Langvarig nedsalg fra større fond og liten kjøpsinteresse har nå halvert denne aksjen i løpet av 4 måneder. Fallende organisk vekst er muligens også et svakhetstegn, og skyldes hovedsaklig en noe høy churn (over 10%).
Når det er sagt så begynner selskapet å fremstå som veldig attraktivt priset i mine øyne. 21% organisk vekst siste 12 måneder, samt at de har gjennomført en rekke vellykkede oppkjøp hvor veksten er akselerert etterkant av transaksjonen. Mercell har nå en unik posisjon i Norden med en EBITDA på godt over 30% i de nordiske landene ( Over 40% i Norge og Sverige). Nettverkseffektene gjør at det skal svært mye til år å true deres posisjon.
Selskapet handles nå på en EV/ARR på 5,2, som erfaringsvis er en multippel på vekstselskaper i med en ARR på mellom 100 og 200 millioner. Med 21% vekst, og justert EBITDA margin på 28% fremstår det merkelig at selskapet skal handles med en rabatt i forhold til sammenlignbare selskaper i Norden.
Selskapet har begynt jobben med å migrere alle kunder over på samme platform, og dette arbeidet vil pågå det neste året. Dette utgjør en stor risiko i mine øyne, og det kan være verdt å følge med på churnen i de kommende kvartalene. Om man kjenner folk som benytter seg av Mercell i sitt daglige arbeid er det lov å høre med de hva de tenker om den nye plattformen, og samtidig dele det med oss alle:)
Har lekt meg litt med modellering av tallene fremover, og personlig tror jeg vi kommer til å se en ARR på 801m, men en justert EBITDA margin på 29%+. Churnen har neppe falt veldig mye i løpet av Q3 så den forventes stabil på rundt mNOK 20. Kontantstrømmen tror jeg ender i ca 0, da den positive cash flowen fra det operasjonelle blir hovedsaklig spist opp av cash floq til investeringer, samt noe fra finansiell cash flow.
Selskapet fokuserer nå på driften, så de neste to kvartalene blir det viktig å vise at intregrasjonen av de nye selskapene går smertefritt, samt at migreringen av kunder over på platform ikke øker churnen.
Det er viktig å ha i bakhodet at om man velger å investere her vil det komme nye emisjoner. I Obligasjonslånet ligger det en covenant om at oppkjøp maks skal finansieres med 50% ny gjeld, og per i dag har de muligens mulighet til å gjøre et mindre oppkjøp uten å hente ytterligere midler. Hadde jeg sittet i ledelsens sko hadde jeg vegret meg for å hente penger på disse nivåene, så forhåpentligvis får vi litt positiv informasjon på en av de neste kvartalspresentasjonene som kan drive kursen oppover, å endre det negative momentumet som er i aksjen i dag.