Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Kan få konsekvenser for autorisasjonen hans, særlig hvis folk legger press på tilsynsmyndigheter nok, og det blir en sak av det. Hvis trykket blir stort nok, så mister han både spesialisttittelen sin, og sykepleierautorisasjonen. Man burde egentlig fulgt dette opp. Lagt press på NSF, helsetilsynet og helseforetaket om har/hadde arbeidsgiveransvar. Kjipt å være jødisk, ligge i koma, samt ha behov for
livreddende behandling når denna figuren er på jobb.

5 Likes

Sending a loud and clear message.

Hver eneste på toppen i Iran vet utmerket godt hvor presis slagkraft Israel og USA har:

De tenker på det hver eneste gang de flyr og kjører bil. Og sikkert enda mer etter idag.

Let’s be real: USA og Israel kan knuse Iran når som helst hvis de ønsker det. Uten å røre sivile i særlig stor grad. Og store deler av regionen ville sikkert pustet lettet ut.

2 Likes

Det sier litt for Olaf er litt av en tøffel.

3 Likes

Hører f.eks. Ben Shapiro snakker på Piers Morgan om at dersom Hamas blir byttet ut med nytt palestinsk lederskap så kan fredssamtaler starte. Israel har forsøkt mange ganger og ulike presidenter har gitt palestinerne konkrete fredstilbud hvor palestinerne får både gaza og store deler av vestbredden. Men ulike palestinske lederskap har avslått. Det har vært palestinerne som har sagt nei.

Men hvis de bytter ut Hamas så vil de prøve igjen. Det er ikke palestinerne de har problemer med. Det er Hamas som ikke har som mål å få landområder, men har som mål å utslette alle israelere.

Ben Shapiro var også helt enig med meg faktisk om at dette kanskje ikke hadde skjedd om Trump hadde vært president :grin:

3 Likes

Frankrike følger etter.

Palestinere virker som de må beskyttes fra seg selv…

Det vises nå grusomme bilder av babyer og småbarn drept og brent på CNN nå. Dette kommer til å brenne seg inn i netthinnen på mange mennesker.

At palestinere da ikke skjønner at det kan være greit for sin egen sak å holde kjeft en stund er … tja… uforståelig.

6 Likes

@Floppen gjenga i går ordrett hva statsministeren uttalte i Stortinget:

"“Hamas sine angrep på sivilbefolkningen i Israel må kalles terror, og at de er gjort av en terrororganisasjon.”

“En organisasjon som har planlagt, gjennomført og tatt ansvar for slike terrorhandlinger må kunne karakteriseres som en terrororganisasjon. Punktum. Ferdig snakket,”"

Det Hamas har gjort er en grusom terrorhandling, men det gir ikke Israel noen rett til å ta fra det palestinske folk vann og strøm. Dette må etterforskes i Haag å bør sees på som en krigsforbrytelse. Terroristene har helt sikkert forutsett dette å hamstret opp med både mat og vann. Det har ikke de uskyldige menneskene som blir utsatt for disse grusomhetene.

5 Likes

Jeg prøver å være så redelig jeg bare kan jeg, og mitt fulle innlegg var som følger:

"He he, Støre kaller ikke Hamas en terrororganisasjon, eller sier at Hamas er en terror-organisasjon.

Han sier at « man kan karakterisere Hamas som en terrororganisasjon »

Man = hvem som helst, og ikke nødvendigvis han (Støre)
Kan = ikke nødvendigvis, og litt etter hvordan
man ( noen, ikke alle, og kanskje ikke Støre)
Karakteriseres = ligner på for noen/til forveksling lik

Utrolig funny måte og ordlegge seg på. Har tydeligvis fått hjelp av noen rådgivere her gitt.
Og gjentar han ikke den innøvde frasen da?

Når dette oversettes til et språk Hamas forstår så har Støre ikke sagt at Hamas er en terrororganisasjon."

Dette er egentlig en veldig interessant sak, siden media viderebringer det Støre sier som at Støre har sagt at “Hamas er en terror-organisasjon”

NRK:

Og VG:

Og jeg registrerer at flere her på forumet hører det samme;

  1. Støre har sagt at Hamas er en terror-organisasjon
  2. Støre kaller Hamas for en terror-organisasjon.

Så da ble jeg faktisk litt i tvil over mine egne sanser, og ikke minst konklusjonen om at Støre fortsatt ikke kaller en spade for en spade, men en redskap med metall-skyfle, tre-skaft og plastikk holde-tak, ment for å spa og grave, jord og møkk, og at denne redskapen er brukt til å skyfle jord og møkk med.
Ved å si at; “man kan karakterisere Hamas som en terrororganisasjon” og gjenta det som fremstår som en innøvd frase, ment for tåkelegging.

