Forøvrig starter Paretos Tech SaaS-konferanse om fem minutter, og i morgen har QFuel presentasjon hos Pareto. Regner med du er påmeldt, @Silvertailfox?
Noen andre som følger Kalera tett her? noen triggere fremover?
Pe på 20 er vel en ganske høy PE, PE i bank er vel mer på 10, men PE på vekst selskaper og IT osv er jo venldig vanskelig og regne på . 30 for ett industriselskap som kjøper og selger varer er normalt ganske høyt. Men jeg vet ikke fremtids utsiktene. Hvis selskapet har produkter og ambisjoner om enorm økning er det lavt, men da må de levere: Vi kan sammenligne med Airthings som jeg kjenner:
Airthings omsetter for 180 mill 2020 / Huddly 350 mill (Airthings planlegger 1mrd 2024)
Airthings prises til 1,8mrd og huddly til 2,7mrd
Airthings har margin på 68-73% huddly på 50-55%
Airthings tjener ikke penger (Bruker alt på utvikling/markedsføring) Huddly tjenere 100 mill. stort pluss
Slik jeg leser disse over er at Huddly har kommet lenger en Airthings, men alt kommer an på neste årene, prisen er ikke helt feil hvis de klarer og holde den fantastiske veksten. (Som jeg sa det ser veldig bra ut og jeg skulle gjerne funnet dette selskapet for 1 år siden slik jeg håper og tror Airhitngs er om 1-2 år)
Cloudberry bør du se litt på da
Ja jeg har satt den i og tenkte på den på 10kr, men hadde ikke penger fritt. nå har den jo gått rett tilbakers til Høyt…
Jeg liker produktene til Airthings på papiret, men jeg har ikke kjøpt selv fordi jeg syns prisen er høy i forhold til hva man får. Når marginen ikke er høyere enn 35% med slike priser så betyr det at de må jobbe med kostnadene, eller senke marginen og øke volumet. De sikter også mot konsumenter, mens Huddly sikter mot bedrifter. For en bedrift betyr det åpenbart mindre om man betaler 2000 eller 2500 for et produkt.
Radonmåling er heller ingen “akutt smerte” som alle må ha lindret, men mer en erstatning for noe som var veldig dyrt og upraktisk før. Ikke trivielt å få opp salget her før de er etablert globalt.
En annen ting er at Airthings bør søke integrasjon mot diverse andre smarthus-systemer. Det er fort irriterende å skulle forholde seg til Airthings-appen i tillegg til Apple Home, Google, Samsung, osv osv.
Jeg kjøpte rett over 10 og rett under, har snitt på 9,98. Er fornøyd med det, er langsiktig
Fantastisk bra kjøp. Der tror jeg du har gjort en god deal.
Tiden vil vise
Sittet sammen med deg i Atlantic og Kalera, samt Kahoot. Vært mye opp og ned, men fantastisk avkastning! Gikk ut av Kahoot på 165% oppgang, sitter fortsatt i de to andre.
Når det gjelder ASA, så har de blitt påvirket av covid selvfølgelig, ettersom hoteller, restauranter osv ikke holder åpent, samt den nødslakten som gikk i vasken.
I tillegg var det en fugl som visket meg i øret at et stort fond har solgt seg ut, typ 5,3mill aksjer, fordi den største kunden deres skulle ta ut pengene. Dette har blitt solgt litt og litt over tid, og har sendt aksjen jevnt nedover. Fondet kom seg helt ut for 1,5 ukes tid ca, så oppgangen vi har sett siden det er ikke bare pga vaksinenyheter. Dersom de ikke møter på tilsvarende nødslakt problemer som sist, spår jeg denne i 200,- ila 2021. (Nå er nødtankene klare, så om det skjer igjen vil mesteparten av fisken overleve)
Jeg har selv kjøpt et par målere og hub. Kjøpte en måler uten hub først men koblingen mellom mobil og måler var rett og slett for dårlig så produktet kan egentlig bare anbefales med hub synes jeg.
Når det er sagt så blir man nok lett ekstremt opptatt av inneluft når man først har den Med hub er det et bra produkt synes jeg.
Men det koster en del så at mange bare bestiller feks. 2 målefilmer og får gjort en radonmåling til 500 kroner i stedet skjønner jeg. Langtidsmålinger i riktig periode vil jo gi det svaret man trenger for radon.
Enig i at de burde integrere seg med andre løsninger. Ville nok økt salget en del.
Jeg har ikke gjort noen vurdering av selskapet da.
Jeg har vet ikke hvor jeg har % margin fra i Airthings, jeg måtte sjekke og ser at de har faktsiks Gross Margin på 72%/73% 2018/2019. Og ser en på other operating Expences så er det forde de har brukt masse penger på markedsføring for og være klar for økt salg (Koster og komme inn på Walmart/Amazone etc): klarer de 1 mrd og 60% margin… da er det jo 400 mill / 170. mil aksjer det er bra.
