Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Ja, det er jeg faktisk enig i.

Grunnen til at jeg svarte litt skarpt med eksemplet Beeri, var at mitt opprinnelig innlegg var «in good faith», for å belyse at det er flere praktiske problemer som oppstår når det blir trangere og trangere om plassen, og ting blir alt for dyrt.
Mao, det er problemstillinger som kan sees uavhengig av konflikten.

Altså ikke noe sinna/ eller krangleinnlegg.

Så når da et tilsvar er med hipstere på løkka og det norske forsvaret blir jeg litt irritert, men bare litt.

Og bare så det er sagt, jeg leser alt her med interesse. Jeg er her for å lære.

https://x.com/sentdefender/status/1713179925610480127?s=20

https://x.com/sentdefender/status/1713185408530706550?s=20
Hisbollah angrep en posisjon nær grensen og Israel svarer.

Vanskelig å unngå at dette eskalerer.

Nesten best om usa tar ut de hisbollah posisjonene bare for å vise styrke.

Uten usa hadde de gått til angrep alle sammen tenker jeg.

3 Likes

Det var et forsøk på en allegori fordi det er så viktig å holde blikket på en fredsløsning, og hvor urealistisk den er så lenge Israel etter 2000 mer og mer ligner et semidemokrati styrt av høyreekstreme og ultraortodokse som er nøyaktig like ille som de verste islamfundamentalistene.

Det er mange gisler i Palestina og Israel nå men den største mengden er de 10 millioner med vanlige mennesker som blir holdt gissel av ekstremister og religiøse galninger på begge sider.

Israel sitter med kontrollen og den ekstreme overmakten, alene og i kraft av usa sin beskyttelse, så de må tåle at søkelyset havner på settlerpolitikken på den okkuperte vestbredden.

9 Likes

Du kan ikke både være moderator og ha så ekstreme synspunkter. @pdx really?

5 Likes

Der fant jeg en veldig god artikkel. Synes den holder seg godt på matta og belyser situasjonen 3000 år tilbake i tid og fram til nåtiden.

8 Likes

Her mener jeg du rett og slett tar feil. Den sittende regjeringen kommer til å falle som et korthus ved neste valg.

Israel har forresten ca like mange arabere som ultraortodokse. Færre arabere som stemmer dog.

4 Likes

Søppel begge sider… religion fanatikere

2 Likes

Et tankekors at undertrykte folk selv begynner å undertrykke når de kommer til makten?

…the UK started withdrawing from its colonies. Given the complexity of the Palestinian situation, it just dropped the problem like a hot potato and asked the UN to come up with a plan.

Samme skjedde eksempelvis med borgerkrigen på Sri Lanka hvor Tamiler ble undertrykt av Singalesere når britene pakket sammen og drog.

5 Likes

Vi krysser fingrene. Mange israelere er slett ikke sikre.

https://www.ft.com/content/b027a525-05b1-45fc-a2c2-f131d341bc6b

6 Likes

Det var virkelig den rette ræva som feis.

1 Like

You just cant’t make this shit up!

image

1 Like

Bekrefter det de fleste av oss ganske rask konkludert med.

image

5 Likes

Russland har så mye å vinne på at vestlig våpenproduksjon ender i Israel at det nesten er litt skummelt. De kommer til å gjøre alt de kan for å stoppe Ukraina fra å få våpen fra vesten. Hvordan? Ved å starte opp så mange kriger som mulig.

8 Likes

Du referer til to artikler skrevet lenge før Hamas angrep? Støtten hans forvitrer under resultatene av styret hans.

Ref. tidligere innlegg med falske bilder i tråden Russland/Ukraina av ukrainere som poserte med naziflagg.

Trollet har mange hoder!

image

10 Likes

Denne tweeten beskriver veldig godt mine tanker rundt denne tragedien.

image

10 Likes

De fleste er enige i det, Hamas er nok ferdig som aktør som kan være med i bildet i fremtiden, nå er det krig, igjen. Nå blir det nye sirkler på voldsspiralen, og Israel kommer til å sørge for å gjøre jobben grundig i Gaza, antagelig med lite reell opposisjon fra resten av verden.

Ok. Skru frem kalenderen et år.

Hva blir så fremtiden? Skal Israel fortsette “Mr. Security” sin linje neste gang det er fred og håpe det blir en varig måte for Israel å ha sikkerhet på?

Pod save the World om dette:

https://responsiblestatecraft.org/benjamin-netanyahu-israel

4 Likes

De kan vel neppe la Hamas fortsatt ha kontrollen over Gaza, slik at Iran har en direkte partner for å angripe Israel der. Som i tillegg bruker det de kan av vestlig støtte på våpen.

Veien videre? Vanskelig.

1 Like

Legender:

Brief story about an infantry commander in the Nahal Brigade:

This is Captain Yuval, an infantry commander in the Nahal Brigade. On Saturday morning, as soon as she heard about the horrors taking place, she ran out of her home with her gun in her pajamas.

She reports there were dead bodies all over the road, and that at some point, a group of terrorists on motorcycles drive towards her, and she empties a whole magazine on them killing two. She’s calling her boss Colonel Steinberg, but he’s been killed. Same with other commanders she tries reaching - all gone.

She located Captain Ron, and together they understand that only they are left to conduct this battle. They find a friend’s house nearby, open up a war room, and begin directing the forces on the ground. Before most of us even woke up and understood what is happening, these two young captains were directing commandos and fighter pilots, and eliminated 22 terrorists, preventing them from taking control of two outposts. In their pajamas.

https://twitter.com/yaelbt/status/1713267590519276014

7 Likes