Det som er så sykt med denne straffepraksisen, er at hvis du først skal fyllekjøre, så kan du like gjerne sette deg i din 500hk Tesla med 4 passasjerer, kontra å kjøre en sparkesykkel på 12 kilo som går i 20kmt, straffen er akkurat den samme… sykt men sant!
Det er svært mange ulykker med sparkesykkel, så det er en samfunnsproblem. Bare i Oslo så ender 14 stk på legevakten hver dag. Jeg antar en god del av dette skyldes fyllekjøring. Jeg tror det er svært mange som tenker at å fyllekjøre på sparkesykkel er greit, som aldri ville gjort det med bil. Kanskje like greit å få samme holdning til de to.
… jeg er helt midt i mellom her på “maksgrense” og “prosent av inntekt”. Kanskje bare kjøre halve satser på sparkesykkel? Så hadde vedkommende fått 81.500 kr i bot i stedet?
Mulig jeg missfortstår deg, men det værste med fyllekjøring er jo faren man utsetter andre for.
De viser at det i juni - for første gang - var flere registrerte skader med el-sparkesykkel enn med vanlig sykkel.
- I juni ble det registrert 421 elsparkesykkelskader ved skadelegevakten i Oslo.
- Per 5. juli 2021 har Oslos skadelegevakt passert totalt 3000 registrerte skader med el-sparkesykler.
- Mer enn halvparten av de som skader seg (55 prosent) var alkoholpåvirket.
- Legene ber ansvarlige utleiere vurdere nattestenging av utleie av el-sparkesykler.
Hvis det er ett samfunnsproblem så bør vi rett og slett forby både sykler og elsparkesykler og alt annet enn å spasere rolig fram til offentlige transportmidler. Om ikke til alle døgnets tider, så mellom kl 22:00 og 05:00.
Det er ett sånn samfunn hvor alle borgerne antas å være barn som bør beskyttes mot seg selv som jeg ikke liker, men for all del - vi er vel på vei dit uansett. Om ikke i år, så neste tiår.
Å sparkesykle i fylla er langt mer alvorlig i byer med mange fotgjengere enn på bygdevei. Jeg synes det burde straffes langt hardere hvis man er til fare for andre enn bare seg selv.
I stedet kan man håndheve loven og kjøre på med litt holdningskampanjer om at det ikke er greit å fyllesparkesykle. Som man har gjort med bilistene. Hvor det bl.a. er påbudt med bilbelte.
På bygdevei, så fyllekjører man traktor, ikke sparkesykkel.
Hvordan utsetter du andre for fare med sparkesykkel mer enn med for eksempel skateboard? Skal se med den innstillingen der, er det ikkje lenge før skating blir ulovlig igjen eller man kan bli utsatt for promilletest bare for å gå full på et fortau hvor en bybane går for nært.
Hvordan utsetter du andre for fare med sparkesykkel mer enn med for eksempel skateboard?
Tror ikke skateboard er noe problem. Når promillen er høy nok så blir det mest sannsynlig vanskelig å holde seg på brettet og samtidig komme opp i en hastighet som kan skade andre.
Er det i nærheten av 14 stk om dagen som ender opp på legevakten i Oslo om dagen med skader fra skateboard? Siden du drar det opp? Eller har det egentlig iiiiiiiiiiiiiiiingenting med saken å gjøre?
litt sen der…
ingen straff for fyllesykling
Kjørte idag for første gang på sikkert to år, fra Haukeland og ned Kalfaret videre til sandviken. Ca kl 20 idag. Det er annerledes her i Hardanger. For makan til forbannet idiotkjøring på sparkesykkel har eg aldri sett, og flere av disse var nok edru men i alder fra 16-25år (altså før hjernen er skikkelig utviklet, tydeligvis)… holdt på å kjøre ned to løkpølser som kom i full fart på èn sparkesykkel tett i tett ned den superbratte veien visavi hansaparken. Noen kjørte i veien, andre krysset fotgjengerfelt på rød mann ved torgalmenningen, og en freste usannsynlig fort forbi mennesker bortover bryggen, helt på kanten av fortauet. Det var jævlig plagsomt, for å si det mildt.
Eg synes ikkje det er straffbart av den grunn. Men én bør snakke til enkelte, for det var drøyt. Eg måtte interagere i trafikkbildet på den korte turen med sikkert 7 sparkesykkler. En satt til og med oppå en diger høytaler han hadde plassert på sparkesykkelen, i trafikken, vinglet seg avgårde. Heilt uten tegn til hjerneaktivitet 🥲 men musikk hadde han