Jeg hørte derfor over NRK-innslaget en gang til, og har laget en transcript for å se om jeg er helt på jordet, eller har et poeng.
Jeg oppfordrer selvsagt til å høre på innslaget samtidig som man leser det som står under slik at man kan få verifisert at transcriptet er korrekt.

Transcript:

En organisasjon som planlegger, gjennomfører og tar ansvar for terrorhandlinger må kunne karakteriseres som en terrororganisasjon. Så er dette litt spesielt i norsk debatt fordi at dette har med listeføring i ulike organisasjoner, EU, FN vi har tilknytning til FNs lister og det har gitt Norge en mulighet i mange forskjellige konflikter til å kunne snakke med parter i konflikt. Og det er en litt sånn diplomatisk formalitet. Her må vi være tydelig på hva vi ser, hva vi opplever og jeg mener at det er fullt mulig å kunne karakterisere dem som en terrororganisasjon når de har gjennomført dette.
Men mange spør seg nå; hvorfor har du ikke brukt de ordene før, og hvorfor har ikke din utenriksminister brukt de ordene før?
Jo, men som sagt så har jeg jo jeg vært helt klar på at Hamas er ansvarlig for å ha gjennomført terror. Tydligere kan det ikke sies, De må holdes ansvarlig for det. Det bør kunne komme en dag hvor de kan straffeforfølges for det, de som er ansvarlige. Og så er det selve definisjonen, og bruken av ord på organisasjonen, asså jeg, det er ikke en hovedsak. Og det blir litt komplikasjon inn mot sånne diplomatiske formaliteter, men jeg tror jeg har gjort det ganske klart her i dag at, jeg gjentar det, en organisasjon som planlegger, gjennomfører og tar ansvar for åpenbare terrorhandlinger må vi kunne karakterisere som en terrororganisasjon.

Støre sier ikke et eneste sted at Hamas er en terror-organisasjon, og han kaller ikke Hamas en terrororganisasjon heller.

Og dette er i grunnen et mesterverk i retorikk og “double-speak”. Og når jeg leser i gjennom er det mer nøye gjennomført for å åle seg unna en det jeg først hørte.

Det nærmeste han kommer er å si at de er ansvarlig for å ha gjennomført terror, altså han beskriver en spade, han kaller ikke en spade for en spade.

Og ikke et sted kobler han Hamas og terror-organisasjon i samme setning:
Klippet starter jo med definisjonen av en terrororgansisjon.

Ved neste anledning så henviser han bare til “dem”, men i forrige setning har han snakket om partene, så det er faktisk fullt mulig å tolke det som en, eller begge parter.
Og så avslutter han med definisjonen av terror-organisasjon, uten å koble det til Hamas.

Som sagt det er et mesterverk i retorikk, tåkelegging og "double-speak", og med minimalt av velvilje kan dette faktisk skrives om til arabisk og forståes som at det faktisk er Israel som er the bad guy. For vi er jo selvsagt tydelig på hva vi “ser og opplever”.

Oppsummert:
Jeg står på mitt mtp hva jeg hevdet i mine opprinnelige innlegg, men er samtidig imponert over dette mesterstykket i retorikk og “double speak” når jeg ser hvordan det rapporteres i media, og hva folk har hørt, til tross at enhver kan verifisere mitt transcript mot NRK-innslaget.

8 Likes

Den typen retorikk og double speak er jo helt vanlig i alle sammenhenger. Strømkabler, acer, fosen saken you name it

2 Likes

“To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them, to use logic against logic, to repudiate morality while laying claim to it, to believe that democracy was impossible and that the Party was the guardian of democracy, to forget whatever it was necessary to forget, then to draw it back into memory again at the moment when it was needed, and then promptly to forget it again: and above all, to apply the same process to the process itself – that was the ultimate subtlety: consciously to induce unconsciousness, and then, once again, to become unconscious of the act of hypnosis you had just performed. Even to understand the word ‘doublethink’ involved the use of doublethink.”
― George Orwell, 1984

5 Likes

Israel stenger grensene og alle forsyninger over grensen sin. Det har de naturligvis full rett til. Gaza har grense mot Egypt og har vasset i økonomisk støtte fra vesten som Hamas ikke har brukt på å bygge opp eget sivilsamfunn.

Hvorfor i all verden mener du Gaza har krav på «vann og strøm» fra Israel? På hvilket grunnlag skulle denne retten eksistere? Du får vende oppmerksomheten din mot det faktum at befolkningen i Gaza fikk selvstyre, holdt et fritt valg, og at flertallet stemte frem en terrororganisasjon. Dette er ikke Israels ansvar.

