Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Nesten alle innleggene i denne tråden har en bias, størsteparten i favør av Israels pågående angrep.

Sionismen ble grunnlagt delvis på grunnlag av raseteori, som var etablert på den tida. Ideer om etnisitet og genetikk spiller fortsatt en rolle i moderne sionisme. Man må kunne skrive reine fakta som sionister selv ville si seg enig i uten å bli møtt med beskyldninger om nazi-sammenligninger.

9 Likes

Hamas har ikke akkurat hjulpet til med å evakuere sivile? Så også noe om at det var blitt satt opp veisperringer, men jeg gadd ikke bruke tid på å sjekke det. Lurer også på om Hamas bombet den ene lastebilen. Ikke noen konklusjon der heller dog.

2 Likes

Tror du med fordel kan oppdatere deg på Sionismen og dets tidlig historie. Du kan starte her. Litt mer fyldig enn SNL.

At sionismen har er etnosentrisk prinsipp (den eneste sammenlikningen jeg har gjort med raseteori) er ikke radikalt å si, tror du at en kristen eller ateist kan gjøre ayliah til Israel?

Forøvrig, selvfølgelig står du fritt til å mene at det jeg skriver er biased eller ei. Det hadde dog vært spennende å høre fra deg hvor du mener jeg har vært biased. Jeg har i det minste forsøkt å holde et saklig nivå, brukt kilder på det meste og ikke direkte vært ufin eller brukt tomler ned/klovnefjes og slikt.

4 Likes

Jeg etterlyste ikke meninger, men bevis. Det burde ikke være så vanskelig å finne noen bevis.

2 Likes

Tro det eller ei så er det veldig viktig for meg å være presis og skille mellom jøder og jødedom vs sionisme i det jeg skriver. Jeg har absolutt ikke sidestilt disse to. Har heller ikke sidestilt sionisme med nazisme. Jeg har vist til at sionisme er ekstremt og etnosentrisk. De fleste sionister var faktisk sekulære og ble derfor (og fremdeles blir) sett ned på av ortodokse jøder.

Bibis kone nr 2 har faktisk jobbet med å få han slutte å spise bacon og han er mangt en gang kritisert for å ikke holde seg stengt til kosher mat. Hverken han, broren hans Yoni eller faren eller bestefaren var veldig religiøse. Selvom bestefar var en som var en drivkraft i sionistbevegelsen.

Jeg liker åpenbart å diskutere historie og politikk, men tyr ikke til sublime taktikker for å få frem et poeng. Setter faktisk pris på gode rebuttals, og har ikke noe problemer med å innrømme hvis jeg tar feil.

På biotek derimot kan jeg være mer direkte, bastant og ufin. BGBIO gjengen vil være enig her.

14 Likes

Hvordan er det mulig å ikke ønske denne mannen tilbake som president? Han har tross alt flere ganger gjort det klart hva han mener om folk som er dumme nok til å verve seg, og satte avdøde John McCain på plass siden han som pilot ble skutt ned over Vietnam og ble tatt til fange.

Nei, la oss alle samle oss og støtte Trump; den eneste moderate kandidaten som vi med sikkerhet kan vite vil være en president for alle i Amerika.

image

Det portretteres jo som as IDF går spesifikt etter sykeshus. Som en flodbølge av geværmenn som går fra hus til hus og slakter alt som rører seg🤔

2 Likes

Hadde det ikke vært ryddig å vise verifisert dokumentasjon/kilder på at a) sykehusene er hovedsenteret til Hamas sine underjordiske tunneler og b) at det ytes motstand fra sykehuset og c) at Hamas holder levende sivile skjold?

IDF har jo vært inne i Gaza før, så bevis burde kunne fremskaffes. Mennesker som holdes igjen eller brukes som skjold burde vel komme med beretninger når de slippes fri eller kommer til Rafah?

Dronebilder, uavhengig media, body cams fra IDF? Noe slikt hadde hjulpet.

Hvorfor har Israel stengt grensa til Rafah? Og når de har stengt grensa, hvorfor tillates det ikke nødhjelp dvs medisiner, mat, vann, strøm?

Prøver å få hodet opp av sanden, men det er veldig mye som bare aksepteres i denne krigen i Gaza.

6 Likes

Mistenker du virkelig da at IDF angriper sykehusene kun for å drepe flest mulige pasienter??

6 Likes

Da rapporteres snart 40 døde babyer på Al-Shifa som sannsynligvis vil dø uten tilgang til oksygen eller varme.

Krigen i Kuwait krigen startet med forfalskede rapporter om at irakere drepte babyer i kuvøser, dette ble siterte av Bush og hans hauker for å legitimere krigen.

I oppstarten av denne krigen ble det rapportert om 40 halshuggede babyer som ble brukt av Biden (som angivelig hadde sett bekreftede bilder) og av Bibi, som igjen forsterket av massemedia. WH har tilbakekalt dette og ingen i Israel har bekreftet dette eller vist til dette etter de første rapportene.

