Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Vi her sett to massakre mot sivile utspille seg her, først Hamas’, deretter Israels, som har tatt livet av ti ganger så mange. Det bisarre og triste er at enkelte aktivt heier på den siste massakren.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Hvor får du informasjonen din fra @rockybalboa

Hadde vært interessant å vite. Du skriver veldig bastant, oppgir aldri kilder og gir ikke inntrykk av at du har noe særlig innsikt i konflikten.

6 Likes

Merker meg at det er ofte viktig for mange folk å poengtere at de er

  • imot at et høyt antall sivile palestinske dør, spesielt barn
  • selv kritiske til Israel
  • synes ødeleggelsene av Gaza har vært forferdelige

Men uansett hardnakket mener at hva man ser av dette i Gaza skyldes Hamas selv, de visste hva de kunne vente, at Israel har rett til å gå frem slik de gjør etc.

En veldig tydelig observasjon, både her på forumet, i media og i daglivet.

3 Likes

Hadde du ikke slettet nesten samtlige av dine poster på dette emnet på tvers av 3 tråder hadde du kanskje sett at du har stilt dette spørsmålet tidligere og har fått svar.

Dog, kan jo hende ar du ikke har skjønt hva folk har skrevet, det forklarer i så tilfelle endel.

På tide å opparbeide seg litt kunnskap og ikke blindt referer sionistisk propaganda som mye av innlegget ditt over egentlig er (gjør det man kan for å unngå sivile tap, bruk av sivile skjold, tvil på ant rapporterte døde, betydelig antall Hamas krigere døde)

3 Likes

På generelt grunnlag. Når man leser historie så kan man fort stille seg spørsmålet hvordan Hitler og nazi-Tyskland fikk lov til å begå folkemord på jøder, homofile, sigøynere etc. før det var for sent.

Men så ser man hva som skjer i verden i dag, både i nærområder slik som Ukraina, litt avstand slik som palestinere i Gaza, en rekke land i Afrika eller langtvekkistan som hos Uighurer og Rohyngia og hvordan verdenssamfunnet lar dette pågå, så skjønner man at en sakte normalisering av statsdrevet folkemord er noe folk lar gå.

4 Likes

Jeg tror at hvis man hadde sett på den 43 minutter lange videoen fra angrepet til Hamas, så hadde man ikke støttet opp om denne terroristgruppens aksjoner.

Sheikh Hassan Yousef er en av de som stiftet Hamas. Sønnen hans Mosab Hassan Yousef har sittet mange år i israelske fengsler og som har vært på innsiden av Hamas i mange år. Etter hvert har han imidlertid konvertert til kristendommen og har mye å si om Hamas. Han advarer sterkt om Hamas indoktrinering av barna, samtidig som han sier at Hamas ønsker å utrydde Israel og bygge opp en islamsk stat basert på Sharialov.

Selv husker Mosab spesielt en hendelse fra barndommen, hvor han ble bundet fast og pisket av en av Hamas’ ledere for ulydighet.

Hamas har en intensjon i tankene når det kommer til indoktrineringen av barna. Det er å lære dem opp i hovedmålet deres…nemlig å utslette staten Israel.

Hans bror Suheib flyktet også fra Hamas, og erklærte dem som en terrororganisasjon. Med dette ber han om at faren trekker seg. Han hevder problemet er at Hamas tviholder på Gaza ved hjelp av tvang.

Hvordan denne terrororganisasjonen får så massiv støtte i den vestlige verden i dag kan man jo virkelig spørre seg om.

9 Likes

Hva mener du med massiv støtte, og hvor i den vestlige verden er det du i så fall mener Hamas får massiv støtte?

3 Likes

Den vestlige verden støtter det palestinske folk, og det palestinske folk støtter i stor grad Hamas.

Another three-quarters of Palestinians (76 percent) said Hamas was playing a positive role, while 98 percent said they feel some or great pride as a Palestinian. Just 13 percent of Palestinians opposed Hamas’ attack (21 percent in Gaza).

4 Likes

Jeg skal svare deg, Nordpolen. Det er ikke mulig å utrydde Hamas. Det har Israel selv kommet fram til og de snakker om å svekke/ødelegge den militære kapasiteten. Men så lenge Israel oppholder blokaden, apartheidstyret og okkupasjonen så vil det bare rekrutteres flere som vil sympatisere med den ekstremistiske gruppen Hamas.

