Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Jeg kan nok om konflikten til å vite hva som skjedde i 1948, og derfor er min mening at begge sider burde være realistiske. Ingen kan slette hverandre fra verden, Israel kan ikke ta over det lille Palestina har igjen, og Palestinerne må innse at de ikke får tilbake all land de har mistet.
Til ditt spørsmål så tror jeg ikke Israel behandler Palestinerne dårlig fordi de er Palestinere, men fordi de står i veien for at Israel kan okkupere mer landområde. Det er bare synd for Palestinerne at de var lokalisert der resten av samfunnet mente at jødene skal få danne eget land.

Det er påfallende at du tror hatet bare eksisterer blant Palestinerne. Det er ekstreme krefter i begge camper.

3 Likes

Satire? Nei det er det virkelig ikke. Ca. 1700 år før Kristus så ble det lovfestet av kong Hammurabi at gjeldende lover og regler for blodhevn skulle endres slik at datidens øye for øye, tann for tann-logikk ble avskaffet.

Blodhevn med øye for øye og tann for tann ble som du sikkert vet? fortsatt praktisert i Europa lenger etter at Jesus hang på korset.

Og om du mener kristendommen er human så har du i elle fall ikke lest Mosebøkene.

3 Likes

Da er det i så fall minst like “påfallende” at dette hatet kun på den ene siden resulterer i et ubegrenset barbareri og en ondskap vi i vesten knapt tror selv om vi kan se det med egne øyne…

1 Like

Neida, jeg tror hatet er like sterkt andre veien. Men jeg tror de hater Palestinere fordi de opplever slikt som de gjorde for en drøy uke siden. Og har gjort jevnlig siden 1948.

At palestinere skal hate Israel så intenst for noe som skjedde for 70 år siden, er bare trist.

Jeg tror Gaza kunne blomstret om Hamas hadde lagt bort våpnene. Tror du?

2 Likes

Det blir vel litt feil? De hater vel Israel fordi de ikke opplever en løsning i løpet av alle disse 70 årene?

4 Likes

Palestinerne hater nok Israel intenst på grunn av det som har skjedd med dem hver dag de siste 70 årene, og ikke det som skjedde for 70 år siden. Bare denne bombingen av 1000 barn på under en uke gjør mer for rekrutteringen til Hamas enn de siste ti årene IMO.

Jeg tror ikke at Gaza kunne blomstre om Hamas hadde lagt bort våpen. Hva skal de blomstre med? De har så vidt vann i springen. Hatet er for sterkt på begge sider. Tror det som må til er at Palestina får selvstendig land og internasjonale styrker plasseres mellom Israel og Palestina. Palestinerne burde i hvertfall få tilbake områder på vestbredden som har blitt okkupert de siste årene.

6 Likes

Og hvorfor blir det ikke en løsning? Er det fordi Israel ikke vil, eller er det fordi Palestinerne ved sine valgte ledere i Hamas vil utslette Israel?
Og når har det noen gang vært en løsning å angripe sivile mål for å nå sine mål?

2 Likes

Det har vært en tragedie for palestinerne at de har latt seg lede av terrororganisasjoner som igjen er fjernstyrt av terrorregimer. Det bedrer da heller ikke situasjonen at Israel lar seg styre av ytre høyre. Men slik blir det når hatet fortrenger klarsyn og fornuft.

5 Likes

Da burde du lese historien en gang til. Hver gang det har gått mot noen avtale, så har nabolandene gått til krig. Både Gaza og Vestbredden har vært okkupert av henholdsvis Egypt og Jordan. De kunne gitt landet til palestinerne, men det var ikke viktig. Å ødelegge Israel derimot…

Hvem står bak Hamas? Iran. Bryr de seg om hvordan det går med palestinerne? Nei.

15 Likes

Nå tenkte jeg mer på Saudi, Qatar, Kuwait og andre mektige muslimske land som kunne bidra til å løse konflikten. Uansett så bringer du fram poenget mitt med at nabolandene har gjort alt annet enn å hjelpe den Palestinske saken.

