Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Memes 4 mental helse 1

Det som er så sykt med denne straffepraksisen, er at hvis du først skal fyllekjøre, så kan du like gjerne sette deg i din 500hk Tesla med 4 passasjerer, kontra å kjøre en sparkesykkel på 12 kilo som går i 20kmt, straffen er akkurat den samme… sykt men sant!

17 Likes

Det er svært mange ulykker med sparkesykkel, så det er en samfunnsproblem. Bare i Oslo så ender 14 stk på legevakten hver dag. Jeg antar en god del av dette skyldes fyllekjøring. Jeg tror det er svært mange som tenker at å fyllekjøre på sparkesykkel er greit, som aldri ville gjort det med bil. Kanskje like greit å få samme holdning til de to.

… jeg er helt midt i mellom her på “maksgrense” og “prosent av inntekt”. Kanskje bare kjøre halve satser på sparkesykkel? Så hadde vedkommende fått 81.500 kr i bot i stedet? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Mulig jeg missfortstår deg, men det værste med fyllekjøring er jo faren man utsetter andre for.

3 Likes

De viser at det i juni - for første gang - var flere registrerte skader med el-sparkesykkel enn med vanlig sykkel.

  • I juni ble det registrert 421 elsparkesykkelskader ved skadelegevakten i Oslo.
  • Per 5. juli 2021 har Oslos skadelegevakt passert totalt 3000 registrerte skader med el-sparkesykler.
  • Mer enn halvparten av de som skader seg (55 prosent) var alkoholpåvirket.
  • Legene ber ansvarlige utleiere vurdere nattestenging av utleie av el-sparkesykler.

Hvis det er ett samfunnsproblem så bør vi rett og slett forby både sykler og elsparkesykler og alt annet enn å spasere rolig fram til offentlige transportmidler. Om ikke til alle døgnets tider, så mellom kl 22:00 og 05:00.

Det er ett sånn samfunn hvor alle borgerne antas å være barn som bør beskyttes mot seg selv som jeg ikke liker, men for all del - vi er vel på vei dit uansett. Om ikke i år, så neste tiår.

1 Like

Å sparkesykle i fylla er langt mer alvorlig i byer med mange fotgjengere enn på bygdevei. Jeg synes det burde straffes langt hardere hvis man er til fare for andre enn bare seg selv.

12 Likes

I stedet kan man håndheve loven og kjøre på med litt holdningskampanjer om at det ikke er greit å fyllesparkesykle. Som man har gjort med bilistene. Hvor det bl.a. er påbudt med bilbelte.

På bygdevei, så fyllekjører man traktor, ikke sparkesykkel.

5 Likes

Hvordan utsetter du andre for fare med sparkesykkel mer enn med for eksempel skateboard? Skal se med den innstillingen der, er det ikkje lenge før skating blir ulovlig igjen :upside_down_face: eller man kan bli utsatt for promilletest bare for å gå full på et fortau hvor en bybane går for nært.

4 Likes

Tror ikke skateboard er noe problem. Når promillen er høy nok så blir det mest sannsynlig vanskelig å holde seg på brettet og samtidig komme opp i en hastighet som kan skade andre.

3 Likes

JS66376416

3 Likes

Er det i nærheten av 14 stk om dagen som ender opp på legevakten i Oslo om dagen med skader fra skateboard? Siden du drar det opp? Eller har det egentlig iiiiiiiiiiiiiiiingenting med saken å gjøre?

1 Like

8 Likes

litt sen der… :sweat_smile:
Screenshot 2022-09-02 at 21-25-37 Speechless Stickguy Meme - Imgur

5 Likes

Sånn føler jeg meg etter denne uken i Bioextrax :grimacing:

7 Likes

6 Likes

8 Likes

7 Likes
6 Likes

10 Likes

Kjørte idag for første gang på sikkert to år, fra Haukeland og ned Kalfaret videre til sandviken. Ca kl 20 idag. Det er annerledes her i Hardanger. For makan til forbannet idiotkjøring på sparkesykkel har eg aldri sett, og flere av disse var nok edru men i alder fra 16-25år (altså før hjernen er skikkelig utviklet, tydeligvis)… holdt på å kjøre ned to løkpølser som kom i full fart på èn sparkesykkel tett i tett ned den superbratte veien visavi hansaparken. Noen kjørte i veien, andre krysset fotgjengerfelt på rød mann ved torgalmenningen, og en freste usannsynlig fort forbi mennesker bortover bryggen, helt på kanten av fortauet. Det var jævlig plagsomt, for å si det mildt.

Eg synes ikkje det er straffbart av den grunn. Men én bør snakke til enkelte, for det var drøyt. Eg måtte interagere i trafikkbildet på den korte turen med sikkert 7 sparkesykkler. En satt til og med oppå en diger høytaler han hadde plassert på sparkesykkelen, i trafikken, vinglet seg avgårde. Heilt uten tegn til hjerneaktivitet 🥲 men musikk hadde han

3 Likes