Hamas har slått, arrestert og torturert egen befolkning som har protestert på Gazastripen, så det er faktisk mulig at palestinerne ikke ville stemt på dem hvis de hadde hatt frihet til å bestemme over eget liv. Jeg vil tro det eneste både jøder og palestinere vil er å leve sine liv i fred, uten å frykte nye angrep og kriger.

6 Likes

At den vestlige verden ikke ønsker at den sivile palestinske befolkningen skal bli summarisk straffet og slaktet er ikke det samme som at den vestlige verden gir massiv støtte til Hamas.

Det er faktisk i trå med de grunnleggende rettsprinsipper som vi den vestlige verden adopterte fra det Sumeriske riket i Midtøsten, et rike som man anslår oppstod for ca. 3000 år før vår tidsregning et sted i Mesopotamia.

Det var her de ved lov gikk bort fra praksisen med øye for øye, tann for tann, til regelsett som avgrenset og innsnevret denne praksisen.

4 Likes

Uten tvil, er mange folk i den vestlige verden som har sympati med det palestinske folk og urett som er begått mot dem.

Hvordan den vestlige verden støtter Palestina militært, anerkjenner det som en egen stat eller proaktivt sanksjonerer okkupanten eller krever at internasjonale lover skal følges er en annen sak.

Land som anerkjenner Palestina som et eget land. Av de 139 land i grønt her, er der få som kalles vestlige.

7 Likes

Som jeg har nevnt tidligere, det er lavere collateral damage en man kan forvente av en slik krig. 40k hadde vært mer normalt. Det er dog ikke over. Hamas bruker jo beviselig bolighus som dekning når de fyrer av ATGM, så mye ligger jo på dem.

Btw, så er det mulig i krig å overgi seg. Men det er jo ikke noe Hamas kan tenke seg. De vil heller sloss i en by.

Når Ukraina ikke klarte å forsvare byer trakk de seg stort sett ut. Unntaket er mariupol hvor de ble omringet. Nå er Israel harde mot de som blir tatt til fange osv, men ikke i nærheten av russerne.

Når det kommer til folkeretten, så er det hvor denne krigen er i en gråsone. Hvorfor? Fordi Hamas bruker sivile bygg til å føre krig fra.

7 Likes

Jeg har ikke sett at Hamas bruker befolkede bolighus når de avfører raketter, men det har kanskje du?

Nei, sorry! Du har jo fasiten, da trenger vi ikke å diskutere dette lengre :sweat_smile:

1 Like

Til og med venstreblekka Washington Post lar et innlegg komme til som beskriver Hamas’ bruk av menneskelige skjold.

Hamas deliberate use of Palestinian civilians to try to block its weapons and fighters from Israeli attack is emerging as a central dilemma in the West’s debate about the Israel-Gaza war

Det blir uten tvil et problem når en terroristorganisasjon tar i bruk menneskelige skjold (og da primært barn og kvinner) for å forhindre at de blir angrepet.

Hva ville man selv ha gjort dersom dette hadde skjedd i Norge? Si at en terrorgruppe lokalisert i Sverige kom inn i Norge og drepte et tusentalls mennesker. Og si at flertallet i Sverige støttet denne grupperingen. Hvordan ville DU ha reagert?

3 Likes

Ja, det har jeg ATGM har jeg sett fyrt av fra hus. Jeg har ikke sett mange slike videoer, men hadde Hamas vært ute på gata hadde de vært feid bort for lenge siden. Det ser vel du og? Hvor er det Hamas søker dekning?

For sent på kvelden til å linke :see_no_evil:

3 Likes

Da spør jeg igjen, hvilke vestlige land er det som massivt støtter Hamas?

1 Like

Se har bombet ned 50% av Nord-Gaza. Det burde i så tilfelle være masse bevis. De har masse droner løpende. Jeg har ikke sett det du snakker om og tro meg, jeg har fulgt tett med på denne krigen.

1 Like

Poster Israel så mye? Jeg har heller ikke sett noe særlig utstrakt dronebruk. Hvor har du det Israel filme Hamas? På gata? Uten dekning?

IDF poster alt «bevis» som de kommer over og mener støtter deres sak og berettiger måten de fører krig på. Ja, de poster dronebilder, bodycams og filmer.

3 Likes