Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Alt du vet!
Så ta fra dem knivene da.

… og det kan for det vi vet vært kniver de hadde i beltet, eller steiner i handa, de hundrevis av palestinske barna på Vestbredden bar med seg før de ble kasta i israelske fengsel.

" Den 30. september 2022 satt 129 palestinske barn i israelsk militær-fangenskap. Ifølge organisasjonen Military Court Watch (MCW), var 87 av barna tvangsdeportert til Israel. Hvilket innebærer en grov krigsforbrytelse i henhold til den fjerde Genèvekonvensjonen, artiklene 76 og 147. MCW melder nå også om intensivert anbringelse av barn i trange, vindusløse eneceller, med skarp, døgnkontinuerlig belysning."

(Stavanger Aftenblad 10.2.23)

4 Likes

prøv denne.

1 Like

Det er et stort tankekors at Hamas har planlagt, og utført angrepet i ren ABB-stil.
For meg virker det som de har gjort seg flid med å få det så jævlig de kan, at det er et poeng i seg selv.

Jeg tenker hensikten kan være en så voldsom og brutal konfrontasjon de bare klarer med de midlene de har, for å få Israel til å tenne på alle plugger, og at “djevelen da vil vise sitt sanne jeg”.

Hvis Israel skulle finne på å overgå Hamas sine grufullheter, så er kanskje tankegangen til Hamas at Palestinernes sak får den støtten den fortjener i verdenssamfunnet.

Kanskje det kan lykkes, men for meg ser det ut som om Hamas har sviktet det palestinske folket fullstendig.

14 Likes

Det er også ett misbrukt uttrykk. Barn er folk under 18 år. En haug med terrorister på 17-18 år har blitt drept mens de utfører terror. De går på listen over drepte barn.

Mener du seriøst at de skal ta fra kniven fra kniv terrorister som stikker vilkårlige folk? At de ikke bør skyte så fort de har sjans?

Det er mer nyansert en hva det fremstilles som.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Det finnes garantert mange Palestinere som ikke støtter den forferdelige volden, men selv den “moderate” President Abbas (Fatah, ikke Hamas) kom for mindre enn en måned siden med utsagn om at Nazitysklands jødeutryddelse ikke var motivert av antisemittisme. Det er ikke første gang han sier lignende ting. Fatah er nest største parti, de og Hamas tar til sammen over 80% av stemmene. Du må altså ganske langt unna mainstream politikk i Palestina før du unnslipper jødehat.

7 Likes

Valget i 2006? Putin fikk vel også tett på 90% ganske nylig.

NRK / NTB 26. juni 2023:

"Rundt 700.000 israelere lever nå i 279 ulovlige bosetninger og såkalte utposter på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, som ble okkupert av Israel i 1967.

FNs sikkerhetsråd har i alle år siden krevd israelsk tilbaketrekning fra området.

I 2016 slo FN også fast at bosetningene er ulovlige og et brudd på den fjerde Genèvekonvensjonen og krevde full stans i all byggeaktivitet.

Dagens israelske regjering preges av religiøse og høyrenasjonalistiske politikere som har tette bånd til bosetterne."

Ellers kan du se denne dokumentaren (om du har tilgang til Aftenposten):

… og det finnes uendelig mer relevant lesestoff “der ute” om du skulle ønske andre versjoner av Israel-Palestina-konflikten enn den som den historieløse, smått fanatiske organisasjonen “Med Israel for fred” står for.

6 Likes

Jeg har tenkt at motivert for å bli en antisemitt var å kunne ha en felles fiende og noen å ta penger fra? Perfekt for noen som vil ha absolutt makt. Trenger en fiende som er lett å slå.

Putin har drevet med litt av det samme i Russland. Der har LGBT fått kjenne det også fikset han en ekstern fiende i Ukraina. Var neppe nok interne fiender igjen. Ukraina har vist seg at det var feil fiende å lage seg.

Det var rimelig interessant lesing.

8 Likes

I Russland er det jo også ganske mainstream å støtte Putin, selv om selvsagt ikke alle russere støtter han.

Sist valg var vel i 2006 ja, men de har støtte i spørreundersøkelser.

Poenget var å illustrere at det er ikke bare Hamas, Hamas er bare verst.

3 Likes

Koko koko

Fullstendig blåst, Palestinakomiteen… skjønner de virkelig ikke NÅ engang at det er på tide å ta avstand fra Hamas og kalle en spade for en spade??

5 Likes

Da har jeg enkle spørsmål.

Hvorfor ble område såkalt okkupert? Og av hvem okkuperer de område?

Hvordan kan dette område fra gies tilbake til en an nasjon som ikke eksisterer?

Ikke en cm jord er okkupert i Israel vestbredden eller Gaza. Folk blir nok overraska når de begynner å grave litt å finner ut at Israel ikke okkuperer noe palestisk land.

Det samme gjelder påstandene om verdens største fengsel. Det jobber veldige mange fra Gaza i Israel. De klager på sikkerhets tiltak. Men det er kanskje forståelig. Sannheten er at de kunne levd gode liv på Gaza om de ikke hadde valgt en strategi om å utslette naboen.

4 Likes

Hadde det kun vært et utsagn. På 80 tallet skrev han phd avhandling ved Moskva universitet og hele bøker om lignende. Jobbet med kgb på den tiden.

4 Likes

For de som blir drept, og for de som mister sine nærmeste, er det vel akkurat like ille om det er en terrorhandling utført av en gruppe, eller en stat? De som dør nå er alle offer for hevn fra den andre parten. Et liv er et liv.

7 Likes

Forskjellen er vel at terror ofte går primært mot sivile… Det er litt forskjell på å drepe ABB og å kappe hodet av en unge på 5 år…

4 Likes

Dette er det mest historieløse innlegget jeg har lest. Selv ikke Israel nekter for at de har okkupert land. Heller ikke USA.

Siden staten Israel ble opprettet i 1948 har det vært 70 år med okkupasjon, blokade, apartheidregime, og bosettere som stadig tar nye landområder (som Israel lar skje). Gaza er ikke okkupert i den forstand, men er under full kontroll av Israel og Egypt.

Vet ikke hva du legger i «et godt liv», men et liv uten rettigheter, muligheter, frihet og å bli behandlet som en annenrangs borger er ingenting jeg forbinder med et godt liv.

7 Likes

Ja men så fortell meg da. Hvilken stat okkuperer Israel land fra?

6 Likes

Hvis noen lurte på hvem som står bak Hamas og gir dem våpen for å bruke dem mot Israel.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1711776580010201121

6 Likes

Bedre seint enn aldri. At denne regjeringen måtte følge saken nøye noen dager før de fikk gjort noe overrasket ikke.

6 Likes

Hvordan var det med de is damene? UD var rimelig ivrige da. Tror du de betaler noe for flyturen? Ble de dømt? En is dame planla å bombe minne markeringen for London pub. Det var derfor det ble avlyst. Hvor forkvakla er denne regjeringen.
Taliban ble henta i privat fly.

7 Likes