Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Ja, det står ikke noe om forholdstall eller lignende i folkeretten. I hvert fall ikke som jeg vet om.

Det er jo også verdt å merke seg at bygninger Hamas bruker som militære formål sees på som militære mål. Ikke sivile. Og så kommer forholdsmessigheten inn for hvor mange sivile som evt kan være i / nær byggningen… Israel driver stort sett med varsling av alt av angrep på bygninger som var sivile før Hamas tok dem i bruk. Dette er såvidt jeg vet utover kravene til folkeretten.

3 Likes

Om din tolkning av folkeretten er riktig, så har jo sivile i realiteten svært svak rett til beskyttelse i krig. Da kan man altså bombe et fullsatt sykehus fordi Hamas har en nedgang til sine tunneler der?
Eller bombe en flyktningeleir fordi det befinner seg en leder fra Hamas der?

Jeg skal svare litt mer utførlig på innlegget ditt når jeg får tid, men jeg ble litt usikker på hva du mener jeg skal ha sagt om voldtekter og fake news. Kan du spesifisere er du snill slik at det blir litt lettere å adressere det du sier. Takk

Hvis det militære søker dekning i huset ditt, så har du svak beskyttelse ja.

Hvis det militære søker dekning i en bunker eller lignende, så er du godt beskyttet i huset ditt.

Så, hvilken beskyttelse du har som sivil avhenger til en stor grad av hvor mye din egen side bryr seg om deg og hvor mye motstanderen sin bryr seg om folkeretten. Hamas bryr seg fletta om folkeretten.

7 Likes

:joy::joy::joy: katastrofe for noen kanskje, reint psykisk, men det er vel den medisinen noen behøver etterhvert :+1:

Og ja heile artikkelen er full av vrøvl… :joy:

Holocaust-ekspert (Israel-født og tidligere soldat i IDF) advarer mot et mulig kommende folkemord utført av av Israel.

If we truly believe that the Holocaust taught us a lesson about the need — or really, the duty — to preserve our own humanity and dignity by protecting those of others, this is the time to stand up and raise our voices, before Israel’s leadership plunges it and its neighbors into the abyss.

There is still time to stop Israel from letting its actions become a genocide. We cannot wait a moment longer.

4 Likes

Det har vært kritikk, demonstrasjoner, fakkeltog til støtte for Rohingya internasjonalt og i Norge, men jeg er helt enig, det burde skrives mer om dette i mediene. Jeg sa også til @Christian i en PM tidligere denne uken at det er mange glemte konflikter og eksemplifiserte med de sentral afrikanske og Rohyngia hvor mange folk ikke har en informert mening.

Veldig gjerne start en tråd om Rohyngia, Uighur og gjerne også inkluder konfliktene i Sør-Sudan, Burkina Faso, Somalia, Congo, Etiopia, Syria, Yemen, Afghanistan, Kashmir og West Papua. Så skal jeg etter beste evne bidra selvom jeg ikke kjenner alle like godt.

Kanskje du ikke visste det, men “to the river to the sea” parolen stammer fra stiftelss chartered til Bibs parti Likud fra 1977. Det er bokstavelig talt deres første poeng:

The right of the Jewish people to the land of Israel is eternal and indisputable and is linked with the right to security and peace; therefore, Judea and Samaria will not be handed to any foreign administration; between the Sea and the Jordan there will only be Israeli sovereignty. - altså hele Vestbredden tilhører Israel, Likud anerkjenner ikke Vestbreddens eksitens.

Selv synes jeg at modne demokratier med ytringsfrihet bør kunne ha takhøyde for at studenter går i demonstrasjoner og bærer palestinske flagg uten frykt å få ansiktet og identiteten sin angitt på store trailere og skal frykte reprimande. Det er direkte ignorant å sidestille pro-palestina og/eller anti-sionisme med anti-semittisme. At folk sidestiller pro-palestina med anti-semittisme er direkte skadelig for diskusjon og direkte et hån på jødenes historiske lidelse (zionisme og nazisme bygger begge på etnisk suverenitet).

Det første poenget ditt rettet mot meg skjønner jeg faktisk ikke, fint hvis du oppklarer dette så skal jeg svare deg. Jeg har tidligere i tråden gitt kilder for hvordan de døde i Gaza telles opp, den historiske presisjonen på dette og WHO sitt syn. At du velger å ikke tro på dette, men velger å refere til en “europeisk etteretningskilde” som sier 50 er beleilig.

