Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Er det flere enn meg som får assosiasjoner til en herre med bart?

https://twitter.com/i/status/1723776391664320739

2 Likes

Hvis det stemmer må noen redigere wikipedia. Opphavet er irrelevant, et slikt slagordet som også er del av Hamas charteret bør ikke være normalisert. Så hvorfor er det?

Vi er mye enige:

Vi er uenige om hvorvidt iboende hat skal være på listen. Ingenting annet forklarer det unike engasjement og de ekstreme uttalelsene i det offentlige rom, eller mangel på kritikk av Egypt. Egypt burde blitt fordømt i hver demonstrasjon for å holde grensen stengt.

Det er beleilig å ignorere at casualty tallet fra hamas fortsatt er 100% høyere enn estimatet til sykehusdirektøren som jeg nevnte i samme avsnitt.

Poenget var at du stiller svært forskjellige krav om dokumentasjon til de to sidene.

Av uklare grunner er det også det landet som har hatt muligheten. I 2022 fikk Iran, Syria, Nord-Korea, Myanmar og USA én resolusjon hver mot seg. På grunn av krigen i Ukraina, var det seks resolusjoner mot Russland. Resterende 15 fordømmende resolusjoner var rettet mot Israel.

Mine tanker er at presidenten i landet som grensepunktet tilhører nylig har uttalt:

Of course we sympathize. But be careful, while we sympathize, we must always be using our minds in order to reach peace and safety in a manner that doesn’t cost us much,” he said, adding that Egypt hosts 9 million migrants already

og hvorfor du da legger skylden på Israel.

4 Likes

Ang kronekursen: Det er så enkelt så enkelt. Staten må øke utgiftene, så Norges Bank blir tvunget til å kjøpe kroner i markedet for å dekke statens utgifter. Hva er det Norge kunne trengt akkurat nå som koster mye, men ikke fører til enorm prisvekst? Noe som senker inflasjonen kanskje? Hva med å endelig satse på atomkraft? Bygge et giga-anlegg rett utenfor Oslo, så har man billig strøm til øst- og sørlandet og samtidig beskytter resten av landet mot prissmitte fra Europa? Kort vei for avfallstransport til anlegget i Finland og 0 klimagassutslipp? Vi kan bli en “kun eksport”-nasjon på strøm og tjene bøttevis gjennom hver vinter når Europa trenger mer energi enn sol og vind klarer å generere. Det er win-win-win-win for hele sulamitten. De eneste taperne er Oljefondet midlertidig, som får litt mindre innskudd og kraftbedriftene generelt, som vil oppleve økt konkurranse. Hadde vært så deilig å se noen politikere ta til orde for dette.

11 Likes

Altså, den logikken din her er ikke helt til å forstå. :stuck_out_tongue:

Økt forbruk av varer/tjenester innenlands fører til prisvekst.
Økt forbruk av varer/tjenester fra utlandet fører til svakere krone.

Så vil si teorien din har noen svakheter. :stuck_out_tongue:

https://tekinvestor.no/t/midtosten-traden-2-0

Vi prøver igjen med egen midtøsten tråd.

Flytt gjerne midtøsten prat relatert over dit.

3 Likes

La oss lage et eksempel:

Byggekostnad: 750mrd

Ansatte ved normal drift: 3500
Innleid i byggeprosessen: 10000

Man bruker så mye norsk arbeidskraft man kan. Oslo området har ekstremt underskudd på oppdrag til byggebedrifter, så alternativet nå er at de går konkurs.

Anyways, i driftsårene 35 år fram i tid, så har man 3500 ansatte som jobber på anlegget/opp mot anlegget. Det vil marginalt påvirke lønninger, men kan gi noe økning.

Varer og tjenester fra utlandet som trengs her er noen deler og mye kompetanse. La oss si dette går til 200 mrd av de 750 mrd.

