Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Denne ser meget aktuell ut :wink:

Børsnotering snart?

2 Likes

Patent går vel ut i 2025.

ja,for det er ingen grunn til fornyelse der… :roll_eyes:

Desert Control møter konkurranse :sweat_smile:

med madrass…?

1 Like

Har planer om å investere i selskap som lager plantebasert mat, gjerne i Usa. Har sett på beyond Meat. Andre forslag?

Sjekk denne:

Spennende @rayman . Sjekket ut hjemmesiden, virket veldig smått. Fant ikke noe særlig finansiell informasjon. Har du troa på denne og hvorfor?

De kom på børs via ett børs skall, så har ikke satt meg så veldig inn i de. Selv avventer jeg til det ligger mer informasjon på bordet, synes det er for lite av det i dag. Men det kan jo bli en bra aksje, spesielt nå som man skal over på grønnere tiltak :slight_smile:

Er skrevet litt om dette i “Lab-grown meat” tråden. Ellers kan disse være litt i samme gata kanskje?

  • Beyond Meat (NASDAQ:BYND)
  • Tyson Foods (NYSE:TSN)
  • Kellogg (NYSE:K)
  • Forum Mergr II (NASDAQ:FMCI)
  • ConAgra Brands (NYSE:CAG)
  • Maple Leaf Foods (OTCMKTS:MLFNF)
  • Impossible Foods.

Høres spennende ut. Tenker likt som deg der. Mulig jeg tar et lite lodd snart :grinning:

Beyond Meat skal kjøpes :grinning:

Graphene blir det neste store. På vei ut fra lab til dagliglivet nå. Vil revolusjonere alt fra vannrensing til materialer og elektronikk,

1 Like

Anbefaler deg å sjekke ut Kalera som listes på merkur neste uke. Virksomheten er foreløpig i USA med både amerikanske og norske eiere. Skal listes på enten NASDAQ eller hovedlisten innen 12 måneder. Også egen tråd om Kalera her på forumet.


3 Likes

Spennende @pottit . Er du selv inne / skal inn i denne aksjen?

1 Like

Ja, jeg er selv inne i Kalera. Anbefaler deg å lese deg opp på selskapet først.

3 Likes

Nå kan jeg ikke noe om det han skriver om fra før, men for meg virker dette som en velfundert tankerekke. Selskapene han velger å trekke frem:

Datadog
Crowdstrike
Okta
Zscaler
Cloudfare
Elastic
Fastly
Proofpoint

Er det noen som har innsikt, enten i cybersecurity/skytjenester generelt, eller noen av disse selskapene spesielt, som har noen kommentarer? Hvordan investerer dere i dette segmentet, og hvorfor? :slight_smile:

3 Likes

Det er ingen klare vinnere i cybersecurity markedet enda. Det er utrolig mange aktører som konkurrerer i forskjellige segment, og ikke bare fra USA.
De amerikanske selskapene er mest agressive på markedsføring, men det betyr ikke at de sitter på den beste teknologien.

Et spennende selskap er feks. Finske F-Secure, som er en global aktør innenfor konsulent, konsumer og business.
Det finnes også israelske selskaper, eller japanske som kan stikke av med seieren over lang tid.
«Geopolitikk» har også mye å si i form av hvem som vinner markedsandeler.
En kinesisk kunde vil feks. trolig ikke kjøpe amerikansk software og visa versa.

Det hele er utrolig komplekst, og det er vanskelig å se hvem som skal vinne «racet».
Skulle jeg selv skulle sett i spåkulen så vil jeg tro en av de større aktørene blir vinnerne over lengere tid.
Så kjedelig som eks. Microsoft, Amazon eller google. Alternativt noen andre gigantiske aktører som broadcom (kjøpte nylig symantec) eller andre giganter som IBM eller CISCO.
Ikke fordi at disse er flinkest på sikkerhet i dag, men fordi alle nå kjøper opp sikkerhetsselskaper og implementerer de inn i sine økosystem.
Data er også en stor del av dette. Velg et selskap som sitter på mye data, rett og slett fordi selskaper benytter seg av denne dataen til å lage AI motorer som automatiserer respons og sikkerhet basert på disse dataene.

Jeg ville investert i ETF hvis du ønsker eksponering mot cybersecurity, spesielt hvis du ikke forstår de forskjellige segmentene av cybersecurity og hvordan selskapene bidrar til å trygge en del av infrastrukturen eller løsningene.

Rett og slett fordi det finnes mange konkurrenter innenfor veldig mange forskjellige segmenter av cybersikkerhet. Eks. Endpoint, cloud, network, encryption, Identity & access, hardware, compliance, IOT, IT/OT osv.

Gartner magic quadrant kan være en ledepinne for å finne de fremste aktørene innenfor forskjellig segmenter av sikkerhet.
Men ville absolutt ikke stolt disse omkring hvem som er definert som «ledere, visionaries» osv.
Dette er rett og slett så nytt at få virkelig forstår seg på markedet som helhet, ihvertfall når alt settes i kontekst.

Men megatrend er det, ingen tvil engang.
Når kjøleskapet ditt står oppkoblet på nett, så må også dette beskyttes! Om ikke er det veldig kort vei videre til datamaskinen/serveren din. :wink:

Edit: Har selv vært investert i HACK.
Det er gode selskaper du nevner, men ville også sjekket ut:
F-Secure
Palo-Alto
Trend Micro
Fortinet
Fireye
Qualys
Rapid7
Cyberark

Osv. bare for å nevne noen. :slight_smile:
Lykke til, veldig spennende sektor som egentlig fortjener sin egen thread.

8 Likes

Genterapi er en spådd megatrend neste 10-15 år.
Flere selskaper i segmentet vil trolig ha binær utvikling ( vinn eller forsvinn) så rissikoen kan være stor.
Segmentet totaltsett er imidlertid spådd å øke ca 35% årlig.

I Norge har vi AZT som spesielt gjennom sine SAN enzymer viser seg å være en leverandør av kritiske høykvalitets komponenter til denne bransjen.

Med 100+ kunder innen genterapi og over 300 kunde totaltsett er en nermeste garantert å bli fremtidig leverandør til flere som vil lykkes. Noen vil selvsakt feile.

I tillegg til å lever i en bransje med 35% vekst så «kaprer» de nye kunder og kommer med nye produkter på løpende bånd.

Regnskapene viser også siste 4 kvartaler med fint overskudd, har null gjeld og 70mill på bok. Priset til kun 3 mrd.

Jeg vil karakterisere AZT som lavrissiko i en megatrend. Hovudfokus neste år er øking av produksjon og utvikling av nye produkter.

Tusen takk for et informativt, kunnskapsrikt og hyggelig svar! Jeg ser at det er optimistisk å tenke at jeg skal kunne klare å identifisere vinnerne i sektoren gjennom googling og egen hjernekraft :sweat_smile:

2 Likes

First trust har en Cybersecurity ETF, ser den er investert i mange av de ovennevnte selskapene. Vurderer å gå inn her selv.

1 Like