Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Helt korrekt selvskryt, som fremstår rimelig platt når det eneste som skiller deg og meg fra en Hamas-kriger er at man tilfeldigvis er født inn i ulike kulturer.

Det er så alt alt for lett å sitte på sin høye hest i ett av verdens mest velfungerende land og trykke liker på et innlegg som skriver: “Hadde Hamas brukt pengene på noe annet enn å lage raketter, grave tuneller og kjøpe våpen, så hadde de hatt det langt bedre på Gaza. Hadde de i tillegg sluttet å true Israel og angripe støtt og stadig, så kunne det vært blomstrende! Men de velger annerledes. Og jeg vil understreke velger .”

Det er ensidigheten dynket i nisselue-faktor som jeg reagerer på. Omfavnet av forumister med sølvskje i kjeften. Som virker å mene at palestinerne ville hatt det blomstrende. Om de bare hadde valgt å la seg kue.

PS; dette er på ingen måte et forsvar av Hamas sine barbariske virkemidler.

11 Likes

Om man tror på gjenfødelse så kan det under tvil være et argument at man “tilfeldigvis er født inn i ulike kulturer”. Jeg ser det ikke slik. Jeg er født av foreldre hvor slekten har bodd i Norge/norden i generasjoner. Jeg tenker slik at det Norge jeg vokste opp i - velferdssamfunnet og samhørigheten som blant annet viste seg i dugnader i boligfeltet - er et resultat av et utall valg som ble tatt av mine forfedre. En arv om du vil.

Den samme mekanismene gjelder for andre kulturer. Vokser du opp i et samfunn som er så hatefullt og konfliktfylt, så kan det være resultat av valg som er tatt av de før deg. Det er ikke en arv man må bære med seg. Det er ikke kulturen som bygger tunneler for å smugle rakettdeler, montere dem sammen og sender de så av gårde for å treffe en skole hos de du hater. Du kunne valgt å bruke energien og ressursene på å bygge en skole for sine i stedet. Det er en serie av mange små og store valg.

Noen får det til å høres ut som at arabere MÅ hate jøder. Det må de selvsagt ikke.

10 Likes

Det meste nazistene fikk i et legitimt valg var 44% oppslutning. Det ble med andre ord drept mange hundre tusen uskyldige tyske sivile under andre verdenskrig. Nazi-Tyskland var en terrorstat og mot slutten av krigen var slaget helt åpenbart tapt, men styret ga seg ikke og resultatet ble enda flere døde sivile. Forferdelig trist og urettferdig, men til slutt ble styret tvunget til kapitulasjon og vi fikk fred.

Gaza er en liten Islam-fascistisk terrorstat, med et selvvalgt styre. Slik som med Nazi-tyskland er det også mange hundre tusen uskyldige sivile her som ikke sympatiserer med Hamas, men styret må tvinges til kapitulasjon, akkurat som Nazi-tyskland. Det vil koste mange uskyldige menneskeliv.

3 Likes

Det var ikke noe særlig til forhandlinger, all den tid “unconditional surrender” var det eneste de ble tilbudt.

3 Likes

Ja jeg brukte feil ord Christian. Endret til “kapitulasjon”.

1 Like

Fine folk disse hamas

5 Likes

Er enig i mye av det du skriver men jeg tror ikke det er helt enkelt å ta andre valg enn de valgene kulturen du er en del av tar. Dette henger gjerne sammen med biologien hvor vi er skapt til å leve i flokk, og ethvert forsøk på å gå i mot strømmen vil bli møtt med skepsis og i verste fall utestengelse. Det krever ganske mye å gå i mot strømmen og dersom konsekvensene (i dette tilfellet) er liv eller død dersom man bor i Gaza, og har andre meninger (eksempelvis kritisere Hamas), tror jeg det enkleste er å holde kjeft.

Så tror jeg også de er flinke på å styre informasjonsflyten og skape fiendebilder, slik at selv om det primært er Hamas’ feil at det står så elendig til i Gaza, så tenker folk der at det er Isreals feil.

Ja, Hamas ble valgt av folk til å styre Gaza, men jeg tror ikke dermed at alle i Gaza er terrorister, eller støtter Hamas (det tror jeg de fleste kan være enig i?)

