Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

og der er facebooksiden hans stengt ned… var vel ikke forenelig med hvordan man vil fremstå i media nå.

Ja det er enkelt å si at man er åpen for forskjellige meninger osv fakta osv. Men det viser seg at de fleste er veldig fastlåst ift hva de mener. Veldig få endrer mening. Etter 7 oktober skulle man tro at de mest ihuga Palestina forkjempere ville moderere seg og kanskje revurdere synet sitt. Men nei. Palestina komiteen gikk ut samme dag og sa at det var frigjørings kamp, norsk media omtaler det enda som ett overaskelse angrep. De ble sammenligna med gutta på skauen. Så at folk er så veldig åpne det tviler jeg på. Tror du også har opparbeida deg en mening. Fakta virker heller ikke til å endre så mye. Det samme gjelder Israels venner. For min egen del i det store bildet er det relativt enkelt. Gjennom 80 år har det vært tydelig hvem som er allierte og ikke. De aller fleste som støtter Palestina støtter også anti amerikanske krefter og anti vestlige. Om man ikke ser at i denne saken er det er rød tråd av islamisme Iran Russland og andre banditt stater på den ene siden og vesten og demokrati på den andre så er det ikke vits å diskutere. Det var samme greiene etter 11.9.

Queers for Palestine er vel det mest extreme eksempel. Eller cows for McDonald’s som det også skrives.

7 Likes

Konflikten denne gangen mener jeg handler om ett større bilde. Russland trenger at usa sender våpen til Israel og ikke Ukraina. De har fått masse våpen fra Iran og har tett samarbeid. Her kan Russland bidra til en vinn vinn situasjon.

Israel var i ferd med å inngå fred med Saudi Arabia. Det hater Iran. Så det er nok ett større bilde enn det det folk aner.

Så folk må stille seg noen spørsmål.

Støtter du Iran
Støtter du Russland

Hva med hisbollah og Hamas.

Det er de kreftene som ligger bak.

6 Likes

De stengte vel for kommunikasjon ut av gaza, kuttet de strøm? lite tyder på det.

Neida, vi vet at hamas har skutt flere egne folk samt bombet de som flyktet. Når Hamas bruker sivile som skjold. Så er det desverre vanskelig å unngå tap.

4 Likes

Hvem var dette?

https://x.com/manniefabian/status/1724054178836672713?s=20

Videoen sier oss flere ting.

Antatt hamas personell i sivil, med våpen på/i/tett nær sykehuset.

IDF sier også det ble skutt med antipanser våpen av disse folkene, men videoen er så blurry at det er vanskelig å si om stemmer.

Uansett, militante i sivile klær på sykehus området bekrefter egentlig det mange har sagt hele tiden. Hamas er noen ekle svin som driter i sivile tap.

8 Likes

De kutta tilførsel av fuel som igjen gjorde at det eneste kraftverket i Gaza måtte stenge ned. I alle tilfeller finner jeg det høyst usannsynlig at IDF ringer og varsler hver leilighet de bomber.

Jeg tviler ikke på at Hamas er noen kyniske jævler som er i stand til å drepe palestinske sivile. De er forferdelige, og jo før de fjernes jo bedre. Det jeg reagerer på er en framstilling der Hamas står for så å si alle drap på sivile, mens IDF knapt kan klandres for noe.

Det hadde vært fint om man kunne skille mellom de slemme og de gode så entydig, men jeg tror nok virkeligheten er mye mer nyansert enn som så.

8 Likes

Det finnes plenty med fuel på gaza. En måned etter at krigen startet er det enda lys der. IDF har også tilbudt ekstra leveranser til flere sykehus men fått nei av hamas.

Dette har vært rutine i lang tid. Kanskje verre når hamas skyter på deg. Men det går for det samme.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

IDF er en av de krigførende partene. Når de deler videoer er det et ledd i psyops, ikke nøytral informasjonsdeling.

2 Likes

Bakteppet for konflikten mellom israelere og palestinere ble ikke endret med 7. oktober. Men selve terroraksjonen var så ekstremt brutal, sånn cirka 20 X Utøya, at den burde ikke kunne la seg unnskylde av noen.
Men sånn som Israels hevnaksjon har utviklet seg, kan heller ikke den på noen måte unnskyldes.