Til slutt, kult hvis du også definerer det “tribalisme” poenget ditt. Jeg tok ikke det helt umiddelbart sist, har grublet endel på det uten å bli noe klokere.

Rocky, du visste kanskje ikke at Rohingyane også er muslimer (altså den samme religione med ditto ideologi du mener er grunnen til terror) og det er pga deres religion de blir etnisk renset? Eller har du stor omsorg for Rohingyane selv om de er muslimer, men ikke palestinere?

https://www.jewishvirtuallibrary.org/original-party-platform-of-the-likud-party

Edit: bare driver å retter opp skriveleifs, er tross alt fredag så det blir ekstra vanskelig for en dyslektiker så skrive smatidig som å være litt tipsy

5 Likes

Vi har alle en grense for hvor mange konflikter vi har kapasitet eller interesse av å følge. Og i enda større grad hvor mye lidelse vi orker å ta inn over oss. Det er ikke mulig å ha sympati for all urett som foregår i hele verden.

Jeg har liten interesse av Rohingyane, men ikke fordi de er muslimer… det blir bare rett og slett for fjernt for meg, både geografisk og kulturelt.

Men du har beleilig unngått å svare på spørsmålet mitt. Hvorfor tror DU Israel-Palestina konflikten får så uforholdsmessig mye oppmerksomhet verden rundt!? Og hvorfor får Israel så uforholdsmessig mye tyn i forhold til hvor ekstremt mye mer urett som forgår rundt omkring i verden??

  • Det er finnes kun en jødiske stat.
  • Det kan få store konsekvenser for verdensøkonomien.
  • Vesten ser på Israel som en av oss, ikke barbarer.

At Kina fucker til uigurer? Vel, de fucker med sine egne også. Helt sykt. Samme med Russland. Det er kjipt å være nabo til Russland, men må være en jævla forbannelse å være født russer. Jævelskapen de gjør i krig er en refleksjon av Russland.

Aksjonen var rettet særlig mot land som støttet Israel i den fjerde arabisk-israelske krigen, i oktober 1973 (Yom Kippur-krigen, også kjent som Oktoberkrigen). Produsentlandene iverksatte en boikott (embargo) mot enkeltland; framfor alt USA, men også enkelte andre, blant annet Nederland. Eksporten av olje til disse landene ble helt eller delvis stanset. Aksjonen varte til mars 1974.

Olje ble brukt som et politisk våpen i et forsøk på å presse vestlige stater til å oppgi sin politiske, økonomiske og militære støtte til Israel. Etter forslag fra Kuwait besluttet OPEC å skjære ned produksjonen med fem prosent hver måned, inntil Israel hadde trukket seg tilbake fra de områdene landet okkuperte under seksdagerskrigen i 1967

En siste ting er jo at i hvert fall Russland ser ut til å ha prøvd å hause opp stemningen. Uro i vesten hadde passet den perfekt. Oljekrise som i 1973? Perfekt!

5 Likes

Det er ikke uten grunn at konflikten mellom israelere og palestinere blir kalt “alle konflikters mor”.
Den har alt. Hele historien der Jerusalem er sentral i tre religioner. Erobringer og gjenerobringer, middelalderens korstog, holocaust, FNs aktive rolle, arnested for moderne terrorisme, og forgreninger til alle blokker og stormakter.
I perioder er det derfor intet sted på kloden som har vært tettere befolket av korrespondenter enn nettopp her.
I noen år nå har denne konflikten havnet litt i skyggen av Afghanistan, Syria og Ukraina. Men når det igjen eksploderte her den 7. oktober, var verdens statsledere umiddelbart på banen. Mange med full støtte til Israel og mange som fryktet Israels gjengjeldelse.
Det er ikke det minste rart med den sprengkraften og spredningsfaren denne konflikten har.
Legger man til de ekstremt grusomme virkemidlene begge parter benytter, som bare i løpet av en måned har tatt livet av 10-15 tusen sivile, er det ikke overraskende at denne konflikten får fullt fokus nå,

6 Likes

I følge Diesen er strategien til det Israelske regimet selvdestruktiv.

4 Likes

Godt argumentert, og det er nok mye rett i det du nevner her også. Lurer på hvorfor det var så vanskelig for Roc å svare på dette.

Men hvilke “ekstremt grusomme” virkemidler er det du mener Israel bruker?? Jeg ville heller sagt snarere tvert om. Gi meg et eksempel på noen krigsmakt som har vært mer hensynsfull med tanke på sivile enn det som IDF har vært her!? Det er knapt mulig.

