Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

https://twitter.com/albafella1/status/1712789181166911847

“They are our enemies just like Hamas” – Putin’s supporters in Israel have their eyes opened

Pro- russian bloggers in Israel are shocked by the support of Z-publics for the massacres committed by Hamas terrorists.

På kort sikt, mindre støtte til Ukraina, på lengre sikt mer?

3 Likes

Denne nyheten er 3 uker gammel:

“Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman said Wednesday that “every day we get closer” to Saudi Arabia normalizing ties with Israel, while clarifying that the Palestinian issue is still a “very important” component of the process.”

Denne nyheten er 11 timer gammel:

Fra Irans ståsted er nå Israel-Palestina konflikten dratt i en riktig retning.

11 Likes

Tror ikke man kommer utenom en solid porsjon med historie, og jo lenger tilbake i tid man klarer å trekke en form for rød tråd, jo mer ser man dagens konflikt i et historisk perspektiv. Dessverre, for min egen del, har det nesten resultert i en form for likegyldighet enten det er den ene eller andre parten som angriper i vår tid, for lillehjernen min forteller meg at “det er jo sånn de holder på der nede”.

Personlig synes jeg det var veldig interessant å lese om filisterne, “havfolket” (fra egeerhavet) opphavsmennene til navnet Palestina, som forsvant for nesten 2.500 år siden. Allerede for minst 3.000 år siden var de i krig og konflikt med israelittene, som selv søkte å ekspandere vestover. Og minst like interessant er at hverken “Palestina” eller “Israel” - hverken som kongedømme eller stat - har eksistert i et par årtusen i dette området som i ettertiden har blitt omtalt som “Palestina”. Området har snarere vært en konstant kasteball mellom stormakter som egypterne, babylonerne, romerne, assyrerne osv osv helt fram til moderne tid som et britisk protektorat.

Igjen, høyst subjektivt, tenker jeg at mye av det vi er vitne til i dag startet med sionistbevegelsen til Theodor Herzl på slutten av 18-tallet og ideen om en egen jødisk stat. Dette mener jeg er avgjørende for å forstå hvorfor situasjonen fremstår så fastlåst som den gjør i dag (og hvorfor kartet ser ut som det gjør). EDIT!! Og selvfølgelig framveksten av islam, som fra 600-tallet-ish mener at Jerusalem er, etter Mekka og Medina, deres helligste by.

For øvrig er jeg møkk lei av å lese om “konflikten”. I mine øyne er dette drittunger, dessverre utstyrt med avanserte våpen, som ikke slutter å sloss, for det er ingen voksenpersoner til stede som kunne gitt dem en solid omgang juling og sagt “ta dere sammen”. Voksenpersonene i dette tilfellet fôrer dem i steden med mere våpen.

4 Likes

Og det til tross for at Jerusalem ikke er nevnt med noen av dens navn i Koranen. Eksakt 0 ganger.
At muslimer proklamerer Jerusalem som sin tredje helligste by er senere tillegg i islamsk litteratur.

Både Mekka (mange ganger ved ulike navn) og Medina (14 ganger) er nevnt.

Inkluderingen av Jerusalem som hellig by kan ses i et strategisk/politisk lys. Det kan være ment å gi muslimer en “legitim rett” til området.

5 Likes

Palestinerne vil jo ikke ha vann så veldig når de graver opp vannrørerene, som Israel laget for dem, for å lage bomber av rørene i stedet.

https://x.com/darrengrimes_/status/1712633164869370256?s=20

4 Likes

Tuneller i Gaza ryker en etter en - kul video

https://x.com/Aboutthatyo/status/1712856093842419882?s=20

Den videoen virker så bullshit. :sweat_smile:

Vanligvis lages raketter osv fra high grade stål e.l. Ikke pvc :see_no_evil:

2 Likes

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1712876973670760505

Er det noe bedre å ta penger fra humanitære formål som mat og medisiner og bruke de på våpen enn å grave opp vannrør fra bakken og bruke de til å lage bomber? :thinking:

1 Like

Om jødiske russere nå begynner å bli oppmerksom på hvilken part i Ukraina som ligner mest på nazistene så er det en veldig bra utvikling!