Det høres bra ut. Jeg kjøpte inn Kahoot igjen på 33-36kr og jeg tror de blir kjøpt opp snart. Sitter med den og 70% oppgang siden Juli. Asa solgte jeg litt på 106-109 da jeg syntes den var meget svak. Men så kom innside kjøp og jeg har nå kjøpt tilbakers en del aksjer for 86/87kr. Jeg har veldig troen på denne og har jo som sagt hatt den siden 2018. (Likte ikke at så mye var gale pgr Corona og vi ikke fikk vite noe) men tror denne kommer. Så er det 3 nye som jeg har her. VELDIG troen på alle disse 3 er fantastiske innganger for langsiktig oppgang. spesielt siden alle er godt under emisjons kurs enda. (Trenger en av disse lykkes så er det fort 3/400 % opp)
Er spennende de ja, har ikke satt meg inn i dem riktignok.
Savnet også info selv, men man bør vel kanskje tenker litt over hva som er viktig her. At firmaet melder utsettelser pga covid, kom vel ikke akkurat som en overraskelse. Det var jo utsettelser og stopp i hele verden. I tillegg vil dette bare være støy sammenlignet med hva vi vil se fra ASA fremover.
At kursen sank når nyheten om problemer kom, blir det samme som at de skulle børsmeldt at de slet. Tror de som solgte ut hadde gått ut uansett. I ettertid kan man undre hvorfor man selv ikke solgte for å kjøpe igjen, men er vel typisk det
Oppdatering, tenkte hver fredag i en mnd for og se om dette var en god deal.
Start dato onsdag 4.nov.20:
Airthings 10.45kr , play Magnus 14kr og kalera 20.21kr og Oslo børs 829.
Vil dette bli katastrofe eller tidenes deal…
Fredag 6.nov: dette går veien. Airthings 10.1 (-3%) play Magnus 17kr (+21%) Kalera 24.2 (+20%) Oslo børs 845 +2%.
12.6% på 3 dager. Kan se ut som det var tidenes mulighet (for nå i hvertfall)
Fredag 13.nov: Airthings 10.60kr (+1%) play Magnus 17kr(+21%)Kalera 26.3kr (+ 30%) Oslo børs 892 +7.5%
Totalt +17.3% vs Oslo børs 7.5%. Ligger foran enda med nesten 10%. Airthings er den siste som ligger etter… hmm men og den «kjedeligste» så blir spennende.
Min investerings filosofi er enkel. Kjøpe nye selskaper i oppstarten ga de 1-3 år og så selge. Det som har vært vanskelig på unoterte aksjer før har vært tilgang til nokk aksjer og kjøp/salg. Risikoen har jo vært il likviditet (på godt og vondt). Nå kommer det selskaper i an mass med nye muligheter og «riktig / feil » prising til fordel for oss som ikke får være ned på emisjoner. Jeg har satt meg inn i (Airthings, play Magnus og kalera) studer dokumentene opp og ned for og prøve og finne riktig pris. Og siste emisjoner er gjort på 30-40% over dagens kurs som jeg mener er tidenes mulighet. Alle selskapene har nå flust i kontanter,profesjonelle investorer som har gått inn på høyere priser. Selskapene er over den første knekken med og få ting til og virke og er posisjonert for stor vekst. Om 4 år lover alle selskapene 4-5x omsetning og store muligheter.
Slik jeg ser det er risk reward enorm. Enten 4 dobling av kurs eller halvering (risk veldig liten neste 1-2 år pgr dyre emisjoner har gitt masse cash. Er det bare meg som er «dum» og naiv og disse selskapene er totalt overpriset ? (Nb jeg er 7 sifret inne her)
[/quote]
kan en erfaring rikere gjøre deg rik?
Takk for deling. Det er min erfaring og. Jeg har brukt noen titals timer på hver av disse 3 aksjene. Så hvis de går bra er gleden enda større.
Oppdatering, tenkte hver fredag i en mnd for og se om dette var en god deal.
Start dato onsdag 4.nov.20:
Airthings 10.45kr , play Magnus 14kr og kalera 20.21kr og Oslo børs 829.
Vil dette bli katastrofe eller tidenes deal…
Fredag 6.nov: dette går veien. Airthings 10.1 (-3%) play Magnus 17kr (+21%) Kalera 24.2 (+20%) Oslo børs 845 +2%.
12.6% på 3 dager. Kan se ut som det var tidenes mulighet (for nå i hvertfall)
Fredag 13.nov: Airthings 10.60kr (+1%) play Magnus 17kr(+21%)Kalera 26.3kr (+ 30%) Oslo børs 892 +7.5%
Totalt +17.3% vs Oslo børs 7.5%. Ligger foran enda med nesten 10%. Airthings er den siste som ligger etter… hmm men og den «kjedeligste» så blir spennende.
Fredag 20.nov: Airthings 12,8kr (+23%) Play Magnus (17.25kr +22%) Kalera 27.5kr (+36%) oslo børs 909(+10%)
Totalt + 27% vs Oslo Børs på +10%. 2 av selskapene hadde jo resultat og Airthings tok virkelig igjen denne uken. Nå er vi plutselig +16% på oslo Børs. Det som er spennende er at ingen av selskapene har kommer over emisjons kursen som var hele fordelene med disse 3 selskapene, så jeg tror det fortsatt er muligheter til og slå oslo børs).
Tok litt Andfjord og Magnus i dag