8 Likes

Fine folk, dette flotte demokratiske landet Israel


https://twitter.com/jacksonhinklle/status/1713942734715679051
https://twitter.com/AlanRMacLeod/status/1713923658639380527

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Ja det er sjokkerende. Over alt i Europa og her i Oslo var det feiring forrige lørdag når bildene av brente og drepte jødiske ungdommer havnet på skjermen. Vår alles terroriststøttende lege Mads Gilbert smilte bredt med et V-tegn på Facebook-profilen.
Det er ubehagelig å se mangel på anstendighet og et slikt menneskesyn i vårt egen nærhet.

17 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Siktet til denne som ble fact checked etter kort tid.

2 Likes

Ofte bruker Hamas skoler, sykehus, helsesentre og bolighus som utskytningsramper for raketter som skytes mot Israel.
Du må mene det du vil. Jeg mener at å drepe 260 ungdommer og ta når 200 gisler er verre enn å bombe et lager.

5 Likes

2 Likes

Jeg tror ikke vi er uenige der Valdi…
Tror heller uenigheten vår har mer å gjøre med at 1000 barn er døde i Gaza de siste syv dagene. Du må mene det du vil, jeg mener at Israel har gått over grensa og er krigsforbrytere. Tenk å snakke om mangel på anstendighet mens barn blir bombet ihjel.

6 Likes

Videoen snakker for seg selv. Eller mener du at det ikke skjedde?
Det var forøvrig som svar til en som postet lengre over om at UWRM sine lager ble plyndret, så er det faktisk Israel som har bomba ihjel lageret.

6 Likes

Jeg tror vi begge er enige i at dette er en situasjonson som er så fortvilet at ord blir fattige. Jeg tror vi er uenige om årsakene og sammenhengene.

La meg forsøke meg på en rotårsaksanalyse - en « 5 why».

Barn bombes ihjel i Gaza. Hvorfor?
5. Fordi Israel jakter på Hamas som befinner seg i den tett befolkede Gaza-stripen.

Hvorfor jakter Israel på Hamas?
4. Fordi de for en uke siden angrep Israel og drepte 2000 sivile mennesker,

Hvorfor angrep Hamas Israel?
3. Fordi de mener seg sperret inne i et fengsel da det er en mur imellom Gaza og Israel.

Hvorfor er det en mur som isolerer Gaza fra Israel?
2. Fordi det kom stadige angrep fra Gaza med enten selvmordsbombere og raketter. Muren reduserte disse angrepene i lang tid.

Hvorfor kom det angrep fra Gaza selv før muren var reist?

  1. Fordi Hamas har erklært at Israel skal fjernes fra kartet.

Slike kan man lage mange av, og resultatet blir det samme. Palestinere hater sionistene (jødene), og de har ingen skrupler. Folk lever i en illusjon om at hvilket som helst annet land ville agert annerledes enn Israel om de ble utsatt for noe liknende. Det er svært usannsynlig.

17 Likes

Jeg respekterer din mening, og enig i resonnementet om at ord blir fattige.
Du kunne like gjerne slenge inn noen flere rotårsaker som dekker ståstedet til Palestinerne også, men vi mennesker er ofte subjektive. Når man har behandlet mennesker som dyr i 50 år så burde man se det komme at mennesker oppfører seg som dyr. Det har kommet fram i Israelske medier at Netanyahu og gjengen har støttet Hamas for at Palestina ikke skal bli stabilt og selvstendig land. Du har rett i at Hamas vil fjerne Israel fra kartet, men Israel vil også fjerne Palestinas eksistens. Bare se hva som skjer på vestbredden.

Det er verdenssamfunnet som har skyld i at det gikk som det gikk. Ensidig støtte til Israel fra vesten og muslimske land som har lukket øynene og bare håpet at denne konflikten forsvinner i løse luften.

Det er også en illusjon om at hvilket som helst annet folkeslag, eller land ville oppført seg fredelig om de mistet sine landområder og ble behandlet verre enn hunder i 50+ år.

Hvis noen tror at bombing av Gaza er løsningen på konflikten så bør man ta en titt på verdenshistorien. Mest nylig Afghanistan krigen.

9 Likes

Hva med å snu det andre kinnet til? Jesus er en profet i alle de religionene som er der nede. Just saying. Hva er det de kjemper for om ingen gjør som han sier?

Så tett befolket som Gaza er treffer man trynet til en annen person hvis man vender kinnet.
Kjenner egentlig ikke helt til Jesus betydning i jødedommen? Jeg er faktisk veldig usikker på om han er profet i jødedommen. Hvis du referer til midtøsten med “der nede” så er det jo mange kristne i Libanon, der er jo heller ikke Jesus en profet i samme stil som Islam.

1 Like