Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Israel og Palestina var ekstremt nærme en løsning i 2000/2001, men så tapte den israelske statsministeren som jobbet for en løsning valget. Arvtageren var såvidt jeg vet ikke for noen løsning. Netanyahu har støttet Hamas for å unngå at Palestina kunne samles om et forslag om en to-stats løsning. Jeg vil definitivt si at deler av den israelske befolkningen har direkte sabotert ethvert forsøk på en løsning. Det finnes mer moderate krefter i Israel som har prøvd å få til en løsning, men de har ikke klart å holde på makten for å få det gjennomført.

Jeg vet du har lest innleggene mine over og vi er begge enige i at Hamas er gift. Du burde da også kunne se at politikken Israel har ført de siste årene har vært like giftig og selvdestruktiv for Israel. Det betyr ikke det samme som å si at jeg mener det er fortjent at Israel fikk 12-1400 drepte +alle de som har blitt drept i krigen etterpå.

5 Likes

Du sier i bunn og grunn at de kan skylde seg selv. Og dette er en "blame the victim " argument som jeg tviler sterkt på du ville brukt på noe annen tilsvarende hendelse enn for det jødiske folk.

1 Like
  1. Så du mener at politikken Israel ikke har noe med konflikten å gjøre?
  2. Du tenker at jeg argumenterer slik jeg gjør fordi jeg har noe i mot jøder?

Jeg er definitivt ikke mer oppgående av 99% av andre mennesker. Jeg er for fred, for diplomati. Jeg er pro fred i Ukraina og Palestina-Israel.

Jeg mener at Israel ikke vil få trygghet så lenge de ikke gir Palestina frihet. Jeg mener de progressive, fredssøkende menneskene i Israel, Palestina, verdenssamfunnet må slippe til.

Edit: jeg tar en liten pause fra å skrive masse om denne krigen. Hvis nød blir det små korte kommentarer. Føler det begynner å bli litt for mye fokus på enkeltmeninger/individer og mindre på selve konflikten.

12 Likes

Tipper så og si ingen som kommenterer på krisen har oversikt over historien og context. Er omtrent bare reaksjoner på siste nyhet konsumert. Så ta ting med en klype salt. Dette er en konflikt som er så kompleks at man ikke kan forvente at noen har fakta med seg i sine meninger/uttalelser, ikke engang de involverte partene. Alle har enten en egen agenda, følelse eller hendelse de snakker ut ifra, og ingen har et objektivt ståsted. Man må dedikere et liv til å forstå denne krisen for å kunne ha noe vettugt å si, og selv da blir det nok bare delvis korrekt. Jeg står over å kommentere/reagere på Israel/Palestina-krisen, er for komplisert for meg. Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at dette er alt for heavy og dypt. Ser omtrent ingen innlegg som viser dybde i forståelsen her heller, eller noe annet sted.

4 Likes

Helt enig i at endel av politikken som har vært ført i Israel ikke har vært optimal konstruktiv.

Men jeg tenker det er et resultat av talløse mislykkede forsøk på å komme til enighet om kompromisser med palestinerne. Og hver gang Israel har gitt dem en “lillefinger”, har de svart med å være max jævlige tilbake. Starte kriger, en uendelig rekke med raketter mot byene deres, uendelig rekke med terroraksjoner, å stemme inn en organisasjon som har et offisielt mål om å utslette staten Israel, osv, osv…

1 Like

Jeg er stort sett enig utfra det jeg har lest. Det er verdt å ta med seg at Gaza har vært okkupert av Egypt og Vestbredden av Jordan. De har ikke akkurat vært gode naboer tidligere. Nå ser det derimot ut som forholdet er relativt godt og det står litt på Israel å være en god nabo.

Poenget mitt står, Israel må søke en permanent løsning, ikke kjøre seg fast i en Palestina-er-fienden tankegang.

4 Likes

Disse checkpoints som Israel har mange av får massiv kritikk, og er en grunn til at de blir anklaget for apartheid og det som værre er.

Men igjen og igjen viser de at de er der for en 100% legitim grunn:

“Six Israelis Wounded, One Critically, in Jerusalem Checkpoint Shooting Attack; Three Gunmen Killed”.

