For en stund tilbake postet @Boykie en informativ bolk om MEI Pharma som fanget min interesse. Takk til deg!
Samlingen av bokstaver og bilder nedenfor har tittelen ‘‘En lekmanns betraktninger’’. Jeg er en random person på internett: gjør din egen research. Ta hvert eneste ord jeg skriver med en god klype salt. Ikke kjøp så mye som en liter melk på bakgrunn av ordene du leser nedenfor… Korriger meg gjerne på grammatikk, men spar mesteparten av kruttet til du finner faktuelle feil.
Selskapet har en relativt bred pipeline innenfor kreftfeltet, er listet på NASDAQ og står per nå i 4.2ish dollar og er som bioteks flest fryktelig volatil… Følgende markedsutvikling så langt tilbake investing.com ville ta oss:
Deres pipeline er firedelt med god spredning innen forskjellige felt. Undertegnedes formelle kunnskap om biotek er begrenset, så dere må gjerne supplere og korrigere meg underveis i tråden.
PRACINOSTAT
Pracinostat har blitt testet i flere tradisjonelle fase I og II-studier og har ifølge selskapet potensiale til å bli best-in-class om man sammenligner med andre HDAC-inhibitorer. Produktet fikk i august 2016 breakthrough therapy designation for Pracinostat i kombinasjon med azacitidine hos pasienter med akutt myeloid leukemi(AML). EMA ga Pracinostat orphan drug designation i januar 2018.
Siste data fra dette studiet ble presentert under ASH 2017:
I august 2016 inngikk selskapet en avtale som gir sveitsiske Helsinn lisens på videre utvikling og kommersialisering av Pracinostat i AML og andre potensielle indikasjoner. Som kompenasjon for disse rettighetene mottok MEI Pharma 15 millioner dollar i august 2016, og ytterligere 5 millioner dollar i mars 2017. Avtalen har et absolutt tak på 444 millioner dollar avhengig av videre regulatorisk fremgang, salgsbaserte milepæler og royaltyinntekter. Jeg har ikke klart å finne mer detaljer om denne avtalen som gir nok kjøtt på beinet for å regne på potensielle inntekter.
I juli 2017 ble første pasient behandlet i et pivotalt fase III-studie hvor man ser på Pracinostat i kombinasjon med azacitidine hos pasienter med nylig diagnostisert AML, og som ikke er skikket for cellegiftbehandling. Studien er randomisert og placebokontrollert og vil innrullere 500 pasienter fordelt på 86 sentere(iflg. Clinicaltrials.gov). Primærendepunkt: overall survival(OS). Sekundærendepunkt: complete response rate, event free survival, og duration of complete response.
Siden Helsinn Group har lisens for videre utvikling er det også de som er listet opp som sponsor for studiet(sleit litt med å krongle meg fram til den):
ME-401
Dette produktet dør etter et nytt navn, og om man serlitt på dataene nedenfor syns jeg kanskje at Awesomelisib eller gleiniagra er gode kandidater.
For oss som kjenner Betalutin og Nordic Nanovector er dette relativt kjent materie. Her er noen slides som tar for seg effekt:
Populasjonen de sikter seg inn mot er ikke ulik den mange av oss vil kjenne igjen fra NANOs LYMRIT 37-01. Det er eldre pasienter med flere behandlinger bak seg(3L):
Oppsummert ser dette veldig lovende ut. Her er oppsummeringen fra deres ASCO-poster fra juni hvor alle slidene er hentet fra:
Dataene fra studien viser en 90% ORR og safety innenfor marginene man hadde sett for seg. Produktet ble testet i en fase Ib-studie med doseeskalering – 12 pasienter 60 mg, 12 pasienter 120 mg og 6 pasienter 180 mg.
Resultatene viste at ingen videre doseeskalering er nødvendig. De foreløpige dataene ga også grunnlag for å starte opp en ekspansjonsarm bestående av opp mot 30 pasienter med FL, CLL og SLL. Denne armen skal også se på sikkerhet og effekt, men da kun knyttet til bruk av dosen 60 mg. Av dette leser jeg at de har gode indikasjoner på at dosering med 60 mg gir den beste bundle of benefits. Ytterligere 15 pasienter innrulleres for å se på en kombinasjon av 60-mg-dosen kombinert med Rituximab.
Clinicaltrials gir noe annen informasjon: de melder at man totalt i studien vil innrullere opp til 61 pasienter for å se på ME-401 som monoterapi, og opp til 72 pasienter for å se på kombinasjonen av ME-401 og Rituximab:
Selskapet forventer å starte opp et registreringsstudie for behandling av R/R FL-pasienter mot slutten av 2018.
VORUCICLIB
Det skorter litt på dybdekunnskapene på de to siste kandidatene, men selskapet har skaffet seg rettighetene til legemiddelet Voruciclib, og de planlegger å starte et fase 1/2-studie med Voruciclib både som mono-terapi og kombinasjonsterapi i refraktær CLL.
Abstrakt fra 2016:
ME-344
Poster fra ASCO 2018:
ØKONOMI
Hva gjelder finansene så ser det bra ut. Du har funnet årets verste kandidat til peer review, @Boykie, men jeg kan også gå god for dette sitatet:
Oppsummert så syns jeg man får mye bang for the buck i MEI Pharma:
- Løpende inntekter, om enn noe usikkert
- Track record for å få ting til
- Pågående pivotalstudie på andre året
- Stabil økonomisk situasjon
- Fremragende resultater for ME-401
- Planlagt pivotalstudieoppstart mot slutten av 2018
En firmapresentasjon fra mars 2018:
Hva syns dere?