Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Jeg har ikke lyst til at det skal skje. Men sier bare at det kan skje. Jeg er i mot all krig. Også denne såklart. Men prøver å være analytisk rundt potensielle utfall i det det kom nyheter om Hizbollah innblanding for noen timer siden. Som virker å ha dødd litt ut igjen heldigvis. Men fortsatt et mulig utfall

1 Like

Om noen skulle lure på hvem Trump støtter…

image

Hvorfor fjernet du videoen? Bedre med Trump sine egne ord enn paraphrasing.

Det han sa var at xi hadde jernkontroll over folka sine. Som stemmer, han er en diktator. Som såvidt jeg kan se, så holder han på å dra Kina med i sølen. Bruker mer og mer penger på det militære og pusher naboene sine.

Jeg tenker at det er et varsko for de som stemmer republikansk, vil man ha en autoritær fyr på toppen?

3 Likes

Er det noen som har tips til gode kilder for denne konflikten?

Twitterkanaler, skribenter, aviser med dekning bedre enn snittet, e.a.?

Bakgrunnsstoff er også av interesse.

Videoen er ikke fjernet, bare endret innlegget slik at videoen er koblet til bildet. Klikk på bildet på så får du videoen.

1 Like

Det er mer balansert å lese israelske aviser enn å lese pro-Israel siden her på forumet. Sjekk litt wikipedia osv. Har prøvd å poste fra flere kilder her. Det er 70 år med histore å grave i…

Jeg tenker at Palestina som sak er fucked pga influensen fra Iran og quatar(?). De er ikke så mye interessert i å støtte Palestina som å støtte problemer for Israel.

Ting jeg har lært er at Vestbredden og Gaza ikke er styrt av de samme folka. Israel har en arabisk befolkningen på rundt 20% som har det greit om ikke bra. På riktig vei. Det er stemmer i Israel som riktignok er for aneksering av deler av Vestbredden også vil prøve å opprette industri for både palestinerne og Israelere jobber sammen. For det er måten å skape fred på. Også at israel har et problem med ultrakonservative.

7 Likes
1 Like

Skal man gråte eller le? Ord blir fattige.

image

2 Likes

https://twitter.com/Mylovanov/status/1712825936284958731

… I just want my view to be on record here, just for my own conscious. What HAMAS has done is terrorism. Israel must respond and it’s options are limited, but displacement of 1 million of civilians cannot be justified.

Adviser, Zelensky administration;

Interessant spør du meg. Jeg er ikke så sikker på at israel faktisk vil angripe Gaza med bakke styrker. Ikke så sikker den andre veien heller altså…

4 Likes

De kommer til å angripe, garantert; politisk så er de allerede forpliktet. Utsettelsen nå, begrunnet i å gi sivilbefolkningen bedre tid til å flykte, er for å forbedre posisjonene til bakkestyrkene, og for å få mer intel på bakken.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Kan anbefale podcast med Cecilie Hellestveit hos Wolfgang Wee.
Det var interessant og opplysende.

5 Likes

@Fartin : Det kan godt hende at det forekommer forfalskning av bilder. Propaganda er en viktig del av krigføring, og jeg syns selv det er veldig vanskelig å navigere i info-landskapet. Når du poster dette, tolker jeg det som at du mener lidelsene i Gaza er sterkt overdrevet. Det kan være jeg tolker feil. Men slik jeg ser det er det helt utvilsomt enorme menneskelige lidelser der nå. Om selv 5 av 10 bilder er falske, så er det likevel lidelser der som for oss her i Norge sannsynligvis er fullstendig umulig å i det hele tatt forstå.

Hamas dytter kaldblodig sin egen befolkning foran seg. Jeg tror ikke det er behov for å forfalske særlig mange bilder. Jeg tar mer enn gjerne feil. Det står veldig høyt på min ønskeliste at spedbarn ikke ligger blodige og hjelpesløse på sykehus mens bombene faller. Men jeg tror dessverre at dette skjer. Det står for øvrig også høyt på min ønskeliste at jødene rundt om i verden skal slippe at det feires i gatene og at Palestina-komiteen kaller terrorangrepet «to break free from prison», så dette handler ikke om politisk ståsted for min del.

Men jeg merker selv at det er mye mer behagelig å forholde seg til denne konflikten på et politisk nivå enn på et medmenneskelig nivå. Sistnevnte er ikke bra for psyken.

