Jeg ser til stadighet flere og flere som aktivt engasjerer seg i å omtale oss selv som verstingene i nord på klima, og at vi til enhver tid burde skamme oss så lenge vi borer og henter ut olje… som også er de som er mest høylytte for å øke de sosiale godene, hjelpe de fattige i samfunnet og generelt bygge ned privat næringsliv.
Nå som kronen i tillegg er blitt rasert, faller nok en gang størsteparten av regningen for det store statlige gildet på det sorte gullet. Hva gjør vi som nasjon for å faktisk promotere, hjelpe og etablere nye industrier som er klimanøytrale/vennlige? Vi har altfor stor hast i å sage av grenen vi sitter på, istedenfor å fokusere på hvordan vi kan finne en ny og bedre gren å klatre til.
Jeg har ingenting i mot at vi som nasjon ser hvordan vi kan bedre kutte utslippene våre, men du får aldri overbevist meg om at vi burde kutte tvert med vår oljeindustri så lenge verstingene i Opec og Amerika opererer og produserer som aldri før. De ville sett på vår exit som tidenes gavepakke og tatt større del av kaken, mens vi sitter med en kredittkort regning som vi ikke lenger har dekning for. Jeg ser meg ekstremt lei på en venstreside som ikke evner å se elefantene i rommet når de snakker om kampen mot oljen i Norge, kampen mot det private næringsliv og forskjellene, uten et eneste svar i hånd for å håndtere kostnadene, foruten å øke skattene, spesielt for de rikeste.