Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Level entire building er vel ikke helt rett det heller?

2 Likes

Jo, men da benekter de ikke å ha gjort det.

Det jeg har sett av bilder er en mindre eksplosjon på en parkeringsplass med noe som ser ut som å være en rakettdrivstoffbrann. Har du noen bilder som tilsier at de har jevnet en bygning med jorden?

De benektet jo å skyte ned Al Jazeera journalisten i fjor(?) og skyldte på Palestinerne.
Uansett, dette er nok det angrepet som det er mest uenigheter om, altfor mye informasjon og desinformasjon ute der. Vi må nok bare vente til at en uavhengig tredjepart gjør sine etterforskninger. Akkurat nå får jo ikke nødhjelp tilgang til Gaza, uavhengig tredjepart er langt unna.

1 Like

Nei.

Den første dagen var det videoopptak av en hel gate i brann i etter hamas angrepet. Kommentarene gikk ut på at hamas åpenbart ikke kun fyrer av nyttårsraketter som media sier.

Level an entire building er vel en overdrevelse, poenget er at Hamas sine raketter har aldri gjort store ødeleggelser i Israel.
Jeg har ingen erfaringer eller kompetanse til å tolke og sammenligne bilder med raketter/bomber så jeg kan ikke svare på det.

Skulle nesten tro at israelerne skjøt ned mesteparten.

4 Likes

Det er per nå helt umulig å si hva som har skjedd. Ser på meg selv som en Palestina sympatisør, men jeg kan overhodet ikke utelukke at Israel ikke har skyld i dette.

Morsomt at det fortsatt er noen her som tror at dette er en bombe/luftangrep etter å ha sett dagslysbildene :joy: Dette er 100% en lavenergieksplosjon av rakettdrivstoff eller lignende, med påfølgende brann. Det er kun 3 biler med nevneverdige kinetiske skader. En JDAM feks hadde laget et svært krater, og alle bygninger rundt hadde vært totalskadd. Aldri i verden om 800, eller hva det er som er påstått, har blitt drept. Propagandaen har dog vært knallgod!

14 Likes

image

Det er jo rett og slett feil? Det finnes ikke noen bilder som viser det.

De rakettene har neppe mye drivstoff igjen. Denne raketten ble, hvis det er riktig akkurat fyrt opp, så feiler raketten, styrter og eksploderer med masse drivstoff som er igjen.

Det du ser på bildet er en eksplosjon som viser at noen biler er skadet i en eksplosjon, også har det vært en brann. Dette er utfra hva jeg vet bildet fra utenfor sykehuset. Det stemmer også godt overens med informasjonen ovenfor.

Det du har postet finnes det ingenting som tilsier? Ingen bygning jevnet med jorden? Ingen større eksplosjoner/skader som ikke kan forklares av en Hamas rakett som misfires?

NRK hadde flere bilder. Eksplosjonen er kraftig nok til å blåse inn noen av vinduene på bygget rett ved siden av (sykehuset antar jeg).

3 Likes

Ser hvert fall at saken ikke står øverst i norske nettaviser nå som det viser seg at det kan være en annen forklaring på eksplosjonen…

5 Likes

Dette ser ut til å være krateret.

Det skal være ca her.
image

Det finnes ingen bilder av et ødelagt sykehus.

9 Likes

Vindunene på kapellet til sykehuset var knust. Ellers lite skader.

1 Like

Interessant tråd som analyserer litt data
https://twitter.com/talhagin/status/1714572731872579676

Virker rett og slett som et uhell fra Hamas sin side.

Det kunne nok nesten like gjerne ha vært Israel sitt uhell, med 6000 bomber sluppet den første tiden etter at de ble angrepet.

Har sett endel misfires fra russisk luftvern i Ukraina også. Det er sånt som skjer til tider. Tror også det har vært noen tilfeller på ukrainsk side.

Sivile er de som lider når det er krig.

2 Likes

Jeg titter på forskjellig medier og internet linker…er det slik at Hamas tilgjengere IKKE skal vise …

https://twitter.com/manniefabian/status/1714377828131553446?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1714377828131553446|twgr^dc0eff6a2a038ed2a708e5203696f05bab4f1321|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.timesofisrael.com%2Fidf-presents-evidence-misfired-gazan-rocket-caused-hospital-blast-slams-hamas-lies%2F

IDF legger ut video og lydopptak som skal bevise at de ikke sto bak sykehusangrepet | ABC Nyheter

Lydopptak

Men IDF har også delt et lydopptak som forsvaret oppgir er en samtale mellom to Hamas-medlemmer som snakker om rakettnedslaget. Samtalen forløper slik, ifølge en transkribering som Jerusalem Post har gjort:

– Hva?

– De sier dette var Islamsk jihad.

– At dette var fra oss?

– Det ser ut til å være fra oss, ja.

– Hvem sier dette?

– De sier at vrakrester av raketten stammer fra lokale rakettsplinter og ikke israelske splinter.

– Hva er det de sier der?

– Herregud, fra oss. Ikke bare eksploderte den, men på et sykehus!

– De kan ha skutt den opp fra gravstedet som ligger bak.

– Hva?

– Det ser ut til at de skjøt opp raketten fra gravstedet bak sykehuset, og at raketten sviktet og falt ned på sykehuset.

– Det ligger et gravsted bak sykehuset?

Ja, det er midt i dette området!

– Hvor er det helt nøyaktig? Er det når du går inn i det generelle bakgårdsområdet?

– Når du går inn i bakgårdsområdet, så fortsetter du ikke mot byen, men i stedet fra høyre side, det er der sykehuset ligger.

5 Likes

Det som er sjokkerende og rart er at dødstall og rapporter fra terrororganisasjonen Hamas rapporteres helt ukritisk i seriøse norske aviser.

Det er gjengen som stormet over grensen og halshugde og drepte mennesker. Og som nå ved uhell eller overlegg har bombet sykehuset med sitt eget folk innlagt på.

19 Likes