9 Likes

Pallywood:

Hamas is using dolls and other props to manipulate the media. This was posted by Hamas itself then quickly deleted once users pointed out the baby was just a doll.

https://twitter.com/HenMazzig/status/1712896160455643191

In the replies to the main tweet, there also are clips of Gazan civilians being instructed to cry on command for the cameras but then smiling and laughing when they’re not around.

A reminder to not believe everything that is being shared from inside Gaza.

1 Like

Det jeg mener er at Hamas kontrollerer alt som skjer på Gaza. Inkl pressen. Og at det ikke er noe som kommer derfra man kan ta for god fisk slik media gjør.

Ett annet eksempel.

I følge selvstyre myndighetene er det rundt 1500 drept i Gaza. Over 500 barn. 1/3. Jeg skrev om det. At de tallene har null troverdighet.

Bare husk på det når man leser nyhetene. Det er ett voldsomt løgn apparat.

Lidelsene og bare leve med bomber rundt seg kan man ikke forestille seg.
Det er nok for meg, vi kan legge oss uten at man blir holdt våken av lyden av bomber og ungene sover trygt. Det er ikke det jeg prøver å si. Jeg bare prøver å få folk til å se to ganger på info og media.

Dere kan også legge merke til at det vil komme mange skade folk med presse vester etterhvert. De har holdt på sånn i lange tider.

7 Likes

Jeg har ikke noe spesifikt, men som i de fleste konflikter er det veldig vanskelig å ikke la seg lede av egne meninger, følelser, sympatier, fordommer, politisk ståsted osv. Og tenker at det spesielt viktig i Israel-Palestina konflikten, som bringer opp uvanlig sterke følelser og steile fronter.

Men har du ork vil jeg mene at det kan være lurt oppsøke ulike kilder, også de man er uenig med. Man må selvsagt være klar over at man kan treffe på propaganda, løgn, vridning av sannhet og andre vinklinger. Men man får mye bedre oversikt.
Og dessuten, en viktig del av en “farget nyhetsformidling” er jo å utelate informasjon.
Så holder man seg til kun en kanal får man ikke bare en vinkling, man kan man gå glipp av essensiell informasjon som er viktig for å forstå helheten. Og selv om man er uenig med noen kan det likevel hende at de tar opp problemstillinger og videreformidler informasjon som ikke kommer til overflaten andre steder.
Jeg foretrekker også å høre selv hva ulike aktører sier fremfor at det skal gjennom en "fortolknings- og forklarings-kvern. Mye kan bli borte i en slik kvern.

Gjør litt egen research også, selv offisielle fakta-sjekkere kan være farget av politisk ståsted (både sin egen og sin arbeidsgiver).

Men når man “kikker på litt av hvert” så er det en god regel å “kryss-peile” informasjon, særlig når man kommer over påstander som skurrer, eller virker å ha en spesifikk agenda.
Men det gjelder også for opplagte hendelser. Hvis noen allerede i premisset ljuger er man jo med på skovturen før man aner det.

Basically ville jeg funnet både en pro-Palestina, og Pro-Israel- kanal, i tillegg til det vanlige.

5 Likes

Charlie Hebdo

13 Likes

Det som pushed enormt nå er hvor umenneskelig blokaden av strøm og vann er. Men det er en enkel sak.israel har sagt. Alle gisler så skrur vi på strøm og vann. Hva velger du. Strøm og vann til 2 millioner eller 150 sivile gisler? Det tar to timer å løse det. Men hvorfor gjør de det ikke?

Hvorfor står det ingenting om at Israel har dette kravet i norske medier. De never der ikke. Da er det Hamas som bestemmer hva de ønsker.

5 Likes

Det som jeg syns er sjokkerende er at mange pro palestinere ikke forstår forskjellen på når Hamas slakter sivile og sivile som dør i Gaza fordi de brukes som skjold for militære som skyter raketter og what not… Palestinere har valgt en blodig vei til frihet og den får de nå… Mange andre ville valgt en enklere og mer diplomatiske vei… Palestinere er ikke de eneste som har vært undertrykte, men når de bruker sine stakkars timer i “frihet” til å slakte sivile får de null sympati.

8 Likes

Hamas intentionally targeted elementary schools.

Bunnløs ondskap…

4 Likes