Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Vi prøver igjen, la oss holde ting innenfor denne gang.

3 Likes

Anbefaler denne.

Da ble det dessverre barn i Norge som mistet moren pga bombeangrep. Hun oppholdt seg sør i Gaza.

Hater at Hamas tvinger sivile til å bli værende igjen i bygninger hvor IDF har varslet at de skal bombe. De er så seriøst feige og kvalme.

Men Hamas har jo faktisk gått ut offentlig å sagt at sikkerhet til sivile ikke er noe de bryr seg om. Det er FN sitt ansvar.

8 Likes

Ser at mitt svar på innlegget til @Moto ble slettet fra Politikk 3 tråden. Forsøker igjen her på Midtøsten tråden.

Parolen: personlig enig, man kan droppe den parolen hvis den skaper antagonisme. Den brukes av palestinere som er en av partene og de som har sympati med deres sak og lidelse. Det hjelper også lite at Israels ledende parti, som er representeres av Netanyahu, kjører et politikk i Vestbredden i tråd med dette prinsippet og har det i sitt charter.

Tribalisme: min forståelse av tribe og tribalism er mer lik den du finner i Mariam-Webster. Jeg anser ikke hverken muslimer eller arabere som en “tribe”. Bildet under, hentet fra Wikipedia, er over land med muslimsk majoritet og under land i den arabiske liga (og som snakker arabisk). Å kalle dette for en tribe (på bakgrunn av «historie, utseende og religion») synes jeg blir litt voldsomt. Det har vært og er mange kriger mellom arabiske og muslimske land, så det er ikke slik at disse alle i denne «triben» er alle venner og kjører Kumbaya my Lord.

Døde ved Al-Ahli sykehuset: jeg har ikke «beleilig ignorert» hva du skrev om sykehusledelsen spesifikt, men det er litt vanskelig å skjønne hva du konkret henviser til når du ikke oppgir noen link til poenget.

Hva angår døde så langt så har jeg gjort rede for hvordan antall døde håndteres og rapporteres fra Gaza, historisk presisjon, hvordan div. helsemyndigheter ser på dette. Jeg har også sagt at det er viktig at Al-Ahli og bombing av de andre sykehusene og ambulansepersonell blir fulgt opp av uavhengige undersøkelser etter krigen og jeg håper vi får gode svar. Inntil videre tror jeg det ikke gir stor mening å diskutere dette. Vi har tydelig tatt ulikt standpunkt og det må være greit.

Forventninger/krav til dokumentasjon : det stemmer, jeg har ulike forventninger og standarder på dokumentasjon og føring av krig hva angår en terrororganisasjon slik som Al-Qassam brigaden og de andre militante i Gaza vs IDF som er en profesjonell hær representert av et demokrati. Å holde disse to til samme standard føler jeg ikke blir rett. Du må gjerne være uenig her. Jeg har vært kritisk til mye av den tidlige kommunikasjonen IDF kom med siden den ikke har vært etterprøvbar eller blitt bekreftet medisinsk.

FN resolusjoner: skjønner ikke helt hva du sier her. Jeg tok hensyn til resolusjonene, hvis du tar med de USA har vetoet er det flere.

Egypt: jeg vil tro at Egypt hadde også skapt liknende engasjement hvis det landet hadde bombet over 11 000 mennesker, drevet ut mennesker og holdt ulovlig okkupasjon over flere generasjoner.

Egypt har stadfestet og bruker sin grense med Gaza til humanitært arbeid dvs tillatte nødhjelp inn og ta imot skadde som trenger medisinsk hjelp. Så er det opp til Israel hvem de tillater å forlate Gaza og hvor mye nødhjelp som kan slippe inn (tror @christian også linket inn artikler som omhandlet dette). For øvrig, så er min forståelse av Egypts øvrige posisjon at de mener at de selv råder over sin grense med Israel og Gaza, at de selv bestemmer om de skal ta i mot flyktninger via den grensen, at Sinai (som var okkupert av Israel post-1967) er en iboende del av Egypt og at palestinere i Gaza og Vestbredden ikke burde forlate sine hjem fordi en slik exodus vil kunne gjøre deres kamp om en palestinsk land mindre pressende. Hvis man skal legge noe i hva ministre og talspersoner fra Israel har sagt i egen innenlands media om saken, så er de vært tydelige på at de ønsker å fordrive Gazas innbyggere ut til Sinai og lage en teltby der. Hvis du ikke er kjent med disse utsagnene kan jeg godt lage en kollasj av snutter og linker.