Sett over tid har synet på kjernen i konflikten endret seg, både i Norge og store deler av Europa. Fra 1948 skulle man nok finlete en stund for å finne en nordmann som ikke støttet Israels syn.
Det norske Arbeiderparti var jo et søsterparti av det israelske arbeiderpartiet med særdeles tette bånd, der Aps mektige partisekretær Håkon Lie til og med greide å få eksportert et parti tungtvann som Israel skal ha hatt god nytte av…
En periode var to tredeler av stortingsrepresentantene medlemmer i Israels Venner - den overlegent best representerte organisasjonen blant våre folkevalgte.

Men som tiden gikk, tallet på utenrikskorrespondenter økte og dekningen ble mer balansert, i Norge også støttet av norske FN-soldater som kom hjem fra Gaza og Libanon med et mer nyansert syn på konflikten, for å si det forsiktig, endret oppfatningen seg noe.

Fra at palestinere, Arafat og PLO var hardbarka terrorister, flykaprere og notoriske bråkmakere, fikk palestinerne ansikter, de ble mennesker og ble et folk som faktisk fremsto som de store taperne av FN-vedtaket.
At det faktisk allerede bodde et folk i området som fikk FN-vedtaket i hodet, var det ikke alle nordmenn som var klar over. På den annen side, for mange holdt det med en bibelsk begrunnelse for opprettelsen av en jødisk stat i Palestina.

Noe synes jeg har endret seg i det siste. Folk skiller i større grad mellom palestinere og Hamas, og mellom jøder og staten Israel. Det er en begynnelse

12 Likes

Veldig ektefølt medlidenhet der @vegar_beider

Fyrens kone og annen familie er og har vørt fastlåst midt i et av nyere tids mest aggressive bomberegn på sivile. Han har nå mistet kona si, drept av bomber, noe som bevitner at hans frykt var reell. Også grunn til å anta at familien som er igjen i Gaza er flyktninger over lengre tid siden majoriteten er opprinnelig ikke fra Gaza. At denne fyren har agg, eder og galle på hjerte er ikke så veldig uforståelig (for meg i det minste). Skjønner jo at du er uenig her.

Når jeg så leser dine screen shots fra hans, nå slettede FB side, så synes jeg ikke det var noe veldig graverende å lese. Seriøst ment så har jeg lest mer aggressive poster her på dette forumet. At du velger å tolke som at de stridende amerikanerne og israelerne han snakker om også gjelder alle i Vesten må jo sies å være en subjektiv tolkning. White bull tolker jeg som bullshit fra den andre siden av konflikten. Aldri hørt om den metaforen du hentyder til.

Blir virkelig slått av din ektefølte empati altså. Kudos!

5 Likes

Vel vi får være uenige @Roc om hva som ryster oss.

Å si at noen ikke har empati fordi en misliker andres trusler blir for dumt.

4 Likes

Meget mulig. Det jeg syntes ble for dumt var at du tok deg bryet verdt å gå inn på FB siden hans, deretter kommentere det her og så dele screen shots.

Ja, vi får bare være uenig. Jeg følte ingen trusler av å lese det han hadde lagt ut, men så man jo ulik terskel på å bli krenket og føle deg truet.

1 Like

Det er helt ok at vi er uenige og opplever ting forskjellig :+1:

1 Like

Hva med når Hamas, eller de som har valgt inn Hamas poster videoer da? For det er så å si det som er av kilder

2 Likes

Jeg har null tillit til videoer postet av Hamas. Jeg har mer tillit til videoer medier som NRK viser fra Gaza. Ja, journalistene der er sikkert oftest palestinske, mye fordi Israel nekter internasjonale journalister adgang til Gaza.

Det er uklart for meg hva du mener med de som har valgt inn Hamas — hele den palestinske sivilbefolkningen?

2 Likes

5 Likes

Kort oppsummert så tror jeg vi kan si at IDF er den militære styrken i verden som er mest drillet i “spillereglene” og folkerett.

Problemet er at motparten spiller “på” de samme reglene, og hyller sitt eget hat og brutale fremferd.
image

6 Likes

FN, journalister og flere menneskerettsorganisasjoner har dokumentert en lang historikk med krigsforbrytelser og brudd på folkeretten fra IDF.

Og historisk har Israel drept langt flere palestinere enn omvendt.

6 Likes