Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Mads Gilbert og Douglas Murray er begge politiske ekstremister, henholdsvis til venstre og høyre.

Den viktige forskjellen er at mens Murray ellers har brukt tida på å f.eks. spre antisemittiske. konspirasjonsteorier om George Soros, har Gilbert gang på gang risikert sitt eget liv for å redde sivile på Gaza.

EDIT: Staving.

5 Likes

Jada, for du og Roc et al. er helt nøytrale og objektivitets høyborg :laughing:

Men å forsvare palestinere uansett er greit da høres det ut som, eller? Bare ikke jødene?

3 Likes

Betraktninger om Gazas fremtid i VG.

Hun er professor i historie ved Universitetet i Oslo og seniorforsker i Oslos institutt for fredsforskning (PRIO).
– Det virker nå som om Netanyahu vil stue palestinerne inne på et enda mindre område, og la det nordlige Gaza være en slags buffer mellom Gazastripen og selve Israel. Slik kan de sikre seg at det som skjedde 7. oktober ikke skjer igjen.

Å okkupere Gaza, slik Israel gjorde inntil 2005, vil være altfor økonomisk og militært kostbart og kreve mange israelske liv, sier Waage. Biden-administrasjonen har også sagt at det er uaktuelt med en israelsk okkupasjon av Gaza.

Erik Skare, forsker og ekspert på Midtøsten, sier til VG at det er vanskelig å si hva Israel har som mål med Gaza. Selv tror han at Gazastripen kan bli delt opp.
– Det er flere ulike scenarioer. Hvordan kommer for eksempel Gazastripen til å se ut etter krigen. Snakker vi om en stripe med samme geografiske arealområde, eller er det et mye mindre Gaza. Det er mulig at Gaza deles opp i flere deler med såkalte israelske sikkerhetskorridorer i mellom.

Skare har ingen tro på Hamas fortsatt sitter med styringen etter krigens ende.
– Vi kan si med en gang at det virker usannsynlig at Hamas styrer Gazastripen videre. Det ville være upopulært av en israelsk regjering hvis de lar Hamas fortsette styringen.

Hamas har vært en erkefiende for Israel, ifølge Skare. Samtidig har det vært beleilig for Israel.
– De har opprettholdt lov og orden i Gaza og holdt andre væpnede grupper som Islamsk Jihad i ørene. Så de siste 16 årene har vi sett en voldelig, men forutsigbar, likevekt mellom Israel og Hamas. Angrepene 7. oktober gjør nå at istedenfor å hermetisk lukke palestinerne inne i Gaza på ubestemt tid med Hamas som styresmakt, så må Israel nå forholde seg til dem, sier eksperten.

Den eneste som har nøkkelen til en endelig løsning, ifølge Waage, er USA.
Forrige uke sa USAs utenriksminister Antony Blinken at Gazas administrasjon til syvende og sist må inkludere palestinske ledere, og at Vestbredden og Gaza må forenes under samme styre, skriver New York Times.
Netanyahu sier imidlertid at det er uaktuelt å la de palestinske myndighetene på Vestbredden ha en fremtidig rolle i Gaza, med mindre president Mahmoud Abbas fordømmer Hamas-angrepet 7. oktober. Det har Abbas så langt ikke gjort.

2 Likes

Det som preger mange av innleggene på denne tråden, er at man stiller hele folkegrupper opp mot hverandre. Av det kommer aldri noen fruktbare diskusjoner og heller ikke gode politiske løsninger. Enhver ordveksling basert på å stille folkegrupper opp mot hverandre, bidrar ikke til innsikt og forståelse, men heller til å forsterke og forlenge tragedier.

At jøder, både israelske, europeiske, afrikanske mv. omfatter både sekulære, vanepraktiserende og ultraortodokse, blir borte i «mannjevningen». På samme måte er palestinerne både kristne, vanemuslimer og «jihadbefengte».

