Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Dette er fra 2019

The Palestinian Authority ¶ held the Gaza Strip ruling party, Hamas, responsibility for ongoing oppression there. Hamas is facing accusations of using excessive force with civilians after leading a crackdown against protesters demonstrating over economic hardship and upped tax brackets.

In a first since Hamas seized the Strip twelve years ago, fierce clashes erupted between its forces and hundreds of young demonstrators in Gaza on Saturday as protests against the high cost of living in the coastal enclave entered their third day.

Hamas security forces were reported to have fired at and used batons against demonstrators. Labeled as unprecedented, the violence between Hamas and the Strip’s residents saw to the detention and arrest of several civilians.

One of the demonstrators, with his face covered in blood, chanted: “We want to live in dignity”.

The Ramallah-based Independent Commission for Human Rights (ICHR) said Hamas forces attacked its staff in Gaza because they were doing their job of monitoring and reporting the movement’s crackdown on the street protests.

1 Like

At det er Hamas i Gaza er ikke en god bok grunn for å hermetisk blokkere befolkningen i Gaza eller okkupere for den saks skyld, rettere motsatt.

Hvorfor fortjener ikke palestinerne frihet og er eget land @Christian?

2 Likes

Det har vært nyere demonstrasjoner som også har vært slått ned, men det er bare israelske media som skriver om det, så gadd ikke linke til det.

Jeg mener bare at Hamas nå fjernes først.

3 Likes

Og den jobben gjøres ved å bombe Gaza sønder og sammen og kjøre på med et folkemord?

Møtes i så fall gjøres på skaper bare med støtte til Hamas

3 Likes

Du er superkritisk til ALT Israel foretar seg, men du har ingenting i mot jøder, å nei…

Mens Palestina kun er ofre, de kunne liksom ikke ha gjort noe annerledes opp i gjennom…

Israel har masse religiøse ekstreme påstår du, men palestinere er fromme som lam. De bare kaster noen homofile fra hustakene sine i ny og ned, men bortsett fra det. Og ja, og så ønsker de fleste å utrydde alle jøder, men fortsatt fra det. Og ja, og så lar de barna sine bli oppdratt og utdannet i værre stil enn Hitlerjugend, men bortsett fra det. Osv osv…

Det blir bare for dumt.

5 Likes

Tilbake til lokale forhold:

Når har også VG-Hanne mistet troen på Støre og lukket kommentarfeltet igjen (huff, tenk om VGs lesere kunne skrive hva de mente - ikke bra for «demokratiet»).

VGs tegner har som vanlig fanget essensen i Støres «prosjekt».

Nå er det bare spørsmål om tid før Ap faller under 15%. Han er den mest mislykkede statsministeren landet har hatt. Og det skyer over i alle horisonter uten at folk føler Støre har gode løsninger. Eller engang klarer å fokusere på de viktigste sakene.

I stedet ser vi en desperat gammel mann som blir kjørt i hui og hast til flyplassen for å ta imot «Gaza-nordmennene» live på TV. Som sender nye 500 millioner rett i lommene til terrororganisasjonen og sier til mediene at han «håper» pengene blir brukt på de sivile.

Mens de som sitter nederst ved bordet her hjemme, og kjedelig nok bare er født og oppvokst her i landet, ignoreres. Bare dager før strategikonferansen i Ap der de skal møtes for å snu skuta.

Oftere og oftere virker det som landet styres ut fra hva Støre tror vil tjene hans egne ambisjoner om et internasjonalt toppverv.

Alt for Støre. Norge sist.

Vi lever i utrolige tider.

16 Likes

Du må begynne å lese det jeg skriver for du tillegger meg meninger.

Jeg har ikke noe i mot jøder. Har skrevet dette minst 4-5 ganger. Derimot, jeg har noe mot sionisme og man trenger absolutt ikke å være streng religiøs for å være sionist. Å legge likhetstegn mellom sionisme og jødedom blir helt feil, slik at jeg håper du ser forskjellen.

Israel ledes av sionister og høyreradikale, dette gjenspeiles i okkupasjon, settler-kolonisering, apartheid og krigføring. Det er dette jeg har vært kritisk til, og jeg som regel diskutert og gitt kilder på.

Jeg mener de moderate stemmene i Israel må vinne frem, likeså de moderate i Palestina. Verdenssamfunnet må fasilitere og ta sin del av skyld i problemet.