Andre land, slik som Jordan og Libanon, har jo tatt imot mange palestinske flyktninger tidligere (hhv 2mill og 500K) og erfaringer viser jo at disse dessverre aldri fått muligheten, av Israel, å vende tilbake og dermed blitt evige flyktninger. De i Jordan har blitt assimilert, mens mange av de i Libanon bor fremdeles i flyktningeleir.

Hvis du ønsker så kan vi godt snakke mer om situasjonen i Egypt og hvordan Fattah al-Sisi styrer landet. Tror dette kan være interessant for flere.

Jeg setter pris på dine innlegg. De får meg til å belyse poeng som jeg tror kanskje mange andre også lurer på, ønsker nyanser rundt og/eller ikke har gjort seg en informert formening om. Jeg er litt usikker dog om det er fruktbart å dissekere innleggene slik. Betyr det at du er enig i alt det andre jeg har skrevet, men kun har problemer med det du dissekerer? Selv kunne jeg ønsket med at du heller skrev innlegg med dine analyse og standpunkt heller enn å partere mine innlegg.

4 Likes

Det skjønner jeg godt.

Nå har vi kanskje ikke fått vite om bygningen hun befant seg i fikk slik varsel om snarlig bombing. Artikkelen poengterer heller at hun befant seg sør og trodde hun skulle være trygg der. En kunne kanskje også forvente at enkemannen viste noe sinne eller kommenterte hvis kona ble holdt gissel eller som levende skjold av Hamas. La oss se, håper vi hører noe mer oppklarende etterhvert.

Uansett, ufattelig synd at folk ikke slipper ut, men blir holdt gissler på grensa. Selv det å ha norsk pass ser ikke ut til å hjelpe særlig. US, Canada, Jordan og en hel rekke land har klart å få ut sine borgere.

2 Likes

IDF har alltid kjørt rimelig hardt på varsling. De ringer alle i bygget. 15-20min før det bombes slippes det en “door” knocker som er en bombe uten sprengstoff. Da rister bygget godt og alle skjønner det er påtide å gå.

Untaket jeg kan tenke meg er dersom hamas skyter på IDF fra bygget og det ikke finnes mulighet til å varsle før man skyter tilbake.

Av naturlige årsaker er Israel grensen stengt ( der foregår det jo en massiv militær operasjon). At Egypt ha valgt å mure igjen sin grense er egentlig bare dumt for alle som burde vært evakuert.

2 Likes

Da er det vist evakuering ut av gaza pågang.

Svarer her siden det er en egen topic.

Ganske typisk for begge sider å bare legge vekt på hva den ene siden gjør galt.

3 Likes

Lebanon lar Hezbollah operere fritt.

Heh, begynte å lurte når du skrev Jordan før du redigerte :smiley:

Kom inn på denne artikkelen før du rettet innlegget ditt. Vel verdt å lese.

This sense of solidarity originating in common threat perceptions, however, is eroding amidst fears of Palestinian unrest in the Kingdom. Israel’s policy towards Gaza – a mix, troubling to the Jordananians, of deterrence and the introduction of suitcases of Qatari money – appears to the Jordanians to strengthen Hamas and weaken the Palestinian Authority. Palestinian Islamic Jihad operations out of Gaza, backed by Iran, worries the Hashemite Kingdom about the prospect of a spillover of the violence and a radicalization from within. The present conduct of the Netanyahu Government to undermine the”Two States”paradigm – adds to the Jordanians’ alarm.

For meg virker det som Jordan er en relativt stabil nabo som Israel nok burde gjort mer for å samarbeide med.

Jordan has absorbed about one and a half million refugees from Syria and Iraq, a heavy burden both on the economy and a potential threat to internal security

Drøyt ass, vi sliter med noen titusener med ukrainske flyktninger. Jordan har en befolkning på rundt 11 millioner hvorav altså rundt 1,5m flykninger? Når vi snakker om å hjelpe flyktninger “der de er”, så er Jordan ett av landene vi definitivt burde hjelpe.

