Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

@Savepig har vært med i diskusjonen og folk har ikke brutt noen forumsregler. Hva er regler godt for hvis de ikke gjelder.

3 Likes

Problemet er at de som sørget for at begge de to midtøsten trådene ble stengt er aktive på tråden her, og tråden er i ferd med å utvikle seg samme vei.

Forumet er et økonomi forum, og man ønsker helst å ha så mye takhøyde som mulig og helst åpning for å kunne diskutere mest mulig temaer. Men noen temaer funker ikke. Israel-Palestina er et av dem. Som pdx sa, en tråd skapte mer moderatorarbeid enn resten av forumet tilsammen.

3 Likes

Jeg har også vært med i masse midtøsten diskusjoner, Så jeg sliter egentlig med å skjønne poenget ditt. Ingen har heller fått utdelt noen straffer.

Det minnes bare nå på igjen at israel - palestina diskusjon kan tas på pm eller en annen plass. Og de som har et problem med det får sende pm til pdx og klage. Evt får man ta diskusjonen om det i korrekt tråd.

1 Like

De som ønsker å prate om midtøsten får ta det på privat melding. Hvis ikke blir vi nødt til å lukke politikktråden for godt. Jeg setter pris på alle som skriver bra innlegg, og det hadde vært flott å kunne ha en åpen og sunn debatt, men rundt dette temaet har det vist seg flere ganger å være helt umulig å få til. Det hjelper ikke at 90% oppfører seg hvis 10% klikker på hverandre kontinuerlig.

4 Likes

Hvordan kan det ha seg at øvrige moderatorer fint greier å fjerne, angivelig 10 %, innlegg hvor folk “klikker på hverandre”?

Blir for øvrig interessant å følge denne tråden videre når kriteriet for å få akseptert innlegg skal være at de har et økonomisk aspekt.

1 Like

Tror du må lese det som er skrevet igjen. Takhøyden er stor, men Israel-Palestina debatten er det ikke plass til her. Ref de 3 postene PDX har om det.

Litt som i Palestina da? Aner ikke hva pun betyr, men er sikker på at det ikke er noe jeg mente.

2 Likes

Vi får gå tilbake til å diskutere tyveri av ost da :cheese:

4 Likes

Var det flere som så Kjerkol på Nytt på Nytt? Det tror jeg er første gang hun har fremstått som sympatisk. Bra med selvironi og klarte å spøke om helseplattformen og fallende meningsmålinger. Hun var kanskje den siste statsråden jeg hadde trodd kunne takle Nytt på Nytt på en god måte, men der tok jeg feil.

1 Like

Så den i reprise i kveld. Hun gjorde seg slett ikke bort.

1 Like

Jeg ser til stadighet flere og flere som aktivt engasjerer seg i å omtale oss selv som verstingene i nord på klima, og at vi til enhver tid burde skamme oss så lenge vi borer og henter ut olje… som også er de som er mest høylytte for å øke de sosiale godene, hjelpe de fattige i samfunnet og generelt bygge ned privat næringsliv.

Nå som kronen i tillegg er blitt rasert, faller nok en gang størsteparten av regningen for det store statlige gildet på det sorte gullet. Hva gjør vi som nasjon for å faktisk promotere, hjelpe og etablere nye industrier som er klimanøytrale/vennlige? Vi har altfor stor hast i å sage av grenen vi sitter på, istedenfor å fokusere på hvordan vi kan finne en ny og bedre gren å klatre til.

Jeg har ingenting i mot at vi som nasjon ser hvordan vi kan bedre kutte utslippene våre, men du får aldri overbevist meg om at vi burde kutte tvert med vår oljeindustri så lenge verstingene i Opec og Amerika opererer og produserer som aldri før. De ville sett på vår exit som tidenes gavepakke og tatt større del av kaken, mens vi sitter med en kredittkort regning som vi ikke lenger har dekning for. Jeg ser meg ekstremt lei på en venstreside som ikke evner å se elefantene i rommet når de snakker om kampen mot oljen i Norge, kampen mot det private næringsliv og forskjellene, uten et eneste svar i hånd for å håndtere kostnadene, foruten å øke skattene, spesielt for de rikeste.

