Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Nei, absolutt ikke.
Men når du sår tvil om at IDF fokuserer på Hamas mål når de bomber ved sykehus, går du egentlig Hamas sitt ærend.

6 Likes

Jeg etterspør bare bevis, verifiserbar kilder og bevis. Tenker at det å stole på IDF sin logikk ikke kanskje er bevis nok.

At jeg går Hamas sitt ærend? Så du mener det ikke er lengre lov å stille helt basic spørsmål og gjør man det så går man Hamas sitt ærend?

3 Likes

Hamas tjener selvsagt på all mulig negativ fokus på IDF. Jeg har ellers aldri hevdet at man ikke skal være kritisk til alle parter i en krig.
Men for å underbygge ditt grunnlag for denne spesifikke mistanke mot IDF, bør du kunne vise til hva i all verden IDF skulle ha å vinne på å bombe sykehus, om det ikke var for å ramme spesifikke Hamas mål? De har jo alt å tape på å få hele verdensopinionen mot seg!
Understreker samtidig at selv om jeg argumenterer mot dine ønsker om bevis for at Hamas bruker sivile som skjold ved f.eks. sykehusene, så betyr ikke det automatisk at jeg forsvarer slike angrep mot sykehus.

1 Like

Det er her jeg mener det er en brist i logikken. At siden IDF har «alt å tape» ved å bombe sykehus uten grunn så er det logisk det de gjør ovenfor sykehus og det å stille helt basic spørsmål tjener Hamas sin sak.

På generelt grunnlag, det er ikke første gang man legger frem tilsynelatende logiske slutninger og til og med bevis som understøtter at det er nødvendig å lengre i en krig, men som i etterkant viser seg å ikke stemme.

Nå har vi kanskje fått diskutert dette greit og begynner å gå i sirkel. Vi har fint fått frem hverandres synspunkt. Du må bare ta siste ord på dette :+1:

2 Likes

Noen konkrete eksempler på hatet mot palestinerne i Israel:

Og nei, dette innebærer selvsagt ikke at flertallet av israelere hater palestinere. Men spesielt klippet fra en militærbase der soldater synger i kor og morer seg over at det ikke er vann i Gaza er urovekkende. Man må jo under seg over i hvilken grad dette ble godkjent og kanskje til og med iverksatt av ledelsen, og hva det kan fortelle oss.

Bl.a. Newsweek har også omtalt TikTok-trenden.

3 Likes

Hatet er jo tragisk nok drivstoffet på begge sider av konflikter som dette.

2 Likes

Jeg skjønner ikke folks behov til å konstant kommentere på hva de tror andre mener. Hva med å holde seg til sak?

Tror alle er enige i at begge sider er tjent med at Israel gjør alt de kan for å ta Hamas så fort som mulig med så få sivile drepte som mulig.

Bruker man sykehus som bunkerser så bryter man folkeretten. Militære mål i sivile bygninger er legitimt.

6 Likes

Forhåpentligvis, men for mange er det nå åpenbart at Israel ikke gjør dette med “så få drepte sivile som mulig”. Tankeeksperiment: Hamas har tatt over deler av israelsk territorium, inkludert sykehus. Ville vi sett samme framferd fra IDF med like store sivile dødstall? Ville norske Israel-støttespillere forsvart det på samme måte, med at Hamas må utslettes, koste hva det koste vil?

Israel igangsatte tidlig etter Hamas-angrepet total blokade av Gaza, inkludert medisiner og vann. Var dette et høyst nødvendig skritt for å ta Hamas?

Det er etter hvert mye i det pågående israelske angrepet som minner mer om kollektiv avstraffelse der alle i Gaza, inkludert barn, regnes som skyldige, enn et forsøk på å ta Hamas. Dette kan ikke bortforklares med at Israel er et demokrati eller at IDF “gjør alt de kan for å skjerme sivile”. Det siste kan noen ganger oppfattes som rent spill for galleriet.

Se på hva de gjør, ikke hva de sier har vel aldri vært mer relevant enn i denne situasjonen. Og likevel fortsetter mange å repetere talkingpointene til bare én av partene, i en konflikt hvor det blir mer og mer åpenbart at begge parter begår krigsforbrytelser.

6 Likes

Det er faktisk Israel som har lukket muligheten for at uavhengige medier kan slippe inn og rapportere fra Gaza. Flere internasjonale mediehus har klagd på dette.

Jeg skjønner godt at du etterspør mer uavhengig rapportering fra hva som skjer i Gaza, har etterlyst det sa,mme selv. Å si IDF ikke har denne luksusen blir ikke riktig å si eller?

