Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Til spørsmålet om Israel var stod bak. For Hamas med et klandestint MO vil sykehus være et naturlig oppholdssted. Sykehus er ikke å anse som legitime mål - kravet om proporsjonalitet er jeg ikke sikker på er anvendbart. Israel vil naturligvis kjenne på den politiske risikoen forbundet med å bombe et sykehus. I det tilfellet Hamas (edit) eller en Hamas affiliert tredjepart stod bak så ville det vært forferdelig kynisk. På den andre siden å stage en scene hvor Israel står frem synderen bak en bestialsk handling som involverer drap på ikke-kombattante, vil nok pleie hensikten til Hamas. Spørsmålet er om vi får et svar på hvem som stod bak.

1 Like

Føler ikke “analysen” din er riktig i det heletatt. Den siste diskusjonen om hvem som er skyld i eksplosjonen ved sykehuset synes jeg generelt viser at folk er åpne for at det som blir servert fra de forskjellige sidene ikke nødvendigvis er riktig.

Jeg er enig i at det finnes noen med litt bombastisk fremtoning men generelt synes jeg jo de fleste er åpne for at ting ikke nødvendigvis er slik det kan fremstå i utgansgpunktet og er mest interessert i å finne ut hva som egentlig har skjedd.

@aksjewonka jeg tror det kommer rimelig gode analyser på hvem som stod bak etter hvert. Så er det jo en mulighet at det ikke var tilsiktet mål uansett hvor raketten kom fra. Om videobevisene viser seg å stemme så kan det jo se ut som noe går galt med raketten som treffer.

10 Likes

Gode analyser ja. Slike kan alltid bestrides slik at en i utgangspunktet ikke kommer noe nærmere svaret.

Om dette gjøres med hensikt eller om graden av kognitiv dissonans øker for å publisere informasjon hurtigst mulig tror jeg er vanskelig å fastslå med sikkerhet. Medias dekning av nevnte hendelser begynner å bli ganske standardisert og setter krav til informasjonsmottakeren om å utvise (litt) kildekritikk.

3 Likes

Ok, så bilder i dagslys begynner å komme inn. Lite skader på bygninger, skadede må være fra den åpne gårsdplassen.

Dvs en feilet rakett fra innad Gaza teorien er videre styrket. 500 drept er selvfølgelig en massiv overdrivelse.

OSINT bekrefter også IDF påstand. OSINT har lang solid track record fra Ukraina.

Linker? :stuck_out_tongue:

OSINT fra Ukraina krigen har en lang track record av å være jæææævelig ujevn. Noen ekstremt bra. Andre hiver seg på bølgen og poster shit. :stuck_out_tongue:

1 Like

IDF har ikke for vane å anerkjenne og ta ansvar når de gjør feil og har et enormt troverdighetsproblem?

Så er ikke Hamas noe bedre, men man kan jo helst bare vente på bevisene som vil komme for en dag.

Edit: Så er det også kilder på bakken i Gaza som ikke er terrorister, mer eller mindre troverdige, og det er ikke så veldig rart om deres første antagelse var at Israel angrep.

3 Likes

Postet det tidligere hvor Israel tok ansvaret for å skutt på sykehus.

Det blir jo noe litt annet når en fotsoldat har skutt, litt vanskeligere å holde track på? Soldaten ba neppe om tillatelse. Noe jeg antar skjer når Israel skal bombe sykehus. Tenker egentlig det er slikt som stort sett bare gjøres etter direkte ordre.

1 Like

Siste fra dem: https://twitter.com/Osinttechnical/status/1714525590873575600?s=20

Se også poster fra i går.

Det bare viser så tydelig hvordan ALT som kom fra “Gaza administrasjonen” i går var ren Bullshit.

Det er ingen som er begravet her, kun noen utbrente biler. 50 ofre max…

Edit: Og nå har IDF holdt sin pressekonferanse, case closed!

Det er jeg ikke enig i. Samtlige medier har backtracket etter første nyheter.

3 Likes

Jeg tror ikke IDF bomber sykehus med vilje, og det tror jeg heller ikke Hamas gjør. Men når det først skjer, så synes jeg ikke det er veldig rart om «alle» først peker på Israel.

IDF har bombet sykehus med vilje før og sagt de har gjort det, så jeg vet ikke hvor du har den fra?

Lots of burns but no crater seems to indicate most of the damage came from propellant, not payload.

Dette må jeg si er den mest oppklarende kommentaren jeg har sett hittil. Israel bruker hovedsakelig JDAM sluppet fra fly til angrep, mens Hamas bruker raketter. Enten, så er dette en Hamas-rakett som feiler, eller så er det en israelsk luftvernrakett som har feilet.

ref: https://twitter.com/Nrg8000/status/1714535497958334678

EDIT: trekker egentlig tilbake det med luftvernrakett. De er gjerne av fragmentation-typen, det skulle vært små huller overalt hvis det var en slik. For raketten ser jo ut til å ha gått av.

Ikke å stole på.

Det jeg lurer på. Sykehuset ble ikke truffet men parkeringsplassen ble.

500 drepte høres helt latterlig overdrevet ut. Spesielt utifra skadeomfanget.

Når du har kort tid å reagere på før det kommer ut mer info, så er det bare å finne på data.

2 Likes

Det er mistanken min, ser flere andre har påpekt det samme på twitter.

Finnes det gode 3dje parts bilder av sykehuset. dvs har kun sett parkeringsplassen, ikke evt skader på sykehus.

https://x.com/Osinttechnical/status/1714535687070916987?s=20

Edtit : fant noe.

Fant mer.

Stod 800 en stund.

En ting man alltid må tenke i slike situasjoner:

  • Hvem har noe å vinne på dette?
  • For hvem ville dette være svært uheldig?

Det er ganske lett å se at en stor hendelse med store sivile tap rett før Air Force One toucher nedpå Ben-Gurion-stripa passer perfekt for Hamas. Israel er svært avhengig av å ha godt forhold til USA og fortsatt ha støtte.

Jeg har ingen fasit, men det er lite empiri som tilsier at Israel hadde utført noe slik.

5 Likes

Jeg har ingen fasit, men det er lite empiri som tilsier at Israel hadde utført noe slik.

For de bomber ikke skoler og sykehuser vanligvis eller?

1 Like

image

https://twitter.com/KimIversenShow/status/1714415949678625211