10 Likes

Ser en klar sammenheng mellom de som støtter Russland og har sympati med Hamas og andre terrororganisasjoner/autoritære regimer. Nå må folk få øynene opp for våre vestlige verdier og kjempe for dem. Tipper de fleste i Israel begynner å se dette, men i vesten er det mange som fortsatt er blind, preget av diverse propaganda.

5 Likes

Det som er interessant med den eskalerende situasjonen i Israel og Palestina, er at både de som er pro-Palestina, og pro-Israel, kan ha interesse i en konflikt.

Hvis man ser på Israels økonomi, så er det den innovative techsektoren som er lokomotivet.
Og de ansatte i techsektoren er ofte liberale og sekulære.
Tel-Aviv er både LGBT+ hovedstaden i Midt-Østen (vel egentlig den eneste LGBT+ -bastionen i Midt-Østen).
Dette er de sekulære jødene. Mens de religiøse jødene er ofte i lav-betalte yrker.

Israel er på mange måter som USA, bare enda mer polarisert.
Tel-Aviv er som San Francisco og Portland, mens settlerne er som Amish-folket, bare en større gruppe.

Kan man få til en økonomisk nedtur i verdensøkonomien, og krasj i Tech sektoren, som jo høy oljepris kan medføre, og vet samtidig at Israels ortodokse jøder (15-20% av alle unge menn) slipper militærtjeneste, , pga av sin tro, så er det opplagt at dette vil skape enda mer indre spenninger i Israel.
For øvrig er det også slik at israelske arabere og palestinere (det er ofte samme gruppe, men måten mange velger å identifisere seg på er forskjellig) også slipper militærtjeneste.

Det er derfor ikke utenkelig at at Iran og Saudi Arabia kan finne sammen, og cluet er å balansere dette på en fornuftig måte, dvs høy oljepris, men ikke for høy.

I en slik situasjon skal en heller ikke slippe av syne at krig ofte samler en nasjon, og at krig kan sees på som innenrikspolitikk, mer enn utenrikspolitikk. Derav min påstand at Israel også kan ha interesse av å øke konfliktnivået.

Men det er en knivsegg, for begge “parter”, og kan slå begge veier.

Det er også interessant at befolkningsgruppen ortodokse jøder øker sterkt.

For selv om palestinere får mange barn. Feks er det kun land i Afrika + Afghanistan som får flere barn en kvinnene i Gaza.
Kvinnene i Gaza får 3. 3 barn i snitt. Araberne/Palestinerne i Israel er rett bak.

Så får Israels ortodoks jøder utrolige 6,6 barn i snitt. Mer enn de fleste land i Afrika.
EDIT: Mer enn alle land i Afrika, bortsett fra Niger på 6,7 (nr 2 er Chad, Kongo og Somalia på 6,1)

Hadde det kun vært sekulære jøder i Israel hadde den arabiske befolkningen i løpet av neste generasjon vært i flertall, selv med en jevn strøm av jødisk innvandring. Men ortodokse jøder sørger for at selv om Israels arabiske befolkning øker hurtig, så er vil den relative andel være status quo på 20%, mens orthodokse jøder vil øke fra 10 til 30%.

Mao den sekulære/moderat religiøse delen av den jødiske befolkningen vil vil være netto økonomisk bidragsytere, og stå for militær tjeneste. Mens ortodokse jøder og arabere vil være netto økonomisk mottakere og ikke gjøre militær tjeneste.

Det er lett å se for seg at det vil skape indre spenninger når andelen av GDP på forsvar må opp, og samtidig muligheten for verdiskapning kan gå ned.

Synes følgende videoer kan gi interessant bakgrunns-informasjon.

