Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Hmm… er det bedre eller værre å strekke seg langt, bortforklare og unnskylde meningsløs ondskapsfull terror bevisst rettet mot sivile?

For det er det mye av rundt omkring om dagen!

For ikke å snakke om regelrett feiring!

Israel er blitt motvillig trukket inn i en krig. Nå kriger de. Det har de sin fulle rett til. I krig dør sivile.

9 Likes

Bra NRK begynner å eksponere alle som åpent støtter Hamas. Han er ferdig som vikar ihvertfall.

4 Likes

Som jeg skrev over, jeg har ingen gode forslag, jeg tenker det bare er greit å få med seg at Israel nå mest sannsynlig kommer til å kjøre på som vanlig og ende opp med type 5x så mange sivile drepte som det Hamas drepte av sivile.

Interessant å se at f.eks. Egypt stengte grensene til Gaza for varetransport når Hamas ble valgt inn. Det er ikke bare Israel som vender dem ryggen.

5 Likes

I krig, så er det ikke lov å begå krigsforbrytelser. Ikke at det er det du sier at er greit her. Meen? :thinking:

2 Likes

Dette er den @Christian jeg liker å diskutere med her på TI. Nå tar jeg en liten pause mens røyken fra tastaturet mitt legger seg :cowboy_hat_face:

2 Likes

Nei, det kan jeg være enig i, også andre land i regionen bærer et ansvar for palestinernes situasjon. Men det er Israels okkupasjon og undertrykking som er hovedproblemet for palestinerne, og i en ideell verden hadde det vært et mye større press mot Israel fra det internasjonale samfunnet.

FN oppsummerer noen av Israels overgrep her:

4 Likes

Palestinske arabere kan (kunne?) flytte til Jordan og få statsborgerskap og alle rettigheter der - eller er det slutt på det?

2 Likes

Fortsetter du da? Med å strekke deg langt for å bortforklare, minimere og unnskylde den grusomme terroren som Hamas har gjort og som er støttet og hyllet av en majoritet av palestinere?

Den eneste i denne tråden som har forsøkt å bortforklare drap på sivile er du.

Man må kunne påpeke overgrep på begge sider, vi lever ikke i en svart-hvit tegneserieverden.

4 Likes

Det er det vel ingen som gjør. Slik jeg leser tråden er alle plent enige om at det hamas har gjort ikke er greit. Men vi sitter ikke og hygger oss med popkorn og ser video av israelere som bomber og dreper slik du gjør.

Steng 5 mill mennesker inn på et lite område uten håp om en fremtid, og dette er hva du får

7 Likes

Altså, når man velger inn Hamas, så… Det er jo et tegn på desperasjon når man går for et slikt valg. Type: “Det kan ikke bli verre”.

In 1966, martial law was lifted completely, and the government set about dismantling most of the discriminatory laws, while Arab citizens were granted the same rights as Jewish citizens under law.

Israeli population for 2020 was 9,293.3k, of which, 24.4% or 1957.6k (including residents of East Jerusalem) were Arabs

Så, jeg er litt der at Palestina som land nå er ikke levedyktig. Hvordan Hamas kom i kontroll? Jeg antar jo egentlig at her har Iran (og Quatar?) dryppet bra med penger for å få de i makten.

Kunne Israel bare ha tatt over hele dritten og så fått de integrert på samme måte som de ca 2m araberne som allerede er en del av Israel, med samme rettigheter som de eksisterende innbyggerne av Israel?

Norge og flere andre land gir jo penger til det som er dagens Palestina. Pengene måtte fortsatt å strømme til, for ellers tror jeg belastningen på Israel blir altfor stor. Stemmerettigheter? Vel, jeg tviler på at Israel ville gått med på å gi stemmrettigheter til alle sånn på røde rappet, men over tid?

Jada, det kommer aldri til å skje, tråkker altfor mange på tærne osv, meeen, det har vært fucked i 70 år allerede.

Tror det ble slutt i 1988? Er absolutt ikke sikker. :see_no_evil:

Tror ikke det nei. Jordan har også svært dårlig erfaring med å huse palestinere…

Legg merke til hvordan andre muslimske og særlig arabisk land støtter dem i ord, mens det er dørgende stille med tanke på noen som helst form for konkrete tiltak. Ingen tilbyr dem noe hjelp. I sterk kontrast til feks Ukraina før og under at de ble invadert.

6 Likes

Mye av problemet her er nok Hamas og influensen fra Iran osv…

Det er også interessant at det var oss i vesten som presset på for å få arrangert det valget som gjorde at Hamas ble legitimt folkevalgte.

3 Likes

Det blir nok ikke fred før de moderate på begge sider bevæpner seg og rensker opp i eget hus.
For å opprettholde fred så må de som ønsker fred etablere et maktapparat som med vold kan gripe inn tidlig nok og nøytralisere voldsutøverene før volden eskalerer og voldsspiralen settes i gang.

Jo lenger voldspiralen får gå, jo vanskeligere å stoppe den.
I Sverige er det kanskje fremdeles noe håp, men de er allerede for sent ute. Det var vel klart at man hadde mistet kontrollen allerede da man lot være å gå inn i “no-go”-sonene.

2 Likes

Interessant om araber i Israel. Jeg er helt sikker på at disse har det veldig mye bedre enn de som bor i f.eks. Gaza.

Despite a long history of mistrust rooted in the Israeli-Palestinian conflict, Israel’s Arab and Jewish citizens work and live together peaceably in many areas. For example, Israel’s health-care system has long employed Arab and Jewish medical professionals side by side. Their cooperation was especially visible when the country confronted the COVID-19 pandemic, as health workers treated patients from each other’s communities.

7 Likes

Nok en interessant sammenligning!

Ja, det bor faktisk en betydelig del arabere i Israel som deltar på (nesten) lik linje i samfunnet som jødene.

Det bor INGEN jøder i de arabiske muslimske landene rundt. De er etnisk renset derfra for lengst. Hver eneste en av dem og ethvert spor deretter.

Men Israel er slemmest… fy fy Israel… :exploding_head:

3 Likes

Jeg har sagt de dreper flest. Har ikke sett noe særlig fingerpeking her.

Det var ikke rettet spesifikt mot deg :sweat_smile: