Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Meltwater

Ikke noe særlig volum - teknisk oppgang. Noen som syntes kursen var lav?

Altor sitter i MWTR - satser på at neste år har pipen en annen lyd ,

I kursfallet ligger det kanskje i kortene at arr vil skuffe i kvartalspresentasjonene fremover.

Muligens er det slik, men selskapet selv sier noe annet i trading update fra 14. juli:

2 Likes

Er vel ikke alene om å mene å se likhetstrekk med Pexip i det siste året.

Pexip falt fra ca 80 til 25, med ok kvartalspresentasjoner, ARR mål ble opprettholdt. Da ARR målet offisielt endelig ble brutt 25 april, noe som overrasket veldig få, halverte kursen seg likevel i de neste par månedene. Jeg kjøpte pexip på 13kr i håp om at oppvasken er ferdig.

Hvis ARR målet til mwtr blir brutt i høst(noe PAS analytikeren også synes er sannsynlig)og selskapet må legge om strategi etc, kan kursen krakke og vel så det. I så fall satser jeg på å utvide lytteposten min ordentlig.

Å sammenligne ulike selskaper i ulike tidsrom, og bunnfiske i tek når mellomlang makro er dårlig, kan vise seg å være en dårlig ide. Får se hvordan det går :slight_smile:

Ja, spennende å se hvordan det spiller seg ut mot høsten, og hva de guider ved Q2. Opprettholder de guidingen om økt vekst i H2?

Noe som kan være verd å reflektere over: Bruker vi P/S eller MCAP/ARR er allerede MWTR langt lavere priset enn Pexip. Pexip har også mye goodwill og annen luft i balansen. MWTR har i så henseende en sunnere balanse (uten at jeg vil si alt er bra der heller). Når det gjelder Pexip (akkurat som LINK ved CEO-bytte) så er vel spørsmålet om de bør benytte 2022 for å ta noen reale nedskrivinger av nettopp Goodwill og andre immateriell eiendeler.

Skal det plutselig løsne?

https://newsweb.oslobors.no/message/570124

Meltwater reports solid Q2 and first half-year 2022 results; raises 2022 adj. EBITDA margin guidance

• Q2 2022 revenue of $110m, at the high end of guidance
  • Revenue growth of 18% in constant currency for Q2 and H1
  • Updates full year 2022 revenue guidance due to FX impact
  • Raises 2022 Adjusted EBITDA margin guidance driven by operational efficiencies

Oslo, 30 August 2022: Meltwater (ticker: MWTR) has announced financial results for the second quarter and first half-year ended 30 June 2022.

Second Quarter 2022 Financial Summary Results

• Q2 2022 Revenue: Total Revenue was $110m, representing growth of 12% year-over-year. Adjusting for constant currency, Revenue was $116m, representing growth of 18% year-over-year
• H1 2022 Revenue: Total Revenue was $219m, representing growth of 14% year-over-year. Adjusting for constant currency, Revenue was $228m, up 18% year-over-year
• Q2 Adjusted EBITDA: Adjusted EBITDA for the second quarter 2022 was $5.5m, or 5% of revenue
• H1 Adjusted EBITDA: First-half 2022 adjusted EBITDA was $13.9m or 6.3% of revenue
• Positive Cash Flow from Operations: First-half 2022 generated $11.9m positive cash flow from operations, compared to $6.4m in the prior year period

“Meltwater built upon a strong first quarter performance to deliver a solid second quarter with revenue up 18% year-over-year on a constant currency basis. Despite strong FX headwinds, we also continued to see improvements in cash flow from operations, which was positive $11.9 million in the first half, an 86% improvement on the same period the prior year. The strong development in positive cash flow from operations provides the flexibility to invest in future growth.

Adjusted EBITDA in Q2 and H1 2022 was very much in line with our forecast as we continue to invest in our growth initiatives, on a constant currency basis both metrics trend even stronger. Despite FX fluctuations and the challenging geopolitical situation, we continue to see strong demand in the market, and are satisfied with our financial position heading into the second half of the year,” says Meltwater CEO John Box.

Second Quarter 2022 KPIs and Highlights

“In the second quarter of 2022, Meltwater continues to execute on key strategic focus areas of Premium accounts and Social products, which grew organically by 24% and 30%, respectively.

Major KPIs continued to trend well in the second quarter. The Premium segment showed the most impressive performance, with $10 million of ARR added in Q2. Combined with $8 million reported in Q1, the Premium segment now represents 51% of total ARR. Growth from $100k+ ARR accounts was especially impressive with a net addition of 367 new clients in the quarter, representing year-over-year growth of 28%. New customers in the cohort include DoorDash, Brenntag AG, Kao, Restaurant Brands International, Cintas, Kayak, DXC Technology and United Service Organizations. Additionally, net retention rates continued to improve across the business. We continue to see strong demand for our products and are solidifying our position as the number one provider of media and social intelligence in the market globally,” says John Box.

