Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Denne bildeserien fra VG som omhandler støttemarkeringer verden rundt er ganske beskrivende.


vs

2 Likes

Finner ingen info online om at Hisbollah har joinet krigen. Heller ikke i lenken i innlegget ditt?

Fordi du skriver:

Fulgt opp av

Israel sender 250, 500 og 1000kg bomber til bunnen av bygninger og jevner dem med jorden. Har sett flere videoer av det og bilder av effekten etterpå. Har postet i hvert fall en av videoene her og endel av bildene også.

Bare pass på at det er veldig mye falske videoer og misinformasjon ute.

Feks så har det blitt postet flere videoer som er bevist er gamle fra Syria hvor det bombes boligblokker som raser sammen feks.

De sier at de tar ut tuneller. Jeg er ikke en bombeekspert, men antar at du vil bruke mer kg eksplosiver om du må treffe noe under bygningene og under jorden

Jeg startet innlegget med:

Men du merker kanskje skepsisen min etterhvert i innlegget mitt?

Det hadde nok kommet litt an på. Hadde jeg familie, venner eller slekt som bodde lengre sør? Er familien min gode til beins? Er det mulig å bevege seg på gatene uten å bli drept av bomberegnet?

Jeg tenker jo egentlig at er du dårlig til beins, så er det fuck-all mulig å komme seg fra Gaza by og sørover.

Har du ikke noen du kan bo hos? Hvor skal du gjøre av deg? Du får ikke fraktet med deg mat på en 25-30 km reise. Det blir ikke fraktet mat inn i Gaza. Har jeg små barn som ikke tåler å gå en uke eller to uten mat?

Det har ikke vært noe enklere for Ukrainerne å flykte. De fleste har vel bein å gå på.

2 Likes

“When peace comes we will perhaps in time be able to forgive the Arabs for killing our sons, but it will be harder for us to forgive them for having forced us to kill their sons. Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us.”

  • Golda Meir (1978)

Utviklingen har ikke akkurat gått rette vei… Israel kan nå bare legge til daughters, babies, elders…

1 Like

Israel har selv sagt de har sluppet 6000 bomber over Gaza. Dette er presisjonsbomber. Treffer der Israel sikter. Finnes plenty med ekte bilder og videoer gitt.

1 Like

Det døde titusener av ukrainere i Mariupol.

1 Like

6000 bomber er mye ja. Det blir større og større sinne ute i araberlandene for hver bombe som slippes nå. Og Israel skal nok inn med bakkestyrker veldig kjapt siden de har gått så hardt til verks. At de ikke har drept mer enn 1200 sivile må da være feil. Høres utrolig lite ut. Må være ekstremt presise… de fleste døde vel på det bildet du har postet da Christian hvor hele kvartalet er flatt.

Biden har advart nabolandene. Er det en ting jeg tror Biden på så er det at han kommer til å følge opp den advarselen der om noen prøver seg nå. At de tar til gatene og brenner Israelske flagg nå tror jeg bare vi må tolerere. Det er ikke uventet i det hele tatt.

1 Like

Det er jævelig risky shit for Israel. Antall døde på deres egen side vil øke vesentlig. På den andre siden, så blir de ikke kvitt Hamas ellers.

1 Like

USA er vel kjent for å bomber millitære mål og ikke sykehus og boligblokker.

Hvorfor tok du opp at USA/Israel trenger å følge internasjonale lover da? :thinking:

1 Like

Du viser virkelig hvor du står når du mener alle land rundt Israel er “møkkaland”. Prøver ikke pakke inn rasismen din en gang.

4 Likes

Når man snakker om frihet, så er landene rundt møkkaland. Ikke steder jeg ville bodd.

Landene rundt er på mellom 1 og 33 av en skala på 100.

  • Jordan er på 33 og er landet i nærheten som er minst fucked. De har hatt en fredsavtale med Israel siden 1994.
  • Israel er på 77.
  • Norge er på 100.

image

Ref: https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2023

4 Likes

Det dør sivile i alle angrep uansett om man bomber flyplasser, båtterminaler, havner, broer eller you name it. At USA stort sett sloss ihht til internasjonale lover betyr ikke at de alltid gjør det. De kan gå over streken de og, selv om de ikke ønsker å gjøre det. Hvis fienden begynner å drepe sivile som strategi i stedet for å gå etter millitære mål f.eks.

Først drepte ISIS 130 på konsert i Frankrike. Så tok Hamas 1000 sivile nå deriblant 260 døde på konsert og rundt 2000 sårede. Så kidnappet de flere og setter de ut i millitære mål slik at Israel i dag har bombet 13 av sine egne kidnappede borgere. Hvem vet om det var eldre, unge elelr en baby på 9 mnd som døde i dag.

Så hvis de muslimske ekstreme fortsetter sånn så kan det hende USA (Israel i denne runde) begynner å ta utradisjonelle metoder i bruk. Og det vil være forståelig selv om man skulle ønske noe annet.

1 Like

Som jeg sa, USA oppnår ingenting ved å gå etter sivile, eller mål med mange sivile. De har plenty med militære mål å gå etter hvis det skulle komme til det. Ukraina er der og de går etter militære mål.

Rasisme? Hvor da?

Ja, de er skikkelig møkkaland, på alle målbare måter… De araberne som har det best i Midtøsten, de bor i…

Israel! Tygg litt på den :wink:

6 Likes