Historien har lært at det skal ofte bare noen få gærninger/ekstremister til for å skape problemer for massene. Dette skjer igjen og igjen.

Hva er ditt forelagt til løsning her?
Setter også pris på om du svarer hvor du får mye av informasjonen din fra. Flott hvis du svarer. Du er såpass aktiv i diskusjonen, men skjendet oppgir kilder eller referanser sloknet det vil hjelpe å vite hva du leser og hvor du kommer fra.

11 Likes

Hvilken kilde er det du har brukt?

3 Likes

Totalitære tendenser i “Midtøstens eneste demokrati”.

Til og med å ytre ønske om våpenhvile offentlig eller delta i demonstrasjonstog mot krigen, er risikofylt nå.

Israels politisjef Yaakov Shabtai har sagt han har nulltoleranse for propalestinske demonstrasjoner mens landet er i krig.

– De som har lyst til å identifisere seg med Gaza, er velkomne til å gjøre det. Jeg kan sette dem på busser som skal dit nå og hjelpe dem dit, uttalte han 19. oktober.

4 Likes

Hvis Israel involverer seg kan en i minste håpe på håpe på at noen begynner å bry seg om krigen FN har kalt verdens største humanitære katastrofe i ti år.

The current level of hunger in Yemen is unprecedented and is causing severe hardship for millions of people. Despite ongoing humanitarian assistance, 17 million Yemenis are food insecure. The rate of child malnutrition is one of the highest in the world and the nutrition situation continues to deteriorate.23. okt. 2023

6 Likes

Midtøsten tråden ble stengt fordi folk ikke klarte åholde seg innenfor. Drit i å flytt midtøsten diskusjonen over hit. Så slipper vi at denne må stenges også.

Orker ikke rydde bort alle innleggene så tok bare noen av de siste.

Nå har jo @Savepig, som også er moderator, bidrat i diskusjonen og sørger for at vi holder en sivilisert tone….og godt innenfor forumsreglene.

1 Like

Jeg klarer ikke å se at dette er diskusjoner/samtaler/krangler; kall det hva du vil, noe man kan prøve å ignorerer eller prøve å tie i hjel på et økonomisk forum.

Det er tidsaktuell politikk og tidsaktuelle hendelser, som på alle måter har økonomiske innvirkninger, ikke bare lokalt, men også globalt. Ja, det er beskyldninger om skyld og uskyld fra alle kanter i tråden, men det er ikke noe man kan velge å se bort fra ved å stenge tråden, og si at neste tråde det dukker opp i skal også stenges. Just my 50 cent.

Vi har prøvd 2 ganger å ha diskusjon rundt midtøsten i egen tråd. Begge gangene har det krevd massiv moderator innsats og begge gangene har pdx satt foten ned.

Personlig skulle jeg ønske at vi kunne diskutere midtøsten, men når folk ikke klarer å holde seg på matta så får de heller finne en annen plass.

Nja, hadde folk klart å holde en sivilsiert tone så hadde ikke midtøsten trådene blitt lukket. Ikke få poltikk tråden lukket også.

1 Like

Hvorfor fjernes de innleggene som du har modererer helt? Hva konkret var problematisk med disse?

Hvis du kanskje visse til hva som er så problematisk, kanskje folk lærer og slik unngår det neste gang. Slikt sett vil det bli mindre behov for moderering.

Slik det fremkommer nå virker modereringen totalt random

4 Likes

Er ikke så mye verre enn det. Har du problemer med å forstå det, send gjerne en Pm så kan vi forklare det stegvis. Hadde jeg hatt tid skulle jeg heller fjernet de 100+ innlegget det gjalt, men orker ikke. så det ble kun de siste.

Jeg har også store problemer med å se det så gjerne ta det her så alle det gjelder kan forstå.

3 Likes

For de som lurer på hvorfor midtøsten trådene ble stengt.

Jeg er moderator på et annet forum, og skjønner veldig godt hva det går i, og misunner dere ikke jobben.

Mitt ankepunkt er at alle som skriver innlegg må forventes å modereres etter forumets regler. De som ikke respekterer det må pauses, utestenges for en periode, eller kastes ut ved gjentatte grove overtredelser.

At noen få som ikke respekterer reglene skal få lov til å drepe diskusjonen synes jeg er problematisk.

6 Likes