Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Hvilken stat eier områdene (i følge deg ikke Israel)? Dette er tredje gang jeg spør.

Å si at palestinere ikke eksisterer er noe annet enn å si at staten Palestina ikke eksisterer.

5 Likes

Unnskyld, jeg skal gjøre det litt lettere for deg å lese hva jeg skrev over:


image

Det er land som er tatt fra en annen stat og annektert, ergo okkupert.

https://snl.no/Transjordan

5 Likes

Tanke gangen her at Hezbollah ikke kan bli stående på siden. Hvis de har tenkt å støtte Hamas er det vel akkurat der og der at Hamas sitter eller kommet seg i en felle. Hva tjener Hezbollah med å bli stående på siden på en strid de skal føre uansett en gang i tide? Dette gjelder også kanskje for PLO og Iran?

:mantelpiece_clock:

Nei du trenger bare å gi meg navnet på hvilken stat det er som eier de områdene som literally er okkupert.

5 Likes

Område som jødene fikk til å opprette Israel, var vel et britisk protektorat etter første verdenskrig. Det var dermed ingen selvstendig stat for noen av disse folkegruppene.

4 Likes

Det er åpenbart noe i det han sier når Israel fordømmes opp og ned mens grusomheter i andre land blir fullstendig ignorert.

5 Likes

«Okkupert» synes jeg virker som en konstruksjon (og nei, jeg mener ikke at Israel gjør alt riktig, langt i fra), men det å kalle et område for okkupert refererer som regel til at man har tatt land fra en annen stat, som regel etter en militær konflikt. Svenskene var fryktelig aggressive på 1600-tallet og krevde store landområder i bytte mot fred. Okkuperte områder i dag? Nope. (Sikkert en dårlig sml)

I Israel er det kanskje mer at man krangler om hvem som var der først, men det er jo ikke slik verden fungerer. Hvert land, og en del steder folkeslag uten stat, kjemper for sin eksistens, sine grenser og sine verdier. Ser man på tidslinjene så har det vært en lang rekke herskere over disse områden. I ft dagens situasjon så kan man velge side, kritisere den ene og den andre parten osv. , men det er greit å forholde seg til noen realiteter.

På tross av Israel sin brutalitet, som virker svært overdreven til tider, så foretrekker fortsatt vesten at disse styrer landområdene der nede framfor terroristene i Syria og Gaza. (tenker ikke på sivilbefolkningen, men de som faktisk styrer).

Mange kritiserer gjerdet rundt Gaza, som Egypt og Israel har bygd. Noen mener at dette bør rives med den konsekvens at Hamas-krigerne kan dra på drapstokt når det passer dem, uten alt bryderiet med disse sperringene, men for Israel så oppleves det kanskje litt upraktisk å ha jevnlige episoder med drap og kidnapping av egne borgere, utført av mennesker som ønsker alle jøder under torva.

7 Likes

Til spørsmålet om palestinsk stat, er det kortest og enklest forklart av gode, gamle “Store norske leksikon”:

4 Likes

Kanskje man burde definert staten Israel som en stat for både jøder og palestinere den gangen man opprettet den i 1948?

2 Likes

Hvis du synes “okkupert” er en konstruksjon, så kan vi jo introdusere begrepet “etnisk rensing” om det som har skjedd helt siden Israel tok kontroll over vestbredden, med en voldsom økning i takt med at Israel har blitt mer og mer høyredominert og radikalt.

Vi kan bruke israelske aviser som kilde på dette.

7 Likes

Ja akkurat. Det er okkupert fra jordan og Jordan har sagt at de ikke ønsker område. Så da skal altså en helt ny nasjon med ett nytt folk gjøre krav på område? Er det rett? Gaza har Israel ikke noe med å gjøre i den grad at det ikke er okkupert i det hele tatt. Golan høydene er vel i praksis okkupert fra Libanon… så der har man ett poeng. Men det er ingen folkeslag som ønsker det som land.

