Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Alt blir jo spekulasjoner.

Fakta får vi kanskje aldri.

2 Likes

Nei, men Hamas er jo kjent for å bruke sivil infrastruktur som utskytingsbaser, og Israel er ikke tung å be for tiden for å slå tilbake mot disse.

3 Likes

Det er meget spent nå.

2 Likes

https://x.com/CollinRugg/status/1714369982870716426?s=20

Dette skal være camerafeed fra ikveld. Men egentlig umulig å si hva man ser.

Ser at flere store medier nå har tatt bort at IDF bombet.

8 Likes

TV2 nyheter 22: Flere hundre drept i luftangrep mot sykehusområde på Gazastripen hevder Hamas.

Både TV2 og mange internasjonale nyhetsbyråer rapporterer det de får fra Hamas.
Samme var det i starten da det ble skrevet at Iran hadde en stor rolle i terrorangrepet. Hvem hadde kommet med den informasjonen?
Jo pressetalsmenn fra Hamas og Hizbollah.

Helt umulig å vite hva som er sannheten enda.

8 Likes

Old, but golden.

1 Like

Israel sier de ikke står bak bombing av sykehuset.

Israels hevder Islamsk hellig krig står bak

Palestinernes president Mahmoud Abbas. Foto: Saudi Press Agency / AP / NTB Foto: NTB

Palestinernes president Mahmoud Abbas. Foto: Saudi Press Agency / AP / NTB Foto: NTB

Israels militære hevder angrepet mot et sykehus der minst 500 skal være drept skyldtes et mislykket rakettangrep fra Islamsk hellig krig (Jihad).

Det kommer blant annet fram i en melding fra det israelske militærets offisielle X-konto.

– En analyse av IDFs operasjonelle systemer antyder at en salve raketter ble avfyrt av terrorister i Gaza og passerte ikke langt fra al-Ahli-sykehuset i Gaza da det ble truffet, skriver de i meldingen.

Videre hevdet militæret at flere etterretningskilder sier disse rakettene stammer fra Islamsk hellig krig (Jihad).

Islamsk hellig krig (Jihad) sier i en uttalelse at de ikke står bak angrepet.

Jeg er egentlig sjokkert over hvor lite vekt det legges på at det er Hamas som kommer med mye av infoen. De samme som slaktet sivile som om de var sauer og de selv var bjørn som hadde fått smaken på blod.

Jeg har vendt meg til, fra Ukraina krigen å ikke ta noe for god fisk før det finnes entydige beviser. Selv om kildene er pro ukraina, så spres det mye dritt.

Før jeg ser en detaljert analyse, med bilder, videoer osv, så vil jeg si det er umulig å si akkurat hva som har skjedd.

Så, Israel har bombet sykehus før, men er da rimelig åpne om at de har gjort det. Feks her fra 2014.Another Gaza Hospital Hit by Israeli Strike; Four Dead, 40 Hurt når de i saken fra i dag sier

The IDF has said that Palestinian Islamic Jihad was responsible for firing an errant rocket that struck the hospital.

Så er jeg tilbøyelig til å tro på dem.

Hvis det er Israel denne gangen også? Vel da tror jeg egentlig det var et bom, men litt rart, tenker de bruker smarte bomber. Programeringsfeil?

23 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1714379637839573451?s=20

https://x.com/manniefabian/status/1714378040115867883?s=20

Siste der er al jazeera sin

1 Like

Talentløse analfabeter… med vilje eller ikke?

Allah akbar my ass… guden deres må hate dem…

“Live on CNN. Mark Regev, Senior advisor to Netanyahu, is stating there is proof and intel saying that this was an Islamic Jihad ordnance that failed. He says Hamas knows it and is lying to the international community, and that the intel is being shared with the U.S.”

5 Likes

Forferdelige bilder fra sykehuset som florerer på sosiale medier :cry::broken_heart:

1 Like

Det er mye dog of war. Kan sikkert være lurt å vente med å konkludere til man finner rester etter bomben. Ellers er det vel droner i lufta som kanskje har objektive data.

Den Al Jazeera filmen viser lokaltid 18:59 på sendingen hvis du ser originalen og ikke den klippede snutten du linket til, mens bombet traff sykehuset kl 19:50

Selvom det er et kristen drevent sykehus er det ikke slik at alle kristne går til sitt sykehus og alle muslimer til sitt. Et mulig utfall er så klart at dette var en Hamas/Jihad bombe som gikk feil, men at den skal være bevisst tror jeg er lite sannsynlig. En annen mulighet er at den kom fra IDF, de har sluppet noen tusen.

Er andre på sosiale media som mener bomben har profil som en JDAM bombe (hva det enn nå er).

Uansett, mye kaos. Den israelske talsmannen rapporterte at de traff sykehuset først før han tok ned tweeten sin. Burde kanskje ha forhørt seg oppover.

:man_shrugging:

5 Likes

Det med klokkeslett skal bare være tidsone ting. Media meldte 1910 ish at sykehuset var truffet.

https://x.com/geoconfirmed/status/1714390254935851272?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw Her går man langt for å geolokalisere.

Jeg kjøper uansett ikke st en styrta rakett tar ut et helt sykehus. Om det var israel eller styrtet rakett så må det ha vært et våpenlager som ble truffet.

9 Likes

Våpenlager sprenger ikke i en svær eksplosjon som man ser på den ene videoen. Har sett nok russiske våpen lagre sprenge og det tar timesvis. Enten en bombe som var der, eller Israel som slipper en 1000 kg bombe? Vet ikke om det er stort nok engang. Det var ikke noen stor ildsky, så ikke gass heller.

2 Likes

https://twitter.com/IDF/status/1714397390432612795

Tviler på at Israel hadde gått ut så klart med mindre de er sikre og har bevis.

Så kan alle døgeniktene av noen medier, politikere og sofageneraler ro seg stille tilbake.

Bra jobba alle sammen for å kaste max bensin på bålet. Er jo f… meg som det prøves å starte flere angrep mot Israel. Ønskes det en verdenskrig? Noen som vil se verden brenne?

Uansvarlig er bare ikke dekkende…

Bare se på det jødehatende rottereiret https://www.aljazeera.com/ som skriker at Israel er ansvarlig på sin forside enda, selv om alt peker mot det motsatte…

3 Likes

Spesielt hvor enøyde folk er i disse politisk betente trådene.

Man tror på alt fra sin egen side og alt fra sine egne nyhetskilder men ingenting fra den andre siden. Der er absolutt alt løgn!

Om en bombe slår ned, så må det være motstanderen som stod bak. Selv om den rammet han selv!

4 Likes

Dette er altså nivået vi kan forvente av vår kjære statskanal.

Israel: “hevder”
Hamas: konklusjon

15 Likes

Veldig godt påpekt. Spot on

Kan jo si narrativet skifter fort.

10 Likes

Har du lest tråden? Ser du at folk diskuterer, finner ulike kilder. Avkler kilder, bekrefter informasjon, avkrefter informasjon. Ikke minst søker informasjon. Føler du at posten din bidrar til å løfte diskusjonen?

7 Likes