2 Likes

Det triste med Israel-Palestina-krisen er at våre meninger har 0 vekt. Vi kan bare observere og lytte, og håpe at det løser seg. Så har det en verdi at ting dokumenteres, men det dokumenteres så partisk at ettertiden vil mene det de leser uten å kunne skille fakta fra skribentens vinkling/utelatelser osv. Tror det er tilfellet med mye man leser tilbake i tid fra konflikten også, man blir litt hjelpeløs når man skal forstå, selv om man er oppriktig selv. Er i hvert fall det jeg sitter igjen med. Og det får meg til å bli så trøtt når jeg ser sterke meninger den ene eller andre veien. Snakket med en venn som har studert temaet, og han er nok den jeg kjenner med best historisk oversikt, og han har ikke sikker på det folk påstår er moralsk forkastelig eller ikke heller. Er så enormt med perspektiver og tidligere hendelser å ta hensyn til. Skikkelig reddit-mat denne situasjonen.

3 Likes

Dette er sant, men likevel. Se på Europa, det er minst like mye historie, krig og kaos som har vært her i minst like mange år. Likevel klarer vi å leve i fred og relativ velstand.

På et tidspunkt må en bare innse realitetene her og nå, og glemme hvem som bodde hvor eller eide hva for 1000 år siden…

Israel er kommet for å bli, sånn er det. Da er det på tide for majoriteten av palestinere å gi opp tankegangen om at Israel skal bekjempes med alle midler (from the river to the sea). Og å begynne å bygge sitt eget siviliserte samfunn. Der har de en lang vei å gå for å si det sånn…

1 Like

Ukraina har vært i krig siden 2014.
Det var krig på Balkan fra 1998-1999
Europa startet andre verdenskrig i 1939.
Europa startet første verdenskrig i 1914.

Europa har vært relativt fredelig siden 1945, før det, nei. Av og på med kriger så langt jeg kan huske tilbake i historien.

1 Like

Var relativ “fred” i Europa kanskje, men Europa var ikke i helt fred med resten av verden i perioden 1500-1960.

European colonialism conquered every country in the world but these five

3 Likes

Europa har vært relativt begivenhetsfritt de siste 2000 årene sammenliknet med jorden Israel ligger på :stuck_out_tongue: Det har vært heeeelt kaos hele veien, og er det fortsatt. Igjen, kulturforskjeller kan vi ikke ignorere. Ingen kan lære av Norge uten å vokse opp her. Utenfra ser vi ubetydelige ut for alle andre.

W T F !?

6 Likes

Bare å begynne å lese:

Timeline of Jerusalem - Wikipedia

Og dette er bare Jerusalem :stuck_out_tongue:

2 Likes

Dr. Hamas aka Mads gilbert rapporterer hvor fælt det er på shifa. Mens han trygt sitter på hotelrommet sit i johannesburg.

Tenk å svi av hele ettermælet sitt på den måten. Svært lite eler ingenting på bakken støtter opp om oppspinnet hans.

5 Likes

Hvis du ser fra år ca 1200, så var Jerusalem under kontrollen til Cairo og så det Ottomanske riket stort sett hele tiden. Hvis du går før 1200 i Norge også, så er det noe jævla mayhem der også.

1 Like

La oss anta du mener Sentral-Europa. Hvordan greide f.eks Frankrike og Tyskland å legge vekk sitt lange fiendskap? Jo, de begynte å samarbeide.
Hensikten var å få landene til å samarbeide om handel og økonomi, fremfor å gå til krig med hverandre. Avtalen trådte i kraft 25. juli 1952, og var starten på det vi i dag kjenner som EU. De første landene som var med i unionen var Tyskland, Frankrike, Italia, Belgia, Nederland og Luxembourg.

I Palestina har ingen av partene anerkjent hverandre.

3 Likes

Et av forslagene jeg har sett for Vestbredden er å anlegge industrielle anlegg hvor palestinere/israelere kan jobbe sammen. Ikke en dumt forslag.

Når LO går inn for boikott av Israelske appelsiner, vet du hvem som i stor grad har plukket dem? Du tippet riktig, palestinere.

Det er idag mange titals om ikke hundretusenvis av palestinere fra gaza og vestbredden ansatt i israelske bedrifter. Flere av de som deltok i terroren 7 oktober hadde fast arbeid i israel og pendlet daglig over grensen til gaza.

Dette står definitivt ikke på israel for å si det sånn.

4 Likes

Samme som ISIS samme som Saddam osv. Er ikke midt østen ett bedre sted uten Isis? Det virker som det er en del som ikke liker at Gaza mister “motstands kjemperene” sine.

Jeg sier ikke at det er bedre for de døde. Men for Gaza i det store bildet blir det bedre uten ø vokse opp med Hamas. Du må å klare å holde to tanker i hodet. Ingen som sier at det er bedre at sivile dør.

2 Likes