Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Jeg velger å tro at vestlige verdier er bedre enn det Israel leverer. Mantra etter Utøya feks. var vel kjærlighet og ikke hat.

2 Likes

Mantraet ja. Men ytringsfriheten ble begrenset og ytre høyre ble stereotypisert med Breivik slik palestinerne blir med Hamas.

1 Like

Jo det er det. Les forøvrig min disclaimer. Du misser hele poenget mitt som er “hva ville vi gjort i dette scenarioet mitt?”.

1 Like

Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke overførbart til aktuelle konflikt, da det fullstendig omgår det som er årsaken til konflikten. Dermed er tankeeksperiment ditt ikke så interessant i denne konteksten

4 Likes

Ingen konflikter er sort/hvit. I andre verdenskrig sloss Hitler mot Stalin. Tror vesten ikke hadde noe sympati med noen av dem men alikevel støttet vi Stalin for å kvitte oss med det verste av to onder. I dag sloss vi mot restene av Stalin( Putin) og tar avstand fra ande autoritære regimer. Vi i vesten er heller ikke perfekte, mange liker Trump som er en autoritær skikkelse. Vi må tåle å si at noe er verre enn andre.

6 Likes

Det/noen kan sikkert hevde(s) at israelske settlere bosetter seg på Vestbredden som et ledd i en okkupasjonen Israel gjør av Palestina.

Men det er en økonomisk realitet her også. Å bo i Israel er svinedyrt, for både jøder og arabere.
Feks har Israel verdens 13. best GDP per capita, men bare på 30. plass i kjøpekraft.
Det forklarer hvorfor Israel er langt nede på lista over hvor likt folk har det økonomisk.

Og de rike er ofte de liberale, høyt utdannede som lever i Tel Aviv, mens ortodokse jøder og arabere må bosette seg der de har råd.

Tel Aviv er faktisk verdens dyreste by å bo i. Og det er nok dyrt i andre sentrale byer og strøk også.

Satt på spissen så er det et LGBT+ par med jobb i Google, som leser Haaretz, stemmer Peace Now og ikke har unger som lever i Tel Aviv, mens rabbien med 7 unger, som leser Toraen, og stemmer Yesha Council bor i en bosetning for likesinnede på Vestbredden.

På Vestbredden er det billigere å bo for stor-familier, enten man er jøde eller araber. Det er de økonomiske realitetene. Akkurat som andre steder i verden. Enten det er San Francisco eller Ullevål Hageby. Bor ikke mange ny-innvandrede mexikanere i San Fransico, og ikke så mange somaliere i Ullevål Hageby.

1 Like

England og Churchill var forbanna over utfallet, hvor man ha bort friheten til øst Europa til Stalin. Spesielt må skjebnen til Polen ha smertet. På det tidspunktet, så var USA fortsatt i krig med Japan og ville gjøre seg ferdige, uten å starte en ny krig mot sovjet…

4 Likes

Trusselen var også vekke etter Breivik var tatt…

1 Like

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1713143385475735726

Ikke så lett å flykte sørover. Det blir å bruke bena.

1 Like

Btw, jeg er overrasket over lite bilder av hva som skjer i Gaza. Lite bilder fra begge sider.

2 Likes

Det viktigste i mitt tankeeksperiment er: hvordan kommer man seg ut av en bøtte med møkk?
Om det er jeg som har plassert deg i bøtta eller om du har tråkket i den selv er irrelevant for tankeeksperimentet, da spørsmålet er hvordan komme seg ut av bøtta.
Prøv å gjennomfør tankeeksperimentet i stedet for å avfeie hele greia fordi det ikke er 100% likt som situasjonen mellom Israel/Palestina.

1 Like

Er flott at vi har verdier der vi kan tilgi slike som Breivik, men det er allikevel samfunnets oppgave å straffe samt beskytte lovlydige borgere mot terrorister.

I denne konflikten har det vært nok lovbrudd på begge sider og en rettstat straffer de som utfører forbrytelsen og ikke et helt folk.

1 Like

Hvordan komme seg ut har mye med hvordan man kom seg oppi bøtta med dritt til å begynne med. Når drittbøtten også er lagt frem på denne måten, i en tråd som omhandler en reell drittbøtte, kan det tolkes som forsøk på å belyse denne konflikten og dilemmaet i Midtøsten. Men når det er så langt fra reellt blir poenget meningsløst, da situasjonene overhodet ikke er sammenlignbare. I tillegg har du valgt ut en part som agressor og den andre som helt uskyldig, som blir litt naivt om det skal kunne overføres til noe.

Når vi tar din drittbøtte: her høres det ut som om det bare er en aggressiv part i konflikten. Vi kan ikke finne oss i å bli angrepet på denne måten uten å beskytte egne borgere.

Hvordan man løser dette avhenger av hva slags mennesker man er. Dialog pleier å funke i de fleste konflikter. Kanskje samene er frustrert for noe? Hva med å høre på hva de har å si? Kan kravene innfris?

4 Likes

Ref trådstarter diskusjonen mellom meg og @Evilfreud

  • Dersom USA fryser iranske midlerverdt seks milliarder dollar, tilsvarende 66 milliarder kroner, vil Iran angripe amerikanske styrker i Irak og Syria.
  • Dersom Israel angriper Iran, vil Iran gjennomføre rakettangrep mot Israel fra Iran, Libanon og Jemen, samt sende krigere fra Syria til Israel.
  • Dersom Israel invaderer Gaza, vil Hizbollah slutte seg til krigen.

Det spørs om ikke det e r på tide å ta et oppgjør med de som styrer i Iran
Mesteparten av den oppegående befolkningen er dritt lei disse kvinneplagerne
Kan tenke meg at det ville raknet ganske fort , og at en mer liberal regjering ville hatt støtte av folket
Med hjelp av Vesten ville trolig Isrel klare å velte regjeringen
Det blir verre hvis en venter til regimet får atomvåpen mellom hendene

2 Likes

Dette er greit. Men i den perioden man gentrifiserte grunerløkka på nittitallet, så hadde ikke hipstere lov til å sitte inni et gated community utenfor Fru Hagen og ta de fineste tomtene med våpen i hånd og under beskyttelse av den norske hæren.

10 Likes

Når de skriker fritt Palestina i Oslo idag. Så tror jeg ikke folk er helt klar over hva de ønsker. Bildene av dagens Israel er dekket med ett palestinske flagg. Dvs at det de ønsker er å ta over hele Israel og drepe alle jødene. Det har vært islams mål i lange tider.

3 Likes

Poenget mitt var i hovedsak at har man mange barn så kan man ikke bo i Tel Aviv, siden det er verdens dyreste by.
Dernest er det mange land i verden med bydeler og områder, som har gated community, av sikkerhetsmessige årsaker. Noen har til og strengt vakthold, om ikke akkurat tilsvarende den norske hæren, eller israelske hæren. Noen har så strengt vakthold, som feks Be’eri.

Men vi kan være enige om at veksten på settlere på vestbredden er stor, og at den helt tydelig utføres slik at palestinerne i minst mulig grad har sammenhengende områder som de kan gjøre samfunnsbygging og velferdsvekst på?

Universitetet i Texas: 1993

Washington Post 2013:
image

PeaceNow.Il. 2023:

image

10 Likes