1 Like

Det er det jo også
Pr idag. Problemer er 250 000 flyktninger som har blitt til 2 millioner+. Det er snart ingen gjenlevende fra 1948. Men alikevel. Det er ett reelt tema. Litt som nordmenn i usa som har blitt noen millioner. De kan jo kommer tilbake til Norge å kreve en amerikansk stat her i Norge.

1 Like

Det bor ca 21% arabere i Israel, hvor mange kristne og jøder bor i andre land i Midtøsten? Sånn apropos etnisk rensing…

6 Likes

Det blir i denne sammenheng whataboutism. Tror ikke akkurat noen finner at jeg er er noen stor fan av islamisme heller.

Israel har egentlig et valg nå. Enten gir de palestinerne en levelig hverdag, eller de kan leve med evig frykt selv og.
Tror mye kommer til å bli endret som følge av denne helgen. Hamas kan neppe være noen viable aktør som kan være en del av løsningen i fremtiden, kanskje var dette et fatalistisk “kaste kortene” grep fra deres side, fordi de så at de klarte ikke å holde nede befolkningen i Gaza lenger. Grense for hvor lenge å kaste folk utfor hus kan være et grunnlag for en regjering.

Mest av alt tipper jeg egentlig at Israel også kommer til å kollapse, og at jøder med et vestlig og moderne mindsett kommer til å ønske å forlate landet, eller regelrett blir jaget fra landet av israelske ekstremister.

6 Likes

Akkurat! Det virker ganske unyansert og “rart” å være så besatt på å hele tiden kritisere og fordømme Israel når alle vet at landene rundt er 10 ganger værre.

Det hele kan dog forklares enkelt når en tar jødehat, anti-vest/USA og gammelt venstreside tankegods med i beregningen…

1 Like

Det er mildt sagt naivt å tro at terroren og hatet mot Israel vil opphøre bare Israel gir de en “levelig hverdag”.

Har vokst opp med mange kompiser med muslimsk opphav, og de har alltid brukt jøde som skjellsord og hatet for jøder har vært tydelig siden barneskolen.

Islamistene vil ikke stoppe før jødene og landet Israel er utryddet! Noe som selvsagt aldri vil skje, derfor aldri noen vedvarende fred.

4 Likes

Dette er jo å snu den nåværende situasjonen HELT på hodet!? Hamas, med bred støtte blandt palestinere, har gjennomført et massivt og grusomt terrorangrep mot Israel.

Hele venstresiden og ymse andre aktører skriker MEN HVA MED ISRAEL av sin fulle hals nå…

5 Likes

Akkurat det å kutte vann og strøm er jo helt klart med på å gjøre det vanskeliger for Hamas å operere efektivt. Vil tro det er hovedmotivasjonen.
Sivil lidelse kan også være med på å svekke støtten til Hamas. Men samtidig kan det slå stikk motsatt ut.

Burde kommet på plass en ordning der de sivile som ønsker det får forlate Gaza synes jeg. En kortere våpenhvile med åpne grenser mot Egypt feks. Er forferdelig når sivile blir fanget i krigsområder uten mulighet til å komme seg unna. Da må det internasjonale samfunnet stille opp og gi husly til flyktningene på en eller annen måte da selsvagt.
Man har forsåvidt også sivile på Israelsk side som i samme periode vil kunne fraktes ut av Israel. Bla. utlendinger.

3 Likes

Og settlerene vil ikke gi seg før den siste palestinske brønn er tørr og den siste palestinske olivenlund er visnet. Så da sitter de der.

Trekk en tidslinje helt tilbake til Rabin ble myrdet:

image

4 Likes

Vi bør holde oss til FNs definisjon når det gjelder begrepsbruk. I dette eksemplet fra en resolusjon i FNs sikkerhetsråd noen år tilbake (det finnes dessverre et stort antall slike om samme sak):

https://press.un.org/en/2016/sc12657.doc.htm

3 Likes