Siste kjente tall på antall journalister døde er 40. Du kan lese på det på denne siden:

Ellers, mye av rapporteringen på hva som skjer på sykehusene nå kommer fra sykehusledelsen og personell i sykehusene (og av folk som bla jobber på vegne av røde halvmåne/kors, MSF). NRK har også kontakt med helsepersonell der. Så du kan velge å høre på disse og ikke Hamas.

1 Like

OK. Personlig finner jeg ikke håp, tro og unsubstantiated claims til å være sterke argumenter, men har ulike standarder. :+1:

1 Like

Den er god :+1:

Bare sånn apropos. Klarer du lese arabisk? Eller trodde du at alle flagg med arabisk tekst (slik som flagget til Saudia Arabia) er IS eller Hamas flagg?

Politiet i London har faktisk koll på flaggene. Myndighetene tar slikt seriøst, heldigvis.

Du kan her høre Londonpolitiets offentlige kommunikasjon vedr demonstrasjonene her. På Twittersiden deres viser de også bilder av folk i Palestinademonstrasjonen de følger opp for mulig betente kommentarer eller oppførsel.

https://x.com/metpoliceuk/status/1723361186643607949?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

5 Likes

Det er krav i folkeretten om at angrep skal være forholdsmessig. Én soldat ett eller annet sted i sykehuset gjør det ikke legitimt å ta ut hele sykehuset.

3 Likes

Er det flere enn meg som får assosiasjoner til en herre med bart?

https://twitter.com/i/status/1723776391664320739

2 Likes

Hvis det stemmer må noen redigere wikipedia. Opphavet er irrelevant, et slikt slagordet som også er del av Hamas charteret bør ikke være normalisert. Så hvorfor er det?

Vi er mye enige:

Vi er uenige om hvorvidt iboende hat skal være på listen. Ingenting annet forklarer det unike engasjement og de ekstreme uttalelsene i det offentlige rom, eller mangel på kritikk av Egypt. Egypt burde blitt fordømt i hver demonstrasjon for å holde grensen stengt.

Det er beleilig å ignorere at casualty tallet fra hamas fortsatt er 100% høyere enn estimatet til sykehusdirektøren som jeg nevnte i samme avsnitt.

Poenget var at du stiller svært forskjellige krav om dokumentasjon til de to sidene.

Av uklare grunner er det også det landet som har hatt muligheten. I 2022 fikk Iran, Syria, Nord-Korea, Myanmar og USA én resolusjon hver mot seg. På grunn av krigen i Ukraina, var det seks resolusjoner mot Russland. Resterende 15 fordømmende resolusjoner var rettet mot Israel.

Mine tanker er at presidenten i landet som grensepunktet tilhører nylig har uttalt:

Of course we sympathize. But be careful, while we sympathize, we must always be using our minds in order to reach peace and safety in a manner that doesn’t cost us much,” he said, adding that Egypt hosts 9 million migrants already

og hvorfor du da legger skylden på Israel.

4 Likes

Ang kronekursen: Det er så enkelt så enkelt. Staten må øke utgiftene, så Norges Bank blir tvunget til å kjøpe kroner i markedet for å dekke statens utgifter. Hva er det Norge kunne trengt akkurat nå som koster mye, men ikke fører til enorm prisvekst? Noe som senker inflasjonen kanskje? Hva med å endelig satse på atomkraft? Bygge et giga-anlegg rett utenfor Oslo, så har man billig strøm til øst- og sørlandet og samtidig beskytter resten av landet mot prissmitte fra Europa? Kort vei for avfallstransport til anlegget i Finland og 0 klimagassutslipp? Vi kan bli en “kun eksport”-nasjon på strøm og tjene bøttevis gjennom hver vinter når Europa trenger mer energi enn sol og vind klarer å generere. Det er win-win-win-win for hele sulamitten. De eneste taperne er Oljefondet midlertidig, som får litt mindre innskudd og kraftbedriftene generelt, som vil oppleve økt konkurranse. Hadde vært så deilig å se noen politikere ta til orde for dette.

11 Likes

Altså, den logikken din her er ikke helt til å forstå. :stuck_out_tongue:

Økt forbruk av varer/tjenester innenlands fører til prisvekst.
Økt forbruk av varer/tjenester fra utlandet fører til svakere krone.

Så vil si teorien din har noen svakheter. :stuck_out_tongue:

https://tekinvestor.no/t/midtosten-traden-2-0

Vi prøver igjen med egen midtøsten tråd.

Flytt gjerne midtøsten prat relatert over dit.

3 Likes