Det er ikke noe unikt ved det. Tror du befolkningen i Nord-Korea ikke trenger forsyninger? Har de også krav på det fra Sør-Korea og Kina? Naturligvis ikke.

Men: det er jo ikke til hinder for at andre land som Egypt kan sende forsyninger over sin grense og vesten kan fortsette å betale Hamas for å støtte befolkingen i Gaza.

Men igjen: palestinere verden over, med Gaza i spissen, har selv feiret terrorangrepene og teppebombet sosiale medier med sin grenseløse støtte til Hamas. Og nå skrur vesten igjen pengekranene, land for land, og Egypt sier nei til en eneste palestinsk flyktning over sin grense.

« Egypt has discussed plans with the United States and others to provide humanitarian aid through its border with Gaza Strip but rejects any move to set up safe corridors for refugees fleeing the enclave, Egyptian security sources said on Wednesday

Det får tross alt være grenser på hvordan man kan holde på.

Israel på sin side har idag rykket ut med minister som bekrefter at, joda, vann og strøm kan vi starte forsyninger av igjen. Det er bare for Hamas å utlevere alle gislene først.

Så det blir veldig vanskelig å følge fingerpointingen mot Israel i denne situasjonen.

10 Likes

Å ta fra uskyldige sivile vann i den situasjonen de er i nå bør 100% bli sett på som en krigsforbrytelse. Det er ikke uskyldige og barn som holder noen kidnappet. Ingen land har rett til å drepe sivile uansett hva de har blitt utsatt for.

6 Likes

Klippe, klippe, klippe sa kjerringa!

Sitatene jeg la ut er hva han oppsummerte med fra Stortingets talerstol, men for all del, du står selvsagt fritt til å spinne videre med dine egne tolkninger siden du tydeligvis er inne i hodet til Støre, og vet bedre enn han selv og alle andre hva han mener.

3 Likes

Sånn er det dessverre i Nord-Korea og en rekke andre diktaturer i verden. Og det er fint om du også er enig i at Hamas har skapt et terror-diktatur. Men det er ikke palestinere flest enig i - de feirer og feirer terrorangrepene verden over. De vil gjerne se mye mer vold og faenskap mot jødene. Helt ned til sykepleieren i Ålesund som oppfordet til folkemord på jødene - selv om han har bodd nesten hele livet i Norge og selv kommer fra Libanon.

Da blir det lettere å forstå at Israel har full rett til å stenge grensene sine. Uten at det kan regnes som en krigsforbrytelse, naturligvis.

2 Likes

Jeg forholder meg ikke til hva Støre tenker, føler og egentlig mener, kun hva han sier, og har gjort antagelsen at han mener hva han sier, og hva han sier står i transcriptet, just read it.

2 Likes

Du forstår at uten mat og vann så dør man?

Men med din enkle logikk så er jo alle palestinere uansett alder kollektivt ansvarlig for terrorhandlingene til Hamas, og da skal selvsagt alle rammes. Bare så synd da at de som står bak handlingene er de som har best og størst sjanse for å utstå konsekvensene av mangel på mat og strøm.

6 Likes

Sitatene er som sagt fra hva han oppsummerte med fra Stortingets talerstol. Er det veldig vanskelig å forholde seg til det, eller passer det kanskje ikke inn i narrative du ønsker å skape?

Over hode ikke, du kan ikke ta enkeltmennesker sine meninger opp mot å straffe sivile. Hadde det vært Gaza som hadde stengt vann å strøm til Israel i en situasjon som dette hadde det vært ramaskrik i vestlige medier om forsøk på folkemord og krigsforbrytelser. Å presse Hamas med at uskyldige barn kommer til å dø om de ikke frigir gislene er helt galskap. Israel kryper ned på samme nivå som dem

2 Likes

Please @Floppen, du vet jo at Støre holder på med slike ordspill hele tiden. Det gjorde han denne gangen også. @Snoeffelen har sine ord i behold.

Men vil du se noe gøy? Se live hvordan Støre driver morsomme ordspill når han blir tatt i direkte løgn av TV2:

Jeg ler meg skakk hver gang jeg ser pekefingeren hans nesten perforere kameralinsen. Og det han da får seg til å si til TV2 uten at de slår av kameraet slik han ber om.

Det er jo ikke for ingenting at vi har begrepet: å snakke Størsk! Som vel politisk redaktør i DN var den første til å betegne for leeenge siden:

Moving on.

4 Likes

Men det ansvaret er altså ikke Israel sitt.

Moving on.

1 Like