin business by converting two newsprint paper machines into renewable containerboard production. The conversions at Golbey and Bruck will introduce 765,000 tonnes of competitive containerboard capacity to meet the growing demand for renewable packaging. Following the conversions, both mills will have access to green energy and have reduced their carbon footprints to become among the best performers in the industry. Norske Skog will continue to be a reliable supplier of all publication paper grades after the planned conversions. Newsprint capacity will be reduced with 360,000 tonnes, balancing the market for the Norske Skog’s remaining European publication paper capacity.

image

https://www.norskeskog.com/About-Norske-Skog/Press-room/Press-releases/English-press-releases/Norske-Skog-to-enter-the-European-packaging-markets?Action=1&PID=4123