Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Palestina supporten og jødehatet sitter ganske dypt hos flere i partiene på venstresiden, og jo lenger mot venstre jo værre er det.

Ikke noe overraskende dette dessverre.

6 Likes

Jo lengre mot høyre i Israel, desto verre er hatet mot palestinere. Venstresiden i Israel er mer moderat. De ønsker en løsning og mener palestinerne må behandles bedre. Har linket til en fyr derfra tidligere i tråden her.

En hvis sarkasme i innlegget her pga ordlyden i innlegget over.

3 Likes

Jeg tenkte på i Norge først og fremst nå, men det er jo en trend i hele vesten.

At Israelsk høyreside hater palestinere kan en nesten ikke bebreide dem for i disse dager…

Det er heller venstresiden i Israel som fremstår, og som får kritikk nå både innad og utad, for å ha vært alt for slepphendte og naive!

www.tiemsofisrael.com

1 Like

Poenget til venstresiden i Israel er at måten palestinere blir behandlet gir grobunn for Hamas. Som vel er ekstra forståelige i disse dager.

5 Likes

At ikke den Norske regjeringen vil stemple Hamas som en terrororganisasjon, er egentlig ikke så uventet. Det var tross alt vi som ga terroristen Arafat fredsprisen…

6 Likes

Forklar dette for meg dere som regner dere som støttespillere av palestinerne:

  • Gaza og Vestbredden styres av palestinerne som Israel har trukket seg ut av, men dere mener fortsatt Israel “okkuperer” områdene deres. Hvordan kan Israel okkupere landområder de har trukket seg ut fra? Og hvilken stat skulle de i så fall har “okkupert” landområdene fra?

  • Gaza har også grense mot Egypt, og Vestbredden også mot Jordan. Men dere mener at Israel “stenger inne” palestinerne. Hvordan henger det sammen?

  • Hvorfor skal palestinerne ha fri adgang til å passere inn og ut av Israel, når de har fått selvstyre i Gaza og Vestbredden og har grenser mot Egypt og Jordan?

  • I Gaza valgte de selv Hamas i 2006 og Hamas hadde og har siden 1988 programfestet som mål at de vil utslette staten Israel. Etter først å ha krevd selvstyre og så valgt en terrororganisasjon til å representere seg, hvorfor mener dere Israel skal støtte Gaza økonomisk og rive grensegjerdet som ble bygget for å hindre terrorangrep?

  • Hvorfor omtaler dere Israel som et “apartheid” regime, når arabere i Israel (altså utenfor Gaza og Vestbredden) har rett til å stemme, stille til valg, sitte i regjering, verve seg til militæret, sitte i Høyesterett, utnevnes som ambassadører osv. Det finnes også over 50 000 offentlig ansatte arabere i Israel. Og det også finnes flere arabiske generaler i det israelske forsvaret. Er det bare fordi dere mener Israel ikke skal kunne styre sine egne grenser og bestemme hvem som får komme inn i landet?

9 Likes

Nå gjør du den ikke uvanlige feilen og slår hat mot jøder (både etter religion og etnisitet) i hartkorn med kritikk av staten Israel.

I månedsvis har hundretusener av israelere demonstrert mot myndighetene for en rekke politiske framstøt som truer demokratiet. Dette gjelder særlig forsøk på å sette domstolene til sides.

Jeg viste i et innlegg i går til at en tidligere sjef for Mossad nylig karakteriserte Israel som en apartheidstat. Og han er ikke alene blant framtredende israelere.

Hat mot jøder finnes som det finnes hat overfor en lang rekke andre folkegrupper (etter etnisitet o/e etnisitet); romere, kurdere, rohingafolket og ikke minst fargede i Europa og USA. Ikke overfor noen av disse kan hat og forfølgelse rettferdiggjøres. Og ingen av de politiske partiene i Norge uttrykker slikt hat.

7 Likes

Dette er faktisk ikke så vanskelig som du skal ha det til. Det kommer rett og slett an på hva resten av landene i verden sier de anerkjenner.

Angående Palestina som stat:

138 of the 193 United Nations (UN) member states and two non-member states have recognized it (Israel is recognized by 165

The Israeli government has accepted in general the idea that a Palestinian state is to be established, but has refused to accept the 1967 borders. Israeli military experts have argued that the 1967 borders are strategically indefensible.[28] It also opposes the Palestinian plan of approaching the UN General Assembly on the matter of statehood, as it claims it does not honor the Oslo Accords agreement in which both sides agreed not to pursue unilateral moves.[29]

ref: International recognition of the State of Palestine - Wikipedia

5 Likes

Det heter literally “den okkuperte vestbredden”.

https://www.jewishvirtuallibrary.org/facts-about-jewish-settlements-in-the-west-bank

Jeg vet at du antagelig vil parere med at Vestbredden ble tatt fra Jordan, og Gaza ble tatt fra egypt og at det derfor for alltid ikke er noe som heter palestinere, men hvis man skulle bruke den logikken er det heller ikke noe som heter Israel fordi den staten ikke fantes før 1947

11 Likes

Må si jeg har stor forståelse for at Israel vil gå inn i Gaza med hæren for å ta ut Hamas. Men jeg forstår ikke hva de vil oppnå med f.eks. å kutte strømmen til Gaza. Det er vel ikke noe poeng i å ramme sivilbefolkningen mer enn nødvendig?

3 Likes

Det er et godt spørsmål, spesielt siden Gaza er vant med strømbrudd 12 timer om dagen fra før av, så Hamas har sikkert strømgeneratorer for å lade kommunikasjonsutstyret sitt…

Hvis dette varer i 1-2 dager, så er jeg litt whatever. Det gjør situasjonen et par hakk vanskeligere for Hamas. Samtidig, varer det lengre, spesielt når det kommer til vann…

2 Likes

Mange grunner for dette. Bla for å vanskeliggjøre koordineringen for Hamas, hindre dem i å sende raketter, operere rundt i tunnelnettverkene deres, lade dronene deres osv. Tvinge dem over til å måtte bruke generatorer, som er lettere å detektere bla.

2 Likes

Hvilken stat er det som eier områdene som Israel literally okkuperer?

5 Likes

Komplekst politisk spørsmål + tenker at alle spørsmål av denne typen - og svaret på dem, vil se veldig annerledes ut dersom man er vokst opp inne i denne konflikten.
Vi kan stille så mange naive spørsmål vi vil fra utsiden (ikke ment som kritikk av deg), men her er det andre psykologiske og politiske krefter som rår. Når fortellinger om halshugging av babyer er helt vanlig på begge sider av konflikten så sier det vel egentlig sitt.

Ja, dersom dette er en mer kortvarig strategi for å forberede invasjonen, så kan man forstå det bedre. Over lengre tid vil det dog bli en ekstrem katastrofe for sivilbefolkningen.

2 Likes

Ser forresten at jeg var litt korttenkt her. Hvordan blir det med mat i Gaza når kjøleskap ikke fungerer? :see_no_evil:

https://www.jewishvirtuallibrary.org/maps-of-the-six-day-war

4 Likes

Jeg kjenner til den krigen. Hvilken stat er det som eier områdene?

2 Likes

Israel eier de områdene på akkurat samme måte som Russland eier Krim og Donetsk.

Hvis det er sånn at Israel eier de områdene, og palestinere ikke finnes, betyr det at de som tror de er palestinere egentlig skulle ha full rettigheter som Israelere? Pass, rettsvern, stemmerett, reisefrihet?

8 Likes