Sette viser tydelig hvor viktig og effektfullt propaganda. Å spre slik propaganda er også med på å forsterke krigen.

Slik propaganda er med på å lage splittelse. Tror slik propaganda også er med på å øke rekrutteringen til terror for de som blir direkte rammet.

6 Likes

Er bevis så veldig mye å be om? Er ikke det noe man som minimum burde kunne vise før man sivile også blir drept som «collateral damage»?

4 Likes

Det er ikke sikkert det er så lett å skaffe bevis midt i kampens hete. Men det er jo lov å bruke litt logisk sans før man mistenker. Hvorfor i all verden skulle IDF angripe sykehus, om det ikke var for å ramme Hamas sine nøkkelposisjoner? IDF utsetter seg jo for ekstrem kritikk og vil kun ha alt å tape om de angrep sykehus uten grunn.

6 Likes

Nei kanskje ikke lett, men det burde være en høy prioritet og ikke en umulighet. Bevisbyrden ligger på IDF. At slikt ikke fremskaffes indikerer at slikt ikke stemmer.

5 Likes

Da må du gjerne fortelle hva du tror begrunnelsen fra IDF skal være f or å angripe slike mål.

4 Likes

It now appears there actually was meaningful voter fraud in Fulton County, Georgia, last November (2020). That is not a conspiracy theory. It’s true.

Surveillance footage obtained by VoterGA shows large numbers of ballots being scanned multiple times. Pay attention to the women wearing yellow at the desk. According to VoterGA, she slides ballots into a scanning machine, removes the ballots, and then reinserts the same ballots.

This happens multiple times. The question is, how many times were these ballots counted? Was each vote counted more than once? Fulton County won’t answer that question.

Now, one way to know that answer would be to check what are called audit tally sheets. Tellingly, for months after the 2020 election, Fulton County failed to provide more than 100,000 of those tally sheets, including 50,000 of them from mail-in ballots.

When VoterGA finally forced Fulton County to turn over the tally sheets, the conclusion was stunning. Here’s what the audit found. Seven falsified audit tally sheets containing fabricated vote totals… For example, a batch containing 59 actual ballot images for Joe Biden and 42 for Donald Trump was reported as 100 for Biden and 0 for Trump.

The seven batches of ballot images with 554 votes for Joe Biden, 140 votes for Donald Trump, and 11 votes for Jo Jorgenson had tally sheets in the audit falsified to show 850 votes for Biden, 0 votes for Trump, and 0 votes for Jorgenson.

Wait, did you just follow that?

How is that not flat-out criminal fraud?"

https://x.com/kanekoathegreat/status/1723057416873681020?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

3 Likes

Jeg bare ber om etterretteligheten fra en profesjonell ressurssterk hær.

Sivile og barn dør pga måten IDF går frem på, da burde de i det minste være etterrettelige.

Jeg har ikke behov for å komme med spekulasjoner når barn dør pga måten krigen føres på. Jeg bare ber om verifisering.

Dette er ikke en aksje hvor spekulasjon er gøy.

6 Likes

Nei, og nettopp derfor bør man ikke spekulere og mistenke uten god grunn.

5 Likes

Jeg skrev at IDF brukte propaganda på 40 halshuggede babyer som i ettertid ikke er verifisert eller er å finne på dødsstatistikken. Utenom dette har jeg kun etterlyst bevis for hva IDF forsvarer bombing av sykehus med og jeg har antydet at siden slik bevis ikke foreligger så kan man ikke ta det for god fisk. Har ikke spekulert noe ytterligere enn det.

Skjønner at du tar det for god fisk og det er greit. Vi trenger ikke å krangle om det.

Hva tenker du om at flyktninger, selv utenlandske, ikke slipper ut via Rafah og Hvorfor har Israel stengt grensa til Rafah? Og nødhjelp dvs medisiner, mat, vann, strøm ikke slippes inn?

5 Likes

Det er mye jeg er kritisk til når det gjelder Israel sin politikk overfor palestinere. Å blokkere for nødhjelp støtter jeg f.eks. selvsagt ikke.
Men jeg mener at IDF har en viss logikk bak sin militære strategi, og at de derfor ikke angriper sykehus for å drepe flest mulig antall pasienter og sivile.
Antar samtidig at jeg nok har mindre tillit til Hamas enn det synes som du har?

2 Likes

Så vidt jeg kan huske så har jeg ikke kommentert noe på det Hamas skal ha kommunisert. Det jeg erindrer å ha skrevet er at Hamas er en terror organisasjon og at terroren 7. oktober var horribel.

Så jeg skjønner ikke hvilken tillit du viser til jeg synes å ha. Eller der det slik at hvis man er kritisk til IDF så er man automatisk pro-Hamas i din bok?

Er forøvrig fint å lese at du er kritisk til feks blokade av nødhjelp. Det viser kanskje at alt det IDF gjør kanskje ikke er logisk. Fair enough at tenker, til tross en kanskje ulogisk blokade av nødhjelp, så er det logikk i IDF sin militære strategi hva gjelder sykehus.

1 Like