Guidance and Outlook

“We are updating our 2022 revenue guidance to account for FX headwinds. We have identified operational efficiencies and are raising our guidance for Adjusted EBITDA for the full year from 6-7%, to 7%+. Our focus remains on driving growth and looking for operational efficiencies that will ultimately drive us towards our long-term targets of 20% revenue growth and 20%-plus Adjusted EBITDA margins,” John Box adds.

Updated full year 2022 guidance, including FX impact:

• Meltwater expects to deliver revenue of $109-110m in Q3 2022
• Revenue of $440-$445m in full year 2022, driven by targeted ARR of ~$500m
• The reduction of revenue and ARR is a result of material FX headwinds
• The Company is improving adjusted EBITDA margin guidance to 7%+ for 2022

Dette ble dårlig mottatt. Hvorfor?

Meltwater released a mixed Q2 report in our view […] 2-3% lowered 2022 ARR and revenue outlook, [….], mid-range EBITDA adj. targets is now upped marginally from USD ~30m to ~31m.[…]. the change in revenue outlook is due to FX headwinds [….] the 2022 ARR guidance, which is lowered to USD 500 (510), […] must thus be interpreted as lower-than-expected demand. With slowing ARR growth in Q2 and the current difficult macro backdrop, this should not come as surprise (ARR growth of 11musd below expectations). Our rec. on MWTR is currently under review. Pareto

Tror optimismen har smeltet, gummiproppen dratt opp av badekaret, verdiene renner ut, og finner veien nedover som yter minst mulig motstand.

For egen del håper jeg nå på et snarlig oppkjøp for å frigjøre en FOR tung posisjon.

Så gjennom presentasjonen - de har to bilder som illustrerer potensialet i å selge mer Social-produkter til eksisterende større kunder:

På negativ side:

• Sterk dollar
  • Tar lengre tid å selge til store kunder
  • DNB stiller spørsmål om churn som ikke besvares godt. Min forståelse er at de mister mindre kunder - mens selskapet har fokus på å beholde de store kundene, og der lykkes de bra (Premium og 100k+)

Er det noen som har den oppdaterte DNB vurderingen?

God trend ref. graf!

Aksjonærliste vrient på denne - det må være en større aktør som selger seg ned.

Kursmålet fra Pareto på 9 kr hjalp neppe på.

Det har du nok rett i. Men leser likevel av DNB markets at deres forventninger til halvårsrapporten var opprettholdt. Straffet hardt har melt blitt. På ett eller annet tidspunkt får vi en rekyl.

Ja, jeg tror også det kommer en rekyl på et eller annet tidspunkt. Spørsmålet er når. Om alt annet innen vekst/teknologi fortsetter å falle fremover pga makro, så tror jeg ikke Meltwater vil stå imot. Men selskapet må jo være attraktivt priset nå? Hva tenker andre?

Jeg har en liten lyttepost her som jeg allerede har 40% tap på. Venter på antydninger til at vi treffer bunnen. Øker ikke før man ser tegn på at vi har truffet bunnen.

Helt enig i at melt både ikke klarer å motstå makro og er attraktivt priset. Sistnevnte med utgangspunkt i at konsensus kursmål virker å være høyere enn pars sitt siste (9). DnB sitt mener jeg er 40, men er datert 27. mai.
Ettersom aksjonærlisten ikke er å oppdrive skal jeg begynne å logge https://meltwater-site.cdn.prismic.io/meltwater-site/1c0e3802-4a56-4384-b401-87b9e2c8f03f_Major+shareholders+as+of+2+September+2022.pdf
For å identifisere endringer. Kursbevegelsen gir meg et inntrykk av at noen med mye aksjer selger. Om dette er tilfellet blir det normalt grei rekyl på tidspunktet selger er tom.

10 er brutt og skal ikke forundre meg om kursen fortsetter ned mot 5 tallet. Jeh begynte å kjøpte på 20-17 tallet. Fortsetter ikke å snitte ned før gulvet er dannet.

Kursmål:
Pareto: 9 kr (09.09)
Arctic: 30 kr (31.08)
ABG: 23 kr (24.08)
DNB: 45 kr (27.05)

Aldri følg kursmål. DNB i april 2021:
https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/04/29/7664757/dnb-markets-aksjen-dobler-seg-innen-6-12-maneder
Siden april 2021 har aksjen falt ca. 85%!

Man må rett og slett regne selv. Ingenting tilsier en nedgradering til 9 kr etter Meltwaters kvartalsresultat i Q2. De leverer omtrent som guidet kvartal etter kvartal, så hva var da Paretos forrige kursmål på 40 kr basert på?