2 Likes

Og det synes jeg sier så utrolig mye om den ekstremt råtne moralen som råder i disse araberstatene, Qatar inkludert… :face_vomiting:

2 Likes

Ikke sant, det er så dumt at en skulle ikke tro det var sant, som tatt ut fra Larssons gale verden eller noe. Men så er det faktisk sant.

Og folk stoler fortsatt på FN som et fungerende organ, pøh… legg ned hele den korrupte skiten!

6 Likes

Sorry, fanget ikke opp spørsmålet ditt før det ble for sent i går. Har ikke forsøkt å unngå det :blush:

Jeg tror konflikten treffer mange på ulike sett. Nå har jo Even og Chris svart veldig godt, og det er lite å legge til, men siden du savner et spesifikt svar fra meg så er følgende noen tanker:

Kolonimakt og sympati pga felles historie, utseende, religion
Flere land som har selv har vært under kolonistyre og/eller apartheid viser mye sympati med Palestina. Feks Ireland som er det første EU landet som enstemmig vedtok 2021 at Israel har annektert Palestina (og ikke okkupert). Irske politikere, flere som har tatt det palestinske flagg som bakgrunn på SoMe, har også kritisert von der Leydens reise til Tel Aviv og mener hun burde se Israel med samme logikk som hun ser Russland. Sør-Afrikas ANC og PLO har langsgående tette bånd. Du kan høre i hvilke ordlag Mandela snakker om Palestinas her. Sør-Afrika var dermed det første afrikanske landet nå som kuttet diplomatiske bånd med Israel nå. Flere sør-amerikanske land går nå igjennom en «pink wave» dvs flere og flere land der får sosialistiske regjeringer. Disse er også mer sympatiske til Palestina, spesielt siden de har gjort seg noen dårlige historiske erfaringer med sin mektige nabo i nord (support av regimer, kupp, militære og økonomiske operasjoner etc). Dette forklarer hvorfor Chile, Bolivia, Honduras og Colombia mfl har i så sterke ordlag fordømt det som har skjedd (just google it).

I tillegg har du en del afrikanske land og asiatiske land som er mer kritiske fordi de enten opplever at Vesten operer med en dobbelstandard når det kommer til Israel vs de leste andre land eks så er Israel det landet som har brutt flest FN resolusjoner (32 for å være spesifikk) uten at det har hatt noen konsekvenser. For befolkningen i div arabiske land er denne konflikten også snakk om en frigjøringskamp og ser på Israel som en europeisk kolonimakt. De bredere muslimske landene sympatiserer også med Palestina fordi de ser på okkupasjonen av deres nest mest hellige moske Al Aqsa i Jerusalem (etter Mekka) som en ulovlig okkupasjon. De fleste av disse landene selv har vært tidligere kolonier og har sine egne blodige historier. Folkene her vil også kunne kjenne seg igjen i menneskene i Palestina (sort hår, mørke øyne, pigmentert hud) – så de får samme reaksjon som vi i Europa og USA fikk når Ukraina ble okkupert.

The chosen one
Israel har ulovlig okkupert Palestina siden 1967, og USA har vært den som har hatt mest vetoer i resolusjoner som angår «the Palestiniean question». Israel er også landet som har mottatt mest økonomisk støtte fra USA (over $300B) hvorav $225B har gått til det israelske militære. Nå kan amerikanske skattebetalere få lov til å bestemme hvem som skal få nyte deres skattepenger, men flere land mener at Israel slipper for billig unna og at Israel en eneste stor amerikansk militærebase som sørger for å gjøre jobber som er krevende i regionen. Israel har også verdensledende militær teknologi, ikke bare på våpen, men også overvåkning og spionasje. Deres teknologi og våpen selges til mange diktatorer og regimer rundt omkring (Afrika, araberland, Asia). Deres ekspertise på okkupasjon er også en eksportvare og Israel selger flest våpen til India. Indias okkupasjon og kontroll av befolkningen i Kashmir er også etter modell og opplæring has IDF. Israel har også en sterk lobby i USA og Israel har en viktig plass i det evangeliske bibelbeltet i USA (ref Armageddon berettelsen som finner sted når jødene vender hjem til Israel, tror jeg har skrevet om det).

