Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Ved å støtte Palestina så støtter du indirekte Hamas, siden flertallet av befolkningen der faktisk støtter Hamas.

Og mange vestlige land anerkjenner Palestina som en egen stat.

3 Likes

På de videoene, så står Hamas altså åpent i gata og fyrer løs da?

Brukte 5 min, har ikke geolocation eller tidfeste, kan være fra Syria for alt jeg vet.

brukte hushjørne som beskyttelse
https://twitter.com/shezzyshazzaib/status/1725467941225791674

Inne fra hus
https://twitter.com/Ali_Haydar_313/status/1726334376424992796

Lengre klipp, bytter fra ute til inne
https://twitter.com/1996DavidSilva/status/1727509683479396568

2 Likes

Siden du ikke klarer å svare på et så enkelt spørsmål som hvilke vestlige land det er du mener gir massiv støtte til Hamas så blir hele diskusjonen meningsløs. Klarer du virkelig ikke å svare på dette?

1 Like

Åpent på gata, og i ruinene og tomme boliger. Det er i Noed-Gaza kampene foregår, hvor det er mye færre mennesker.

Teppebombingen IDF driver med fra fly er indifferent, og ikke direkte på hvor Hamas befinner seg. De bomber også mye i sør, hvor de ikke har folk på bakken.

Du tror kanskje Hamas ikke bruker gangene sine? At de skyter raketter fra inne fra boligblokkene hvor folk sover og holder ly? I såfall har du sett evidens som er unik.

2 Likes

Aldri, ikke mer enn sekunder mens de løper fra hus til hus, se klippene over. Du er dau uten dekning.

Jeg har sett atgm fra type 3. etasje av noe som så ut som en boligblokk. Har ikke link til videoen nå. Når jeg søkte, så fant jeg ikke noe med israelske kilder. Kun Hamas med venner. Tipper Israel ikke poster så mye.

Det er ikke som i Ukraina, hvor krigen først og fremst er fra droner.

2 Likes

Det er selvfølgelig ingen som vil støtte dem offisielt (det tør de ikke). Men når flesteparten av palestinerne støtter Hamas, så sier det seg vel selv at det er mange som indirekte gir sin støtte til Hamas?

2 Likes

Har sett de klippene Christian. Det første klippet er bare en liten del av et lengre klipp og sol du vil se der sp er hele den blokka han skyter fra fullstendig ruin. Det er ikke noen sivile i noen av de klippene og flybombingen er ikke rettet mot disse Hamas folka med RPGs.

Du forstår kanskje at Hamas ikke er en profesjonell nasjonal hær, men folk i Adidasbukser som driver geriljakrig med mye hjemmesnekret og gammelt godt og er i krig med et av verdens mest avanserte militære?

Er ikke som om verdenssamfunnet hjelper de militært.

Er det disse klippene du mener forvarer all teppebombingen??

4 Likes

Jo, de bruker gangene, men disse dukker ikke opp midt i gata, men inni kjelleren på hus. Altfor utsatt på bakkeplan.

Vet ikke om det er folk som har sovet i husene, men det ville forklart antall døde.

4 Likes

ATGM er levert av Iran, gammelt sovjet stash. ikke mye hjemmesnekra. :sweat_smile:

Du har helt rett i at Hamas opptrer som en gerilja i tett befolket by.

Anyway, det skal to parter til for å få en krig i en by. Burde du ikke også snakke om at Hamas burde gi opp, for å spare de sivile?

3 Likes

Så dersom flesteparten av palestinerne støtter Hamas så innebærer altså det, i følge din logikk at Hamas har massiv støtte i den vestlige verden, men nå altså bare uoffisielt, og ikke offisielt. Gud bedre for noe kokkelimonke-vas…

3 Likes

Palestinians: ‘Extreme’ support for Hamas, Israel’s destruction - Israel Today

3 Likes

Al Yassin RPG som du ser de laster opp flest bilder av er faktisk laget av Hamas selv.

Ja, jeg har skrevet av de er en terrororganisasjon. Det ligger i deres natur å skape, nettopp, terror. Hadde de tenkt på sivile tap hadde de selvfølgelig gitt seg.

Hvorfor driver du å sammenlikner standard på hva man skal forvente i krigføring av en terrororganisasjon med en profesjonell og svært avansert militær?

Hamas og IDF burde ikke ha samme etisk standard.

3 Likes
2 Likes

Så valget til Israel er

  • la Hamas være i fred i gaza
  • angripe Hamas i Gaza uten tyngre våpen
  • fortsette som nå
  • få en internasjonal styrke til å ta ut Hamas

Hva tenker du de bør gjøre?

4 Likes

Jeg tenker det er lurt første steg å trekke seg ut av okkupert land i hele regionen og gi dette tilbake til de palestinerne som ble fordrevet, oppheve blokade av Gaza og trekke seg helt ut av Vestbredden, slippe ut alle de som er blitt fengslet av militære domstoler (er en segregert rettspraksis) grunnet trivielle grunner slik som steinkasting.

Gir du folk frihet vil de sette pris på den, fortsetter du å undertrykke skaper du bare et større problem.

Hadde jeg tatt meg med makt inn i huset ditt og låst deg og familien i kjelleren så hadde kanskje du også svart med vold hvis muligheten dukket opp, eller kanskje ikke.

8 Likes

Jeg liker når ytre venstre begynner å snakke om frihet…

6 Likes

Jeg anser at Hamas på Gaza i dag utgjør en minimal militær trussel mot Israel. Dette mener jeg bør veie tungt inn i hvordan man ser seg nødt til å intervenere der. Kan ikke se veldig gode grunner for ikke å ta tiden til hjelp, både med tanke på å spare sivile liv, men også med tanke på å spare livene til israelske soldater som kreves for et “hurtig” anslag på bakken.

Nå er det heldigvis våpenhvile, så kanskje israelerne ser det samme. En tid og et sted for å få likvidert/stilt ansvarlig de ansvarlige blant Hamas vil uansett komme.

3 Likes

Morsomt at du tenker at dette er noe du må dele og tror andre har nytte av å vite. Hva du tenker om folk på ytre vestre som snakke om frihet er jo viktig å få frem…

6 Likes

På tide å brette sammen palestinaskjerfet og ta kveld roc?
Siden palestinerne har valgt inn hamas, som har som mål å utslette israel, så er det jo galskap å oppheve blokaden fra israelsk side.

Hvorfor ber du ikke libanon åpne sin grense og opphever blokkaden på den måten?

3 Likes

Selv om det ikke er rett, så er det nå slik det fungerer, og det er alle klar over. Jeg forstår den godt, om situasjonen der du har terrorister, som fremstår som sivilister, (og barnesoldater) er vel spørsmålet like gjerne, er det stein eller var det håndgranat?

2 Likes