Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Man er ikke rasist fordi man sier møkkaland. Din egen forutinntatthet er det som er mest innlysende. Det går an å ta folk i beste mening og det går an å ta folk i verste mening. Her er det mange som skiller seg ut.

Hva med å diskutere sak og unngå å gå på personkarakteristikker? Din mening om saken er interessant. Hva du mener om de som diskuterer her er ikke interessant.

6 Likes

De går selvsagt ikke etter sivile. Hva er poenget med det?

Du må ikke tenke så “inside the box”. Tenk assisination attacks, hacking, tyveri, plutselig bombing av høytstående mål osv f.eks.

Greit å skrive hva du mener eksplisitt da, så slipper jeg å gjette meg til hva du mener med å ikke bry seg om internasjonale lover.

Det du snakker om er jo noe USA driver på med?

1 Like

Ja de tok jo han, men det var Trump. Og det var brudd med spillereglene. Det kan bli flere sånne.

Du kan jo spørre. Hvis jeg hadde ment at det betydde å drepe sivile så hadde jeg sagt det. Men da måtte jeg jo vært fullstendig idiot. Og det vet du at jeg ikke er etter 15 år med forum :slight_smile:

Sånt har da USA alltid drevet på med? F.eks. under Barack Obama.

ref: Killing of Osama bin Laden - Wikipedia

Og nei, det skjedde ikke med Pakistan sin medvirkning.

A secret Pakistani investigation of the operation, leaked to Al Jazeera, concludes that the operation was a “great humiliation” for Pakistan , the worst since the 1971 war with India.

USA gjør stort sett som de vil når det kommer til mindre operasjoner.

… og til en hvis grad, ved større operasjoner også.

1 Like

Det er noe annet. Han var fienden.

Bare jeg som reagerte på at du snakket om at USA skulle “begynne med attentat”, når det er noe de har en lang historie for å drive på med.

Det har forsåvidt Israel også, men nærmere 2. verdenskrig hvor de tok livet av alle nazister de klarte å sporte opp. :stuck_out_tongue:

Hacking? Vel, du har Stuxnet - Wikipedia (Israel antar jeg) :stuck_out_tongue:

Du vet hvordan Russland tok ut opposisjonen. Eller nord korea kim tok ut broren.

Ledere i Iran har fått sitte i fred uten angrep fra hverken Israel eller USA, men tror du de kan ta de ut om de vil?

Tror du de blir kvitt Hamas med å bombe Gaza, all den tid Hamas får instrukser fra Iran? Tipper de fleste toppene i Hamas har flyktet fra Gaza for lenge siden. De som er igjen er cannon fodder som jeg tenker ikke betyr noe for Hamas i det store bildet… og hva om man tar Hamas?

Når man ser på demonstrasjonene og flaggbrenningen i landene rundt tror jeg ikke det blir fredlig i Isreal selv om man blir kvitt Hamas…

Jeg tror ikke USA har plenty med agenter inne i Iran for å si det sånn. Mao, tror jeg et evt angrep der måtte ha vært militært. Jeg tror egentlig ikke de kunne ha tatt han ut med et attentat.

Det interessante med Iran er jo at landet, som jeg ser det har en stor moderat befolkning. Når man ser på hvordan det gikk med Irak etter at USA gikk inn der, så tviler jeg på de ønsker at USA skal blande seg inn.

Irak var en bakkekrig. USA trenger bare å ødelegge dem militært og økonomisk. Eller kan ta ut ledelse med presisjonsbombing. Trenger ikke ofre en eneste amerikansk soldat for å gjøre det. Det spørs jo hva målet er.

Det målet trenger ikke å være så nobelt. Selv om jeg er sikker på at Pentagon vil få mediene til å rosemale “spesialoperasjonen”.

Man husker jo hvordan de bygget støtte til å gå inn i Irak. Det var fra en enkelt falsk informant på balkan som sa noe til en cia agent som var tull. Så bygget de 100% av invasjonen på det grunnlaget.

Hvis Iran ikke passer seg nå så kan jeg tenke meg at det kommer nyheter om Irans atomprogram og en mulig trussel mot Israel og så er Teheran med mer i ruiner (ikke boligblokker spesielt Christian…)

Hamas reportedly preventing civilian evacuations in Gaza

Hjelper ikke om de sivile kan gå 25km heller. De blir truet til å bli værende. Er målet til Hamas at mest mulig palestinske kvinner og barn skal dø?

2 Likes

Denne har et Israelsk perspektiv, så er ikke nødvendigvis hele historien, men den inneholder mange nyttige historiske referanser, oppsummerer en del påstander som kanskje ikke alle her vil være enige i, og inviterer til faktabasert diskusjon.

2 Likes

Blinkens beste performance som utenriksminister til nå. Må si jeg har sansen for han.

1 Like
3 Likes

Problemet er jo at det ikke er noe som helst å tygge på i det du skriver, der du sitter i en eller annen sofa i Norge med popcornet ditt og lirer av deg generaliseringer.

3 Likes

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1712885365453803599

3 Likes

Morti, dette kommer bare til å forverre status quo i regionen. Når man allerede har et hav av konflikter, samtidig de eksisterende islamistiske brigadene som kjemper mellom seg fra både sunni og shia-siden i Nord-Afrika, Syria, Lebanon, Iran, og Irak… vil en slik situasjon ligne på hva Libya og Irak opplevde - betraktelig økning av terrorisme og ustabilitet.

3 Likes

Det er uhyre deprimerende at jøder nok en gang skal bli forfulgt og føle seg utrygge i europa :disappointed:

a “significant number” of Jewish pupils were not expected to attend classes on Friday, while some schools temporarily shut due to safety fears.
Students are also being warned by schools to disguise their uniform because of a fear of retaliatory attacks.

8 Likes