Kartene dine overlapper i stor grad med landene som fordømte Israel etter terrorangrepet i rødt og holdt seg nøytral i gul. Det stemmer at landene ikke alltid er venner, men de utpeker seg som bemerkelsesverdig samkjørte om denne konflikten.
Kan legge til at til tross for dette bidrar t.o.m. Norge som oftest med mer humanitær bistand gjennom FN enn alle disse landene med unntak av ett eller to. Rike land som Iran og Qatar donerer dog enorme mengder raketter og ak47 som vi nå ser den humanitære effekten av.
Du vet at det ikke stemmer. Fra et objektivt ståsted er det absurd at Israel fordømmes mer av FNs organer og folk i gaten enn resten av landene til sammen.
Ang. Rafah anser jeg ikke politikere som ønsker masseutvandring til Sinai som relevant. Fare for exodus blir hyppig brukt som argument, men en kan ikke demonstrere mot “open air prison” og samtidig rettferdiggjøre Egypts blokade med at den stopper utvandring!
Kan også nevne at selv etterkommere av palestinske flyktninger i Egypt blir nektet statsborgerskap og grunnleggende rettigheter. De får ikke engang flyktningstatus og blir regelmessig utsatt for brudd på menneskerettigheter. Nabostaten med en befolkning på over 100 millioner er så ugjestmild at omtrent like få bor der som i El Salvador og Brasil.
NB! all kritikk og apartheid beskyldninger skal kun rettes mot Israel.
@Fartin For få år siden var jeg svært “pro palestinsk” i likhet med de fleste som bare følger litt med på nyhetene. Og jada, var også anti USA (litt er sunt) og pro Russland! Akkurat som min meddebattant
Kunne fortsatt definert meg som pro palestinsk hadde det ikke i praksis betydd “anti Israel”.
Da jeg passerte en demonstrasjon i helgen lød det: “Israel er okkupasjonsmakt! Israel er terrorist!”. Dersom slagordet hadde vært “Israel er okkupasjonsmakt! Hamas er terrorist!” og de hadde droppet “river to the sea” skulle jeg hørt på.
Selv om kanskje ikke de dedikerte aktivistene har endret syn, tror jeg oktober 7 og reaksjonene som fulgte har gjort et stort inntrykk på den mer moderate befolkningen.
Mange har blitt overrasket over at Egypt også har en blokade av Gaza som i likhet med Israels ble iverksatt etter Hamas tok makten, og at Vestbredden med et mer moderat regime har en relativt god levestandard.