Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Er du naiv eller har du ikke fulgt med?

1 Like

Skulle bare omformulert palestinere og skrevet Hamas to ganger. Jeg har stor sympati for palestinerne og israelere. Jeg snakker om Hamas. De som står bak det værste terrorangrepet siden 9/11.

3 Likes

Klarer du fortsatt ikke å la vær å unnskylde terroristers nedslakting av 260 uskyldige dansende sivile?

4 Likes

Jeg tar fullstendig av fra det jeg. Akkurat som jeg tar fullstendig avstand fra det Israel har drevet med de siste 50+ årene. Det er du som trangsynt her.

Klarer du å ta avstand fra Israels krigsforbrytelser?

3 Likes

Hvorfor må vi ha en “snill og slem” prat? Israel har legitim interesse ovenfor sitt eget folk og det samme har Hamas. De gir begge totalt f. i den andre part og ser på dem som dyr, eller behandler dem i hvert fall som det. Det finnes ingen “god” part her. Men sivilbefolkningen bør skjermes for disse ledernes kamp. Hamas valgte nå å trappe opp konfliktnivået drastisk, og Israel svarer som de alltid gjør med et enda større svar. Har vi kommet noe nærmere en løsning på konflikten? Nop. Men Gaza som det er og har vært er ikke en bærekraftig løsning. Enten må de ha boltreplass, en fri stat og internasjonale relasjoner i forhold til handel eller liknende, eller så må de utslettes, eller man kan fortsette som før og ha en uendelig konflikt. Utsletting ville satt i gang 3. verdenskrig, da de har stor sympati i den muslimske verden. Og å gi dem en fri stat ville skapt en permanent fiende som ville hatt mer ressurser og et langsiktig mål om å ødelegge Israel. Så man kan nok ikke velge et av de valgene heller. Er ganske håpløst.

3 Likes

Bra. Det er overraskende mange som ikke klarer å si noe annet enn “Det er synd det som skjedde, men…” i dag. Det er derfor jeg reagerer.

Nei, da har du ikke klart å forstå min posisjon.

Ja?

Det er noen folk her i tråden som tror at Israel er den snille parten.
Alle andre har skjønt at det er dritt på begge sider.

1 Like

Krigen i Israel kan sammenliknes med krigen i Ukraina på en måte:

Om russerne legger ned våpnene blir det fred, men om ukrainerne legger ned våpnene blir de utslettet.

Om palestinerne legger ned våpnene blir det fred. Om israelerne legger ned våpnene blir de utslettet.

Da blir det vanskelig for meg I hvert fall å ha særlig sympati med hverken russerne eller palestinerne.

7 Likes

Det er åpenbart at du sikter til meg, så da kan du like gjerne tagge meg. Alle (inkludert meg) vet at det er dritt på begge sider, no shit.

Ingen nevnt ingen glemt! Men godt å høre at jeg tok feil om deg. Beklager for det.

1 Like

Det stemmer ikke at de har stor sympati i den muslimske verden.

Å bli enige om hvem som er slemmest og hvem som kastet den første steinen blir som å bli enige om hva som kom først av høna og egget.

Hva er “løsningen”? