Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Problemet for palestinerne er jo at absolutt ingen vil ha dem. Dette er etter at de konsekvent i årtier har bitt hånden av alle som har tatt dem inn i større mengder.

Det er nå kun naive vestlige land som gir dem asyl.

Send dem til Iran, de er i stor grad medskyldige i tragedien!

5 Likes

Nei, det kan vi ikke.

Den første kilden din er en “Opinion” eller altså et leserinnlegg. Den andre kilden din viser til ungdommer som har brukt pepper-spray på soldater og så ble de mistenkte arrestert av politiet etterpå. Etnisk rensning? Eh, nei.

4 Likes

De har vel stengt grensene. De vil ikke ha en haug med militante Hamas-folk i sivil inn i Egypt.

Nei, jeg tviler på at å stenge vann, strøm og forsyninger til sivile gjør Israel mer populære i Gaza. Ei heller bombingen hvor hele kvartaler blir jevnet med jorden av 250 kg og 500 kg “presisjons” bomber. Jeg skriver det i anførselstegn fordi hele bygninger og bygningene i nærheten blir ødelaget/skadet.

3 Likes

Det kan nok godt være at det hadde fungert bedre. Det er 20% muslimer i Israel som lever relativt greit side om side med jødene. Noe diskriminering osv, men det står fortsatt bedre til med dem enn med muslimene i store deler av resten av midt-østen. Det er også på vei stort sett i riktig retning.

Problemet med de okkuperte områdene er at muslimene der ikke har statsborgerskap i Israel, men lever under deres kontroll. Som amerikanere ville sagt: no taxation without representation? Eller i dette tilfellet: ingen kontroll under medbestemmelsesrett.

3 Likes

Eh nei, de lever under Hamas sin kontroll, som de har selv stemt frem, da de fikk muligheten til å holde frie valg i 2006. Og da mente flertallet av palestinerne at en terrororganisasjon var det riktige å stemme på. Konsekvensene av det valget er ikke Israels ansvar.

Israel har naturligvis rett til å kontrollere sine grenser på samme måte som ethvert annet land. Og Gaza har grense mot Egypt og Vestbredden mot Jordan, som begge er muslimske land. Palestinerne er ikke mer avhengige av Israel enn de velger å være.

Man kan ikke påstå at Israel har:

  • Ansvaret for å gi dem selvstyre
  • Og så ansvaret for å rydde opp når de bruker selvstyret feil
  • Og så ansvaret for å slippe dem fritt inn i eget land når de har stemt frem en terrororganisasjon som sender selvmordsbombere og raketter så snart de får muligheten isteden for å bruke pengene de får til å bygge opp sitt eget samfunn
  • Og på toppen si at Israel ikke respekterer palestinernes rett til eget selvstyre.
  • Og så kreve at de i tillegg skal få statsborgerskap i Israel som de jo selv sier de vil tilintetgjøre som stat.

Det er ikke rasjonelt å skylde på Israel for hvorfor palestinerne, tross massiv støtte fra vesten, likevel ikke klarer å bygge opp Gaza og Vestbredden til å bli gode samfunn å leve i.

Stem frem en terrororganisasjon eller to, Hamas og PLO, og se hva som ville skjedd i ethvert annet land også.

10 Likes

Selv om du er litt for skarp i kantene, så kjenner jeg meg veldig enig med deg her. Jeg mener mange har godt å av å huske på 2 ting.

  1. At palestinerne også er utestengt fra sine “brødre” i egypt og jordan, verdt å tenke over den umåtelig merkelige årsaken det må ha.

  2. Hamas driver indoktrinering av barn på linje med en tysk herre med upopulær bart og en tjukk nordkoreaner. sågar verre og ut fra det lille jeg har sett. Tankene faller fort til bilder av barnesoldater og massakrering av folkegrupper

8 Likes

Det er en, for ham, rasjonell forklaring på at han nekter å kalle dem en terrororganiasjon. Han ønsker å posisjonere Norge som et mulig forhandlingssted for en Oslo-avtale 2, og da må han holde på goodwill fra Hamas også. Samme showet vi så da han halte Taliban over i privatfly til Norge. Han har et ekstremt behov for internasjonal oppmerksomhet - og det triste for Ap er at han ikke ser hvordan det bare skyver egne kjernevelgere bort.

Men det ser Erna. Og derfor presser de på med denne saken. De kommer ikke til å slippe taket.

6 Likes

Gaza er ikke et okkupert område, hvis du levde under den forståelen. Jeg snakker om områdene under israelsk kontroll. Slik som øst-Jerusalem.

Israel has never formally annexed Jerusalem, nor claimed sovereignty there but its extension of Israeli law and administration there in 1967, and the Jerusalem Basic Law of 1980 are often taken as constituting an effective[62] or de facto annexation.[111] The Israeli Supreme Court recognized that East Jerusalem had become an integral part of the State of Israel,[62] ruling that even if Knesset laws contravene international law, the court is bound by domestic law and therefore considers the area annexed.[112] According to lawyers, the annexation of an area would automatically make its inhabitants Israeli citizens,[62] a condition lacking and East Jerusalem’s Palestinians have the status of “permanent residents”. The United Nations General Assembly resolution 67/19 of 2012 affirmed that East Jerusalem forms a part of Occupied Palestine Territory.