11 Likes

De blir ikke kvitt hamas ettersom eldelsen sitter i Doha i Qatar. Israel kan plukke en del fotsoldater, men slike fylles det raskt på nye.
Så en markinvason blir nok en rask affære, nærmast grensen før at vise at man gjør noe.
Får se hvordan man skall løse det langsiktig. Mest sannsynlig kommer den sociala situasjonen i gaza at bli etter verre åren som kommer. Så jeg vibber at det som kan kommer at prøve å ta seg derfra. Tunisien-Libyen og siden båt til eruopa blir nok en vanlig resrutt. Men det blir vel som vanlig mest mennen som kommer, kvinnor og barn blir igjen.

1 Like

Jeg vet ikke hva Israel har som plan. Det er poengløst å invadere og så bare trekke seg ut igjen. Da skjer bare det samme om x år igjen.

2 Likes

Det er poengløst å gå inn og stanne. Det er poengløst at ikke gjøre noe i det hele tatt.
Att gå inn nå “må” liksom gjøres før opinionen og visa araberne at man ikke viker ned seg. At stanne kvar i gaze er på sikt en dårlig idé. Gaza er kun problemer.
Som jeg ser det finns ikke noe hverken på kort eller lang sikt som sier at dette kommer at gå bra, før noen (med unnantag av ledelsen i hamas, som sitter i Doha og teller biståndspenger).

Hvis Hamas hadde fått nok, og gode nok våpen, så hadde de selvsagt bombet Israel tilbake til steinalderen. Verken mer eller mindre.

Men samtidig så tror jeg kanskje ikke Israel bare vil invadere for å hente ut gisler.

Ikke utenkelig at de først vil annektere nordlig deler av Gaza, og så ta det derfra.

image

Denne konflikten er utrolig vanskelig å forstå, og det kan godt hende at begge sider tror de har “it all figured out by now”, men at begge sider kan ha feilberegnet totalt.

Hamas sin brutale fremferd som er en soleklar oppfordring til gjengjeldelse virker bare logisk hvis de “can back it up”, på alle plan, internt og eksternt.
Jeg er dessuten fortsatt veldig forundret over at Israels etterretning har til de grader sovet i timen.

4 Likes

Er ikke løsningen her som den alltid har vært, anerkjenn palestina som selvstendig stat etter 1967 grensene, før israel sin okkupasjon. Det er vel blitt mye israelsk bosetting, så antagelig må man finne et kompromiss angående hvor grensene skal gå.

6 Likes

Har et lite tankeeksperiment her. Disclaimer: Ja, jeg vet dette ikke blir helt likt som situasjonen mellom Israel og Palestina, men det er kanskje et verdig tankeeksperiment likevel?

Samene har svært lang tilhørighet i Finnmark. Tenk dere at samene proklamerer at Finnmark er en uavhengig stat, kontrollert/styrt av samene selv. I tillegg velger folket et styre som har i sitt partiprogram at staten Norge skal utslettes.
Norge blir rammet av en rekke terrorangrep over lang tid. Nordmenn blir knivstukket på bussen på vei til jobb, selvmordsbombere, voldtekter, hele familier slaktet på bestialsk vis i sine egne hjem. Og alt dette feires. Samene i Finnmark skriker av glede for hver uskyldige nordmann som blir drept, og på TV ser man samer i Russland, Sverrige og Finnland feire de samme drapene.

Hva ville vi gjort? Hva ville staten Norge gjort?

12 Likes

Interessant dette. Her er det interesser på begge sider av konflikten, men trenger det være så enten eller?

Jeg lurer på om det er mulig å støtte palestinere, i en håpløs situasjon, uten å støtte Hamas? Er det mulig å synes situasjonen for israelerne som ble utsatt for terror er forferdelig, samtidig som man tenker at Israels fremgangsmåte i konflikten over tiår er brutal og uproporsjonal? Kan man støtte Ukrainas kamp mot den russiske okkupasjonen, og samtidig støtte uskyldige palestinere og israelere? Ja, det tenker

Er dette en kamp for vestlige verdier og levesett?

6 Likes

Det er jo ikke i nærheten av det som har skjedd i denne konflikten.

Hopper glatt over at Palestinerne var der, så fikk jødene tildelt landet, og tok over. Uavhengig av hvem som opprinnelig var der for tusenvis av år siden, så ble da landet et folkeslag bodde på, gitt til noen andre

5 Likes