12 Likes

Det verste er at Norge er en av de beste på tross av at vi har olje. Man har valgt å ikke ta med co2 opptak av skog i Norge. Men Eu gjør dette med europeisk skog. Vi har også valgt å ikke ta med co2 kuttene Norsk gass gir eu va brunkull som er alternativet.

Utfordringen for politikerene er at vi allere er blant de beste pga den grønne vannkraften vår. Men det klinger dårlig i narrativet.

7 Likes

Hun var helt klart på høyden, men jeg synes også det virket som at hun lente seg fullstendig på manusskkriverne.

3 Likes

Vi kan sikkert klappe oss på skuldrene så mye vi bare orker. Klarer vi og alle andre nasjoner 50% ned i utslipp innen 2030 er vi halvveis. Netto 0 i 2050 blir tøffere.

1 Like

Ta for eksempel Polen. En ekstrem case og versting uten like: From coal to consensus: Poland’s energy transition and its European future | ECFR

Ja Norge er et oljeland, men skal vi slå av kranene for å la de andre åpne mer av sine? Vi er helt avhengig av inntektene for å få det til å gå rundt skattemessig, og det burde vært et enda større fokus på å tilrettelegge for næringer som kan gjøre bordet mer stødig og mindre avhengig av stubben den hviler på

Det er noen veldig viktige sammenhenger mellom energi og økonomi man bare ikke kan overse

Det første er at hvis man skal ha økonomisk vekst må man også kunne bruke mer energi.
Figuren under viser sammenhengen mellom forbruk av energi, og av økonomisk nivå i et land.

image

Skal feks folkerike Nigeria komme opp på økonomisk nivå med Brasil og Mexico må de bruke mer av oljen sin selv. Og skal Brasil bli som USA så må også de bruke mer av sin olje selv.

Det andre er at introduksjon av grønne energikilder har ikke redusert bruken av fossil energibruk, det er bare kommet på toppen.

At man feks i noen land i Europa har klart (til dels) å holde oppe økonomisk vekst, og forbruk selv om fossil energibruk har gått ned, og grønn energiproduksjon har gått opp, skyldes at stadig mer av det vi forbruker blir produsert andre steder enn i Europa, feks i Kina, på billig kinesisk kull.

Selvsagt er det mulig at man klarer å produsere mer GDP per kg CO2, men det er er “so much you can do”. USA slipper ut kun 14% mindre CO2 per innbygger i 2023 enn de gjorde for 1 generasjon siden.

Jeg er ikke sikker på at den jevne amerikaner står så veldig mye bedre nå total-økonomisk enn i 1990.

Det siste er at mange grønne energi-kilder ikke bidrar med noe i det hele tatt, netto. Det er et begrep som heter “return on energy invested”, og de fleste kommer dårlig ut, særlig hvis kildene er uten mulighet for energi-lagring, og må brukes når strømmen produseres, som det meste av sol- og vindkraften.

image

Det meste av fornybar energien er faktisk ikke økonomisk levedyktig uten energi-lagring. Og foreløpig løser man det med subsidier…

8 Likes

Det er noen veldig viktige sammenhenger mellom energi (utslipp) og klima som heller ikke bør neglisjeres :wink:

Nå håper jeg politiet & rettsvesenet er på, så det blir uttdelt litt reell fengselsstraff - om det er en mulighet ift strafferammene. Dette er en kraftig undergraving av både åpenheten vi forventer fra politikerne som går hardt ut over tilitten til de som leder landet!

En ting er at Finnes kanskje har handlet bak ryggen på kona, men når vi ser dette tviler jeg på at det er det som har skjedd. Å skjule dette systematisk er noe helt annet, nå håper jeg at Erna er ferdig!

3 Likes

Det virker som “alle” på SMK har visst om Finnes og aksjehandlene hans, og problemene de medførte, og valg å ikke journalføre noe av den relevante korrespondansen. Med “alle” så ser jeg bort fra Erna, for hun har visst blitt holdt lykkelig uvitende om alt dette.

2 Likes

Erna driter jo som kjent i loven.
Sushigate sitter enda friskt i minnet.