Hvem skulle trodd at annektering av landeomåder i 1948 skulle gå fredfullt for seg…

Dette har vært diskutert heftig siden 1948, og jeg tror ikke vi blir enige her☺️

Men én siste ting vil jeg si: La oss som et tankeeksperiment godta premisset om at Hamas og Israel er like ille og er skyld i like store lidelser. Men om det skulle komme til en endelig «showdown» imellom Hamas med støttespillere og Israel - hvem holder jeg med? Hvilke verdisett ville jeg heiet på og kjempet for? Det var ikke så veldig vanskelig å finne ut det.
Av flere grunner ville jeg ikke bodd i et muslimsk land, og palestinere er visstnok særdeles konservative.

De som er pro-Palestina - hva er det de liker best? Er det kvinnesynet? Synet på homofile? Det demokratiske sinnelaget? Toleransen? Er det ytringsfrihetsklimaet? Eller det toleransen for andre religioner som gjør dem tent?
Jeg forstår det ikke.

7 Likes

Kan gjøre samme øvelse.
De som er pro-Israel - hva er det de liker best? Er det annektering, okkupasjon og apartheid? Er det bombingen og drapene av barn? Er det drapene på journalister?

5 Likes

Dette er ikke verdisett.
https://naob.no/ordbok/verdisett

1 Like

Det er veldig lett å sitte i trygge lille Norge og kjenne til verdisettene til et folk som har vært under okkupasjon i 70 år.

3 Likes

Det jeg liker best med Israel er at tross alt, så går det framover. Araberne fikk stemmerett i 1967 og det er stemmer innad for å jevne ut bedre. Five-year Plan for Israel's Arab Community: $9 Billion Won’t Bridge a Gap Decades in the Making - Israel News - Haaretz.com

Det jeg liker dårligst med Israel er hvordan de oppfører seg på Vestbredden, men han som ser ut som han kan ta makten nå er mot settlement opplegget som har blitt kjørt nå.

Krigen nå med Hamas, vel jeg tenker faktisk at det er mer forståelig enn apartheid i øst-Jerusalem. Hvor arabere blir skviset og har elendige rettigheter. :face_vomiting:

4 Likes

Utrolig trist med ringvirkningene denne konflikten har for resten av verden også… :pensive:

2 Likes

Uten et eget land til Palestinerne vil du ha en million folk i Egypt som vil ha som mål å utslette Israel. Hvor skal Palestinerne fra Vestbredden flytte? Hvordan tekker du Israelske ytre høyre som vil ta hele området Palestinerne bor på i dag? Hva med blodhevn for alle de sivile på musikkfestivalen; og barna i Gaza? Hva med at Egypt hverken vil ha Gaza eller Palestinerne? osv.

Det er en million grunner til at alle enkle løsninger har blitt nedstemt i 70 år.

7 Likes

Ja, sånn kan man også si det. Men “sammenvevingen” skyldes okkupasjon og et stort antall ulovlige bosettinger.

6 Likes

Jeg tror det å vise intellektuell ydmykhet for problemer som tydelig er vanskelige er en dyd. Sjeldent man kan stadfeste problemer og dets løsninger til å være svart/hvit. Svært ofte så er det man ser i nutid symtomer og ikke årsak(ene).

Ikke lest hele tråden nøye, men synes kommentaren om at “våre verdier” og “humanisme” ble litt for enkel.

En kineser ville kanskje si at deres kultur i svært begrenset grad har historisk vært emperialistisk, utryddet befolkninger, trigget verdenskriger osv (kanskje ikke et eksempel som vil eldes bra, men poenget vedstår og tiden for vise). Våre humanistiske Vestlige verdier, selv en god tid etter opplysningstiden, har ikke alltid vært i førersete. Selv i vår tid, så kan et liv ha ulik verdi ut ifra hvor det er født. Hvem her kan på hånden på hjerte si at de ikke eier plagg som er laget av barn i Bangladesh, eller har dingser med batterier utvunnet fra gruver i Kongo.

Altså, skjønner at dette er et shitty “whataboutism” argument, men la oss være litt ydmyke.

11 Likes

Hvor tett befolket er egentlig Gaza?

Kan ikke du dele litt kunnskap om det. Så vi får skilt fakta fra fiksjon.