Kronesalget er på 1,4mrd/dag, så ca. 500mrd per år. Klarer vi å bruke 300mrd av disse per år her, så vil vi ha en positiv effekt på kronekursen. Og de 200mrd som går til utlandet vil ha en 0-effekt, fordi de kronene ellers ville blitt solgt i pengemarkedet for å fylle på oljefondet.

Innsatsfaktorene i samfunnet, som strømkostnad i Norge blir sikret på 70-90 øre kWt maksimalt. Så cost for produksjonen får en positiv påvirkning, så prisen på alle varer som bruker strøm i produksjonen går ned.

1 Like

Fra første dag av denne krigen har jeg lest og hørt, repetert og reflektert. Krigen preger meg stadig sterkere. Alt er så tragisk og fortvilende og det blir bare vanskeligere å se noen løsning som kan gi varig fred i området.

Sjølsagt tar kamphandlingene slutt en dag. Protokoller kan bli undertegna og hjelp vil komme. Men titusener vil være drept og fysisk invalidisert. Hundretusener vil være psykisk traumatisert.

Framfor alt vil sorg og savn, bitterhet og hat prege alle som er berørt av krigen. Omfanget av alt dette er nå trolig langt større enn det har vært på mange tiår.

For egen del, her jeg sitter trygt og godt, kan jeg ikke se noen god løsning. Til det er den gjensidige mistilliten i området altfor sterk og de forsonende kreftene altfor spede.

Hovedgrunnen til min egen pessimisme ligger hos kreftene utenfor. Da tenker jeg først og fremst på USAs rolle. Helt fra opprettelsen av staten Israel har ikke USA løfta en finger for å sette en stopper for Israels videre okkupasjon av land som FN forutsatt skulle tilhøre palestinerne. Ja faktisk har fordrivelse av palestinere på Vestbredden tiltatt i løpet av de ukene den pågående krigen har vart. Bosettere uniformerer seg som soldater og går enda mer brutalt til verks overfor palestinske landsbyer. Nylig i et slikt omfang at sjøl Netanyahu - riktig nok så langt bare verbalt - gikk hardt ut mot bosetternes framferd.

Det som i særlig grad nærer min pessimisme er at ingen president i USA er blitt valgt, og vil bli valgt, uten støtte fra det religiøse høyre. Det er altså en myte at det er jødene i USA som dikterer politikken overfor Israel. Noen få ultrerike spytter nok godt i valgkampkassen til de “riktige” kandidatene. Men det jødiske samfunnet i USA utgjør knappe to prosent av velgerne. Nei, det er det religiøse høyre - og blant disse først og fremst kristenzionistene som er garantistene for fortsatt massiv politisk og militær støtte til den israelske staten.

Det svekker ikke min pessimisme at Storbritannia og de to mektigste landene i EU (Tyskland og Frankrike) knapt bidrar til å sikre palestinernes rettigheter slik de en gang ble definert av verdenssamfunnet (FN) og opp gjennom årene ved et stort antall resolusjoner (de fleste blokkert ved USAs veto).

8 Likes

Situasjonen nå er inflasjonsdempende. Forslaget ditt ville vært inflasjonsdrivende. Du kan ikke late som å sette i gang noe som krevere flere tusen arbeidere ikke er inflasjonsdrivende :stuck_out_tongue:

1 Like

Altså, jeg er delvis enig, du bare totalt utelukker den andre siden. Der har du bl.a. Iran som jobber for at det er krig i Israel/Palestina.

Det er ganske typisk å bare skylde på USA / vesten i slike situasjoner og totalt ignorere at det er mindre spillere i dette spillet som har sin egen agenda.

6 Likes

Hva er inflasjon egentlig? Det er verdien av en krone som blir lavere over tid relativt til varer og tjenester. Hvis man selger kroner går prisen på kroner ned. Det gjør staten nå mer enn noen gang.