Sjøl har jeg hatt / har venner og bekjente i mange land. De fleste av dem representerer folkegrupper som historisk (og til dels i nyere tid) har tilhørt den angripende eller angrepne part i kriger.

Peter, Franka, Julia og Stefan har aldri fått unngjelde for at flere i min egen familie fikk merke Nazi-Tysklands framferd både under krigshandlinger og okkupasjon.

Like lite har Tatjana måttet svare meg for Putins ugjerninger og Katelyn for Trumps regisserte storming av Kongressen

15 Likes

Det synes jeg er et godt poeng. Man kan lett tro at det Netanyahu har drevet på med er Israel. Eller at det Hamas har drevet på med er Hamas. Men det stemmer ikke. Netanyahu har styrt med minst mulig flertall i Israel. Hamas vant riktignok et valg, men har etter det selvfølgelig ikke holdt nye valg. De hadde de sikkert tapt? :thinking:

4 Likes

Hvor mange Palestinerne er Hamas villig til å ofre før de frigir gisslene og overgir seg?

1 Like

Tipper de frigjøres mot en våpenhvile. Men det tror jeg ikke er aktuelt denne gangen. Tror de er fed up denne gangen. Det blir vanskelig å si. Men gikk ikke invasjonen i Nord Gaza ganske lett?

1 Like

Hamas bryr seg ikke om palestinere. De kommer heller ikke til å gi seg, i hvert fall ikke kollektivt. Israel har vel også erklært Hamas som en terrororganisasjon. Har Israel tenkt til å behandle dem som krigende, eller som terrorister. Jeg lar deg svare på den. :stuck_out_tongue:

1 Like

https://x.com/MOSSADil/status/1725233963252232348?s=20

De har visst funnet ett gissel også.

Vi får se videre.

1 Like

Gilbert har historisk vært ekstremt god på propaganda, og han har brukt sin ekstremt gode kunskap om akuttmedisin til å redde liv. Ingen tvil om det. Kanskje derfor han også er såpass effektiv propaganda figur. Fordi han er fagperson. Denne gangen tror jeg desverre han har tråkket for langt. For ingenting tyder på at det han sier stemmer.

For isåfall har IDF vært ekstremt effektive å flytte bort skadde og drepte personer fra sykehuset,

4 Likes

Tydelig at du ikke skjønner at forumet i stor grad er selvmoderende. Største jobben moderatorene gjør er å godkjenne eller ikke godkjenne rapporteringer. Men vi trenger stadig flere moderatorer så er bare å melde seg.

Du må gjerne linke til ting som er faktasjekket og beviselig fake.

Ellers hyggelig at du deltar i tråden. Husk å hold deg til sak og ikke person.

1 Like

De de tar levende kommer nok til å få en rettsak trorjeg ja.

Eller bare en celle. Det er lettere for Israel og det de har gjort tidligere.

Ja nettopp. Moderator har nettopp godkjent rapportering og slettet mitt siste innlegg.

Såvidt jeg husker (beklager hvis det var noen andre) delte du det bilde der de samme to palestinske kvinnene først dukket opp i en video som Hamas-terrorister og så som sivile ofre for bombing.

I etterkant har BBC Verify, som ettergår påstander i sosiale medier, undersøkt videoene. De er kommet til at de viser fire ulike kvinner og at påstanden derfor er falsk.

4 Likes
3 Likes

Det innlegget burde vel heller vært en pm? Det var iallefall ikke relevant for tråden.

Føler det er et sakte skifte i vestlig media. Virker som flere begynner å innse at de kanskje har latt seg lure av hamas.

3 Likes

Veldig god video på hvordan og hvorfor grensene er som de er idag. ca 35 min.

1 Like

Jeg lukker denne tråden igjen, den krever like mye energi å passe på som resten av forumet til sammen. Fortsett på privat melding hvis dere ønsker.

9 Likes