Dårlig samvittighet, spesielt i Europa og “Vesten”?
Jødedommen, en monoteistisk religion var en nyvinning i forhold til samtidens polyetistiske religioner (ref Romerne). Under kristendommen fikk én spesifikk jødestigmatiserende lære, hvor jødene ble holdt ansvarlige for Jesu korsfestelse (Adversus Judaeos og Jewish Deicide) økende gehør. Den katolske kirken var også imot å drive utlån med renter (bankvirksomhet), derimot var dette mulig for jøder å gjøre så lenge dette ikke ble gjort jøder imellom. Med dette som bakteppe var en årsak til at jødene ikke ble godt integrerte i Europa, men tid tider forfulgt, massakrert, kastet ut og tidvis ikke velkomne i diverse land. Dette kulminerte med nazistenes groteske storskala ugjerninger. Etter krigen og selv etter at holocaust ble kjent var det ikke like lett for jøder å returnere til sine land (spes i øst) og flere land var ikke keene på å ta imot flyktninger. Selv Marx (som selv var av jødisk opphav) og senere Stalin likte ikke jøder, og argumenterte dette med at de representerte kapitalismen. Med dette som bakteppe trengte jødene et eget land etter krigen. Selv land som selv hadde lang historie med anti-semittisme var veldig positive til å finne en løsning til «jødeproblemet» og spesielt etter andre verdenskrig ble dette veldig prekært.

Zionisme

Zionismbevegelsen, som var en grunnleggende driver for opprettelsen av staten Israel, var startet av sekulære jøder. Selve bevegelsen fikk og har en del motbør fra ortodokse jøder som mener at jødene selv skal vende tilbake til Israel når først Messias gjenoppstår, og ikke før. Sionismen oppstod i en tid hvor jøder ble forfulgt i Europa (ref over) og datidens forståelse av raseteori var en del hakk mer ekstrem (i ytterste konsekvens nazisme) sammenliknet med nåtidens briller. Zionismen spiller også på en raseteori hvor jødene er overlegne, og en slik teori berettiger kolonisering av landet deres forfedre bodde i for 2000 år siden. Dette er analogt med hvordan øvrig kolonialisering ble forsvart (Afrika, Amerika, Asia), altså overlegen rase. Zionismen står dessverre sterkt i enkelte miljøer og partier i Israel den dag i dag. Nåværende koalisjonsregjering består av den nasjonalistiske Likud sammen med små ultranasjonalister/Sionistpartier som til sammen har et marginalt flertall. Heldigvis er det en svært liten andel som er Zionister og høyrevridde, men disse veldige få ødelegger for et veldig stort flertall.

Urettferdighet og urimelige territorielle fordeling?
Jeg tror mange Palestinere sterkt føler på at de ble urettferdig behandlet av britene som først lovet dem frihet etter at det Ottomanske riket ble bekjempet i 1. verdenskrig. Britene holdt ikke dette løftet, men også lovet landet til Zionistene, et løfte de holdt. Først så man en mindre tilflytning, men man fikk en større tilflytning i oppløp til 2. verdenskrig og etter krigen (dette var selvfølgelig nødvendig tilreisende og ikke sionister). I tillegg til palestinerne, hadde flere omliggende araberland egne gryende nasjonalisme som ofte var preget av egne interesser og ikke interessene til palestinerne. Araberne følte at FNs oppdeling av landet var urettferdig og godtok som kjent oppdelingen anno 1948. Det medførte kriger, utdrivelser og dannelse av «evige flyktninger» – altså historien vi kjenner nå. De aller fleste palestinere jeg har møtt er veldig oppdaterte på sin historie og føler sterkt på dette. Mange palestinere er også sinte på araberlandene rundt omkring, spesielt Egypt, SA og de rike oljeputtene for at de er for passive. Den saudiske kongen som virkelig tok tak i Palestina-spørsmålet, og som for øvrig var sekulær og ønsket arabisk samhold var kong Faisal som jekket opp oljeprisen med 300% i 1973 (slik som Chris og jeg tidligere har nevnt). Han ble dessverre likvidert (masse teorier her ja) og etter dette har nok Palestina ikke fått topp pri hos Saudfamilien.

Generelt
I Norge (som i en del andre land) har man en diaspora av Palestinere og Norge har også aktivt spilt en viktig fredsmeklerrolle i denne konflikten. Dette bidrar også til at vi her har kanskje et ekstra engasjement. Et annet viktig moment er måten krigen føres på, hvordan Israel velger å bruke sin overlegenhet på, disproporsjonaliteten man har sett (steinkastende ungdom som blir beskutt) og nå ser som påfører store sivile og lidelser. For folk i helsevesenet er det ekstra vanskelig å se hvor meningsløst krig er, og det kun er de sivile som taper.

