Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Israel er det eneste demokratiet i hele den regionen og regjeringen deres har full rett til å stenge sine egne grenser. De har full støtte fra hele den vestlige verden i kampen for å knuse Hamas en gang for alle.

Moving on.

1 Like

Om dette ender i en gigantisk humanitær katastrofe grunnet mangler på strøm og vann bør Israel bli straffet å havne på en terrorliste de og

3 Likes

Du har altså null begrep om hva kollektiv avstraffelse er, og hvordan folkeretten ser på det. Godt vi fikk avklart det om ikke annet.

Om du føler for å lese deg opp: kollektiv straff – Store norske leksikon (snl.no)

5 Likes

Nei, her forveksler du nok hvem som er skurken: det er Hamas som straffer kollektivt egen befolkning ved å nekte å utlevere til Israel alle gislene de tok i terrorangrepet sitt. Israel har bekreftet at strøm og vann skrus på når gislene frigis, så ansvaret her ligger på Hamas og ikke Israel.

6 Likes

På samme måte som norske agenter/motstandsfolk var ansvarlig for tragedien i Telavåg?

Gratulerer; logikken lenge leve!

4 Likes

En urett blir ikke rett av en ny urett!

3 Likes

Vende det andre kinnet til, tenker du?

Prøve dialog, kanskje?

Nei, prøve å unngå å ta livet av uskyldige er det jeg tenker. Kommer ikke det klart frem av hva jeg skriver, eller er du også i kategorien som mener alle palestinere har et kollektivt ansvar for terrorhandlingene til Hamas?

6 Likes

Synes også det er helt for jævlig at barn skal lide under dette og hadde det vært en liten terrorgruppe som utførte terrorangrep mot Israel hadde jeg vært enig i at det hadde vært helt horribelt om Israel stengte grensen og stanset strøm og vann til Gaza.
Men siden Hamas ikke bare er en terrororganisasjon men også den valgte regjeringen i Gaza ser jeg mer på dette som en krig mellom to land. Da blir det for meg mer forståelig at Israel stanser forsyninger til landet de er i krig med. Israel har gjort mye kritikkverdig opp igjennom men akkurat i dette tilfellet synes jeg ansvaret ligger hos Hamas.

5 Likes

Israel prøver å minimere tap av sivile. Palestinere på Gaza og verden rundt feirer døde sivile jøder.

Det er krig. Det dør dessverre alltid sivile i krig.

Selvfølgelig har palestinere på Gaza et kollektivt ansvar. De har huset Hamas=Isis i mange mange år. Hva forventer de liksom.

2 Likes

Alle palestinere, uavhengig av alder har altså et kollektivt ansvar og skal straffes. Denne tankegangen må jeg bare si at jeg tar sterk avstand fra, og minner veldig sterkt om hvordan nazistene praktiserte sine hevnakter.

6 Likes

Når du sier palestinerne i Gaza selvfølgelig har kollektivt ansvar, da regner jeg med du også inkluderer de 50% av befolkningen som er barn?

1 Like

Hvor har jeg sagt uansett alder? Uredelig igjen…

Som samfunn, ja.

Selvfølgelig har ikke barn ansvar for sine foreldres valg. Barn har intet ansvar for et samfunns utvilling? Hvordan kan du mene det?

Men et samfunn har kollektivt ansvar for hva det tillater å skje i sin bakgård. For hvordan det velger å oppdra eller som i dette tilfellet, indoktrinere sine barn i hat og jævelskap.

Som samfunn har alle (voksne) et ansvar for hva en aktivt jobber for eller i mot og for hva en stilltiende samtykker til.

2 Likes

Men tror du det blir mindre av dette hvis Gaza flates med jorden? Mitt inntrykk er at dette hatet bare kommer til å øke sånn som det ligger an nå.

Edit: jeg har ingen gode løsninger på konflikten, men jeg får inntrykk av at enkelte nærmest jubler over den forestående bakkeinvasjonen, og at “Hamas endelig skal taes”. Tror dette kommer til å være langvarig og blodig på begge sider, inkudert mange helt uskyldige liv. Tror også fort det kan eskalere til en regional krig. Ingenting å glede seg over.

6 Likes

Det er du som skriver “Selvfølgelig har palestinere på Gaza et kollektivt ansvar”, og du tar ingen forbehold, så hva uredeligheten består i må du gjerne utdype.

Det er uansett veldig oppløftende å lese at du deler mine tanker om at barn ikke skal ha ansvar for sine foreldres valg, og jeg setter veldig pris på den avklaringen. Kudus!

Er også til stor grad enig i dine tanker rundt samfunnets ansvar.

1 Like

https://twitter.com/nntaleb/status/1712434341047918700?s=21&t=mMQUcup470vmNxCHBsv-Mw

Jeg er redd du har rett. En helt grusom situasjon, jeg har forståelse for behovet for et knusende svar fra Israel sin side, men jeg frykter konsekvensene (både for de sivile i Gaza og for oss i Vesten på sikt).

3 Likes

Nei, definitivt ikke. Jødehatet står sterkt i nesten alle muslimske land…

Men at noe drastisk må gjøres på Gaza kan vel ingen være uenige i nå.

Israel står ganske fritt så langt i hvert fall, med ryggdekning fra USA og tildels NATO.

Fordi det føles riktig eller fordi det kommer til å lede til noe bedre?

4 Likes

Presisjonsvåpen. Jepp.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1712541524624552432

2 Likes

Også har man jo mindretallet som stemte mot Hamas. Flertallet som stemte for er ikke særlig mye større enn flertallsregjeringene som styrer her hjemme.

3 Likes