Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Du vet at det er Palestinerene som har stemt nei til en tostats løsning de 2-3 siste forsøkene ?

3 Likes

Det kan du ha rett i.
Men det er tydeligvis like lett å dømme et land for å være for uforsonlig og selvbeskyttende, med en befolkning som har været utsatt for ekstremt mange uhyrligheter i en lang rekke land i over 2000 år siden romerne feilaktig ga dem all skyld for at Jesus ble korsfestet…

6 Likes

Gaza er spesiell. Fordi den er ikke okkupert av Israel. Mange mener den er okkupert av Hamas, men de vant valget der ( og henrettet fatah). Samtidig har de forsatt støtte i 51% av befolkningen der.

Gaza har også grense til Egypt, og den har vært stengt siden 2007 for all varetransport. Kun personer får komme igjennom av og til.

2 Likes

Jordan tok det i 1948.

The international community considers Israeli settlements in the West Bank and East Jerusalem to be illegal under international law.[7][8][9][10] A 2004 advisory ruling by the International Court of Justice concluded that events that came after the 1967 capture of the West Bank by Israel – including the Jerusalem Law, the Israel–Jordan peace treaty, and the Oslo Accords – did not change the status of the West Bank and East Jerusalem as Israeli-occupied territory.[11] Alongside the self-governing Gaza Strip, the Israeli-occupied West Bank and East Jerusalem are claimed by the State of Palestine as its sovereign territory, and thus remain a flashpoint of the Israeli–Palestinian conflict.

Men, la oss ignorere dette.

For å si det sånn, 138 land anerkjenner Palestina som en stat. Israel er anerkjent av 165. Hvor går grensen her 140? 150? 160? 168? :crazy_face:

5 Likes

Jeg kan ikke love at jeg ikke vil skrive mer på denne tråden. Men jeg må innrømme at jeg blir både trist og oppgitt når enkelte om igjen og om igjen fornekter verdenssamfunnets oppfatning av hva Israels okkupasjon omfatter.

Ref.

7 Likes

Jeg forsto ikke hva du mente, men enset et stor porsjon «white guilt».

Angående humanisme og kristendommen så er dette en god artikkel som forklarer litt om hvordan vår kultur og verdisett er formet av kirken.
Jommen er det ikke litt om blodhevn der også☺️

4 Likes

Du må nesten forklare meg hva staten Palestina er for at det skal gi mening. Et folkeslag kan i utgangspunktet ikke bare erklære en egen stat og vips så finnes den.

Baskerne har jo noen forsøk bak seg, og IRA har gjort sitt. De kan kjempe for sin sak, men det er ingen automatikk i at man får sin egen stat.

Den som eier landet disponerer det, enten det er tildelt av forrige eier eller tatt i strid når man ikke er angripende part (grovt sett).

Når det osmanske riket ble knust, var det britene som regjerte, og de gjorde det de ønsket med området. Emiratet i Jordan ble et kongedømme, Israel oppsto som egen stat etter WW2 og Vestbredden har gått fram og tilbake mellom ulike «eiere».

Nå er det hos Israel. Lik det eller ikke, men slik er det.

Begge parter burde gjøre det beste ut av den situasjonen.

Å tro at en palestinsk stat bestående av Vestbredden og enklaven Gaza uten forbindelse med hverandre skal bli en velfungerende stat er i mine øyne drømmerier.

Her er det nok like mange meninger som det er folk, men det er bra vi kan mene totalt forskjellige ting og likevel ha det bra sammen. Slik sett er vi vanvittig heldige i Norge. Jeg håper respekten for ulike meninger består i mange, mange år framover.

13 Likes

Enig, trass i mine andre utsagn. Det var historieløsheten i innlegget ditt jeg reagerte på.

Storbritannia bestemte seg for å gi deler av dette landet som en Jødisk stat etter 2. verdenskrig. Det var jo ikke sånn at de konsulterte de som allerede bodde der. Kan det ha vært en kime til konflikt?

Ta med at flere land i Midt-Østen hadde blitt lovet selvstyre bare de støttet Storbritannia i WW1; noe som fort ble glemt når krigen var over. Tillit innen storpolitikk er et sjansespill man ofte taper.

4 Likes

Klarer ikke å huske hvilken kjent brite (tror det var en general) som uttalte dette men poenget var ihvertfall i kjølvannet av WW1 at man hadde lovet så mye til så mange i Midt-Østen at man innså at man ikke ville være i stand til å overholde alle lovnadene.

2 Likes

Noen øystater.

1 Like

Det bodde vel 40% om ikke mer i det området. Usikker hvor mange % som er det vi idag kaller palestinere, men langt færre.

1 Like

Husker ikke andelen palestinere, men andelen jøder var mikroskopisk.

1 Like

Den jødiske andelen skal ha vært rundt 40%.

https://www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-and-non-jewish-population-of-israel-palestine-1517-present

Kilde for de som vil lete mer.

3 Likes

Innenfor hvilket område tenker du på da?

1 Like

Det som idag er israel+ gaza+vestbredden.

Var også masse jøder som eide masse land og drev aktivt oppkjøp av land i forkant av opprettelsen av staten Israel.

Husk at staten israel sin oppretelse var støttet av ca alle + FN.

1 Like

Mulig vi snakker forbi hverandre. Jeg tenker på det opprinnelige protektoratet Storbritannia gav til jødene etter ww2.

1 Like

Det er også det jeg prater om. Ser at Werner postet en wiki link som i stor grad sier det samme.

3 Likes

Lawrence of Arabia

1 Like