Dette ble myyye lengre enn jeg hadde tenkt. Jo mer jeg begynte å skrive, jo vanskeligere og kompleskt ble det. Til syvende og sist at det er det trolig en blanding av disse faktorene (med ulik vekting) og en del andre som skaper et pro-Palestina engasjement hos folk. I tillegg har du selvfølgelig de som de facto alltid tar parti med de svake og også de som kommer for å lage ugagn og bråk (type Antifa, høyreradikale etc)

Får avrunde med en dikt som begynner å bli populært på Twitter:

The war will end.
The leaders will shake hands.
The old woman will keep waiting for her martyred son. That girl will wait for her beloved husband.
And those children will wait for their heroic father.
I don’t know who sold our homeland.
But I saw who paid the price.

Skrevet av Mahmoud Darwish

9 Likes

https://twitter.com/HerrDr8/status/1723392988200509698

Tossed together stat sheet on Gaza siege (chart left). Benchmarked modern sieges (chart right).

Related…originally I estimated 40k KIA civilian (2% of population) in event of full siege and clearing of Gaza of HAMAS - given HAMAS uses civilians as shields, will (is) preventing civilians from fleeing and uses hospitals/schools as bases. Modern urban conflict is especially brutal (ex: Grozny).

Currently, 11k official KIA…Biden admin unofficially saying MUCH higher. Given IDF has used ~25k shells (rough estimate) and conduct ~800 air strikes, 11k KIA does well understated (I’d double it at least).

IDF has cleared ~10 sq miles in the portion of north Gaza they have isolated (~40 sq miles) after 15 days of the invasion…so this is just the initial phase of the invasion.

Given those stats, I think (assuming IDF does full clear of Gaza of HAMAS), 2% civilian KIA is going to turn into 4% (80k) sooner than later: especially now with hospitals under attack.

Reference stat: Watson Institute estimated 430k civilian deaths in post 9-11 wars (Iraq, Afghanistan).

2 Likes

@Christian hvis jeg forstår dette rett så estimerer han at det faktiske antallet døde kan være opp mot det dobbelte av det som nå er meldt? Det er jo helt insane.

En ting jeg ikke skjønner helt. Har det blitt fremsatt noen faktiske bevis på at Hamas bruker sivile skjold? Jeg har ikke kommet over noe slikt, hverken beretninger fra folk som har kommet ut eller bilder. Det har tidligere vært snakk om at noen journalister så menn med våpen på et sykehus i 2014 krigen, men det er vel kanskje ikke et sterkt bevis eller at det samme skjer nå? Det beviser vel ikke helt som de folkene faktisk ikke lot folk evakulere? Jeg har også sett bilde av den det hullet i bakken ved inngangen til Al Shifa sykehuset. På dette er det en debunkende film tatt under bygging av sykehuset som viser hva dette er for noe (se under) og det er mange bilder av dette hullet fra før krigen som viser at dette ikke var noe skjult. Jeg betviler ikke at Hamas operer fra urbane strøk og Gaza er svært tett bebygget, men at de skal bruke sivile skjold og holde folk sperret?

Meget mulig at det er min enkle forståelse av sivile skjold som ikke er riktig.

Det jeg ser for meg er noe slikt som dette, hvor IDF brukte en 13 år gammel gutt som skjold, eller IDF bruker Palestinske barn til å søke etter bomber, eller noe slikt eller dette som er mer nylig, finner mer på Twitter også.
image

Og filmen her: https://x.com/ajenglish/status/1721940876811727065?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

4 Likes

“Til tross for at den er kritisk truet, er Attenborough-maurpiggsvinet for øyeblikket ikke en beskyttet art i Indonesia.” [min uthevning]

“Dr. Kempton sier at han håper at gjenoppdagelse av maurpiggsvinet og andre nye arter i fjellområdet vil bidra til å kunne frede regnskogen i Cyclops-fjellene, som ligger den indonesiske regionen Papua.” [min uthevning]

Her klarer altså NRK ikke en gang å nevne at regionen det er snakk om, faktisk er okkupert av Indonesia.

Så sånn dekkes den konflikten.

Edit: Ser NRK også omtaler hele øya som “Papua Ny-Guinea” så det skorter visst over hele linja her.

10 Likes

Som tidligere diskutert. Da er antallet israelske døde terrordagen 7. okt og inkludert tall fra døde operasjonen i Gaza nedjustert til 1200 (fra 1400).

https://www.timesofisrael.com/israel-revises-death-toll-from-oct-7-hamas-assault-dropping-it-from-1400-to-1200/amp/