Vi importerer mye i Norge til dagligvarer, strøm, klær, arbeidskraft osv. osv. alle disse “prisene” påvirkes direkte av hvor sterk kronen er relativt til utenlandsk valuta.

For å stoppe det presset på kronen, og dermed prispresset på importerte varer, så må vi øke etterspørselen etter kroner. Det er det som driver prisene opp i Norge. Dyr strøm og dyr import pga. lav kronekurs. Samt dårlige konkurransesituasjoner.

1 Like

Fikk dere ikke med dere at det nå er åpnet en egen tråd om Midt-Østen igjen?

Martins 4 president :love_you_gesture:

1 Like

Nei, bare du og rockpus… :joy: tror di fleste er intelligente nok til å se forskjellen på anlegg til folkemord mot anlegg til å arrestere korrupte politikere og deres like… det er faktisk en vesentlig forskjell…

Min utheving:

Here’s Trump echoing Adolf Hitler during his rally yesterday saying he will “root out the communist, Marxist, fascist and the radical left thugs that live like vermin within the confines of our country…”

Å dehumanisere motstanderne sine er vel første skritt. Legg også merke til at han selvfølgelig ikke kommer med noe konkret her, bare ad hominem angrep som går på grupper, ikke spesifike saker. Litt interessant, for f.eks. på dette forumet, så er slike angrep mot reglene, rett og slett fordi ingenting godt kommer ut av det.

Ser han fortsatt driver valgkamp på at valget ble stjålet. Jeg er veldig glad for at norske politikere ikke driver på slik som dette.

2 Likes

Man kan si mye om denne herren med bart (og det meste må jo ses i lys av historien han fikk spille en så alt for stor del i).

Men – etter å ha blitt avvist av den Østerrisk-Ungarske hæren pga dårlig fysikk – så meldte han seg altså som frivillig i den bayerske hæren ved krigens utbrudd. Herren var òg stridende gjennom hele krigen, bortsett fra et par opphold på sykehus pga krigsskader (han skal visstnok ha tryglet om å ikke bli evakuert da han ble truffet av splinter i 1916), og ved krigens slutt lå han altså på sykehus pga midlertidig blindhet etter å ha blitt utsatt for sennepsgass.

Det er litt mer enn kan man si om feigskiten trump-a-lumpa.

Jeg linket nettopp en sak som viser valgjuks. Det finnes mye beviser, men om man holder hendene foran ansiktet med vilje så får man det ikke med seg…

Husker du “the deplorables”? Det var demokratene som startet ad hominem angrep på grupper. Ikke Trump.

Søkeordene “Trump + right ekstremist” gir 132 tusen treff.

When VoterGA finally forced Fulton County to turn over the tally sheets, the conclusion was stunning. Here’s what the audit found. Seven falsified audit tally sheets containing fabricated vote totals… For example, a batch containing 59 actual ballot images for Joe Biden and 42 for Donald Trump was reported as 100 for Biden and 0 for Trump.

The seven batches of ballot images with 554 votes for Joe Biden, 140 votes for Donald Trump, and 11 votes for Jo Jorgenson had tally sheets in the audit falsified to show 850 votes for Biden, 0 votes for Trump, and 0 votes for Jorgenson.

4 Likes

Jeg har sett masse greier, men aner ikke hvordan dette holder i retten. Så, jeg tenker som med sakene mot Trump. Er det felt en dom? Ja, da var noen skyldig. Er det ikke en dom, så er det ikke skyldig.

Altså, jeg bryr meg faktisk ikke så mye om hvem som starter angrep. To feil blir ikke en rett.

2 Likes

Retten må undersøke og tillate at det ses på for å se om det holder eller ikke, men det vil de ikke.

2 Likes

Hvis retten i USA ikke “vil”, så er det pr def ikke noen sak? Som med Trump som er i retten for ørten greier. Er han skyldig? Kanskje? Men jeg gidder ikke dømme han for anklager, jeg lar retten avgjøre.

1 Like