A poll conducted by Palestinian Center for Public Opinion and American Pechter Middle East Polls for the Council on Foreign Relations, among East Jerusalem Arab residents in 2011 revealed that 39% of East Jerusalem Arab residents would prefer Israeli citizenship contrary to 31% who opted for Palestinian citizenship. According to the poll, 40% of Palestinian residents would prefer to leave their neighborhoods if they would be placed under Palestinian rule.[105]

ref: East Jerusalem - Wikipedia

1 Like

Hele dominohus fallen… kommer igang

Iran-backed militia threatens to attack American bases if US intervenes in war

By APToday, 1:55 pm 0

The leader of a prominent Iranian-backed militia in Iraq threatens to attack American bases in retaliation if the United States intervenes in the war between Hamas and Israel in Gaza.

“Our missiles, drones, and special forces are ready to direct qualitative strikes at the American enemy in its bases and disrupt its interests if it intervenes in this battle,” Ahmad “Abu Hussein” al-Hamidawi, head of the Kataib Hezbollah militia, says in a statement. He also threatened to launch missiles at Israeli targets.

2 Likes

For Ukraina sin del, så kunne jeg nesten håpe at Iran blandet seg inn. Så kunne USA blandet seg inn og tatt ut iransk våpenproduksjon så de ikke fikk solgt dronene sine til Russland, som bruker dem til å bombe Ukraina.

3 Likes

Netanyahu har tidligere uttalt til partifeller i Knesset at Hamas sin maktovertagelse i Gaza var nyttig i den forstand at dette effektivt dreper all diskusjon om mulighetene for en tostatsløsning. Jeg tror heller ikke at han kommer til å la være å bruke denne tragedien til å konsolidere makt i Israel.

2 Likes

OK. Da har straks diskusjonen blitt redusert fra å gjelde 5.6 millioner palestinere til 0.6 millioner. Og det hadde vært veldig, veldig interessant å vite hvor mange av disse igjen som heller vil ha Hamas og PLO sin versjon av “lov og orden” fremfor Israelsk lov og orden, hvis du hadde spurt dem idag. My guess er at flertallet nå fortrekker Israelsk lov og orden.

4 Likes

4 Likes

Svaret på det, fra 2011 var at flere ønsket israelsk statsborgerskap enn palestinsk. Det står i innlegget mitt hvis du hadde lest det.

1 Like

Interessant, nå har Erna Solberg også kastet seg inn i saken og bedt Jonas Gahr Støre kalle en spade for en spade.

Men Jonas står nok på sitt, men gir Erna rett i at hun beskriver en redskap med metall-skyfle, tre-skaft og plastikk holde-tak, ment for å spa og grave, jord og møkk, og at denne redskapen er brukt til å skyfle jord og møkk med.

Så der står saka no.

To be continued….

7 Likes

Jeg er veldig enig i delen jeg uthever. Men Egypt vil ikke røre situasjonen, de vil ikke ha ansvar for Palestinerne.

Gaza er et politisk vepsebol som ingen vil ta i, og selv om ingen av naboene liker å ha Gaza som kvasi-røverstat/friluftsfengsel så har de ikke bedre løsninger. Det er gode grunner til at konflikten har vært fastlåst i årtier, ingen har et svar som alle kan leve med.

1 Like

Derav:
Da må det internasjonale samfunnet stille opp og gi husly til flyktningene på en eller annen måte da selsvagt.

Vet det ikke er enkelt da. Begrense det til kvinner og barn kan forenkle det litt kanskje.

1 Like

Under depresjonen og ww2 var fertiliteten veldig lav i Norge. Dette er en vanlig trend som vi ser ved kriger og kriser. I tillegg til dette flykter mange ved krise og krig. For eksempel er det stor nedgang i fødselsrate i Ukraina. Når vi ser på Gaza så har de en fertilitet på 4,1. Dette er i verdensklasse. Da kan det være to ting: Enten oppleves det ikke som en krig eller krise i Gaza eller så er det politisk/samfunn som ønsker å overbefolke området. Har noen innspill eller kunnskap om dette. Virker veldig rart for meg de store fødselstallene. Det sies i nyhetene at nesten halvparten av de som bor i Gaza er barn.

1 Like

Jeg tenker det har med at med 44% arbeidsledighet, så har du all tid i verden til å få barn.

image

1 Like

Tror du treffer spikeren på hodet her, og bekrefter det mange prøver å si. Så klart hater palestinerne jødene.

Vi hatet nazistene når de okkuperte oss. De fleste som blir okkupert misliker okkupasjonsmakten. Det er naturlig.

Diskusjonen her blir veldig farget av at noen ikke klarer å se at opprinnelsen til denne konflikten er komplisert, men basert på undertrykkelse og vanskelige levekår for veldig mange mennesker.

Jeg tror alle her inne er enige i at terrorangrepet som Hamas har utført er en forferdelig og kriminell handling. Men flere av de som debatterer klarer også å åpne øynene nok til å se at når du fratar folk muligheter, verdighet, ressurser og land, så får du sinte mennesker i retur.

Israel har lagt forholdene til rette for ekstremisme og kan i stor grad skylde seg selv.

Palestinere er ikke som flere her hevder ondskapsfulle av natur. Noen har blitt det som følge av forholdene de lever under.

8 Likes