Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hva er dette for noe argument Sjakk?

Er det Libanon som har massakrert 15000 mennesker nå ila 7 uker?

2 Likes


Er det et godt svar på hvorfor libanon ikke opphever blokkaden av gaza?

2 Likes

Hvilken grense har Libanon med Gaza?

Hva er det du viser til om barnesoldater? Kan du ikke gi litt kilder for gang skyld?

Edit: hvis du mener Egypt så har vi faktisk diskutert dette inngående og jeg har skrevet og gitt kilder på det.

3 Likes

Libanon har ingen grense til gaza? Mener du Egypt?

2 Likes

Begrepet steinkastere blir ofte brukt for å ufarliggjøre ungdommer som brukes i konflikten.

Vi har vel alle hørt om David og Goliat, hvor David dreper Goliat med kun en sten fra kastet fra en slynge? De samme slyngene brukes hele tiden av ungdommer i konflikten i dag, og de stenene tar lett livet av folk/soldater om de rammer på rett plass.

6 Likes

Tenker du at å arrestere 12 åringer uten tiltale, uten rettergang, på ubestemt tid er noe som bidrar til å bedre situasjonen for noen som helst?

4 Likes

Interessant, så du tenker at hvis Hamas blir sittende med makten i Gaza og Israel trekker seg ut, så blir det fred? Med tanke på at Iran står bak Hamas, og det ikke akkurat er fred mellom disse, så…

Drita rike Hamas ledere i Qatar har nok heller ikke så mye å vinne på at dette skjer fredelig for seg.

Får takke for diskusjonen og fortsette en annen dag, nå er det natta her @Roc

5 Likes

Nei det er ikke noe som gjør noe bedre. Men jeg skjønner at toleransen er null.

@Christian jeg tenker at hvis befolkningen i Gaza får en annen reell opsjon enn Hamas, slik som feks frihet, så vil de gå for dette enn Hamas.

Så får du bekymre deg mindre for drita rike Hamas ledere. Når det massakreres 15000 mennesker i Gaza og 67% av disse er kvinner og barn så gjør Israel situasjonen verre.

4 Likes

Og du tenker at det som har skjedd til nå har gitt trygghet og frihet til palestinere og jøder? Når Hamas uansett ikke kan utryddes så hadde det vel vært forsøket verdt at Israel trakk seg ut av Vestbredden og opphevde blokaden av Gaza. Mulig at ikke palestinerne hadde sluttet opp om Hamas hvis de hadde hatt frihet til å velge. Men det er altså bedre å jevne Gaza med jorden, drepe 1000-vis og gi enda flere unge mennesker grobunn for ekstremisme?

7 Likes

Hvem er fra ytre venstre, hva sier de om frihet, hvor er du på skalaen – og hva i alle dager har noe av det med saken å gjøre? Svar nå heller på det Roc FAKTISK skrev :slight_smile: det er så mange stråmenn rundt her at det er vanskelig for en med høysnue å være her i mer enn 10 sekunder.

6 Likes

Face it, Israel var et vestlig demokrati plassert i Midtøsten, det er de ikke lenger. Nå har overvekten av makt falt ned på ultrareligiøse og settlere.

Sjansen for at det blir noen form for varig fred er basically 0.

Clinton beskrev det greit i 2010:

7 Likes

Høyresiden der har makten med ett setes overvekt såvidt jeg vet. :sweat_smile: Ved neste valg går de på ræva ut er min spådom.

Noe annet ville jo være crazy. Vi krysser fingrene.

I mellomtiden, så har jo plutselig ordet borgerkrig blitt noe som har vært skummelt ofte ytret der nede…

2 Likes

De ekstremt religiøse er fritatt for førstegangstjeneste såvidt jeg vet. Mao, det burde være mer moderat.

Virker som mange av de er anti forsvar, men pro krig.

2 Likes

Det er en halvsaktebrennende invasjon og etnisk rensing fra de mest attraktive områdene som pågår. Og med mål om å unngå at palestinerne har sammenhengende areal.

7 Likes

Uffda, ultrareligiøse? Hvordan skal det gå med resten av Midtøsten. Stakkars.

8 Likes

Hvis du tror Hamas gir fra seg makten eller holder valg som et frie, så er du mer naiv enn jeg trodde. Jeg antar de er like demokratiske som Iran. Som de har støtten sin fra.

Det blir i så fall en trestatsløsning, hvor Hamas har Gaza.

6 Likes

Gi palestinerne frihet først så må det være opp til dem å bestemme.

Hvor naiv du tror jeg er må vel være irrelevant for diskusjonen? Evt da det på DM med meg, tror ikke er av allmenn interesse.

3 Likes