Ganske typisk for hva / hvem? Jeg har ikke nevnt andre “spillere” i denne krigen, men heller ikke glømt noen. Før den pågående krigen har det vært mange spillere. I dag er det som du viser til, framfor alt ett land i regionen som særlig må trekkes fram: Iran. Landet styres av et despotisk, religiøst skrekkregime som trolig ikke involverer seg mer ene og alene av én grunn; da vil de kunne utløse en storkrig som aller mest vil ramme Iran sjøl.
Derimot kan det ikke overraske noen at Israels systematiske okkupasjon av stadig mer palestinsk land, genererer motkrefter. I verdenssamfunnet (FN) har utallige resolusjoner mot den israelske okkupasjonspolitikken blitt vedtatt med et solid flertall. Men når det kommer til å gjøre noe med uretten, så krever det som vi alle vet, samstemmighet i FNs sikkerhetsråd. Og som vi også vet, her har USA konsekvent lagt ned veto mot ethvert forsøk på å stagge Israel.
Historien om fordrivelse av palestinere er like gammel som staten Israel. Og hva skulle få oss til å tro at den opphører etter denne krigen?
Lagt til:
Mitt lille håp, men dessverre mest til trøst, ligger i de stemmene jeg leser og hører fra enkelte reflekterte og kloke jøder (både israelere og franske, britiske og mange flere).
Og på samme måte fra arabere i regionen (palestinere og andre) som ikke vil ha krig, men forsoning, fred og rettferdighet.