9 Likes

@Morti jeg skjønner hva du mener, men Hizbollah (som backes av Iran) operer ikke helt fritt (ikke enda). Det pågår riktignok strid på grensen mot Libanon, men det er mer av “tit for tat”-karakter og ikke full out krig.

Hizbollah har endel krigserfaring fra Syria, er bedre organiserte og bedre fundet enn Hamas. Det har vært høyeste prioritet for alle, spesielt Blinken, at Hizbollah ikke går 100% inn i krigen og at Israel får krig på flere fronter. Ved et slikt scenario tror jeg du vil se at USA også får “boots on the ground”.

Du kan lese mer om dette her:

Hezbollah’s Dangerous Play Might Trigger a Second, Full-scale War in Israel’s North - Israel News - Haaretz.com

US privately pushing Israel not to initiate war with Hezbollah — officials | The Times of Israel

3 Likes

Er det hudfargen, språket vi snakker, skjerfet rundt halsen som gjør at vi blir stemplet som terrorister, og ikke dem?

Det er vel hovedsakelig to ting som gjør at Hamas som ble valgt i 2006 i Gaza blir stemplet som terrorister:

8 Likes

Synes John Oliver fikk til dette balansert. Anbefales for de som ønsker å lære mer om dette samt få litt humor med på kjøpet.

5 Likes

Sannhet med modifikasjoner. Hezbollah er vel istand til å destabilisere hele Libanon. Så det er en sånn stille rolig forståelse fra begge sider.

4 Likes

Dette føyer seg inn i rekken av, etter min mening, helt meningsløse innlegg fra palestinere og assosierte i denne debatten.

Jeg skjønner hennes frustrasjon og fortvilelse, men det er noe veldig merkelig med det totalt fraværet av selvrefleksjon, og et sinne og underliggende anklager mot Norge? Vesten? Hvem egentlig?

Og det er et totalt fravær av forslag til løsning. Ikke et hint engang om hva det er hun egentlig vil?

Kun en lang messing om folkemord folkemord… når det ikke er noenting som er i nærheten av å skulle kvalifisere til denne definisjonen i denne konflikten.

4 Likes

Jepp, derfor jeg fikk et behov for å svare henne :stuck_out_tongue:

Det Israel driver på med? Vel, de blir fordømt i store deler av verden, inkludert vesten, så vil nå ikke si at hun treffer særlig med innlegget sitt i det hele tatt. Utenom, som du sier i en bunnløs fortvilelse som er lett å forstå.

Jeg er der at Hamas aldri kommer til å gi fra seg Gaza frivillig og at Israel derfor må ta dem ut militært. Med Hamas i kontroll av Gaza vil det aldri kunne bli fred. Nå tror jeg ikke det blir fred med Netanyahu som statsminister heller, bare så det er sagt. Det må en moderat til. Kan det komme på plass nå?

7 Likes

Ser jeg burde hold meg unna slike giftige tråder som dette.
Jeg pleier som regel å raskt søke info om personer/hendelser når de oppstår for å få flere kilder og gjøre meg opp en mening basert på flere innfallsvinkler.
Dumper selvfølgelig ofte inn på personers Facebook profiler (eller andre sosiale medier) og er det ofte gjort, noe som selvfølglig skjedde i saken over med de norske som døde i Gaza… blir oppgitt og redd over hvor nærme oss denne konflikten og det enorme hatet mange mennesker besitter egentlig er.

2 Likes

Enig i det både du og @christian skriver. Vil likevel si at Lebanon er og kan bli en aktør i regionen i denne sammenheng. I likhet med Egypt, Syria, Iran etc.

Litt vanskelig å ringe når Israel har kutta telefonnettet, internett og elektrisitet…

Er alle palestinere som sier de har blitt bomba eller beskutt i områder Israel har betegna som trygge løgnere? Bør man alltid sette sannheten til de som slipper bombene over de sivile som får dem i hodet?

Jeg skjønner virkelig ikke logikken din.

7 Likes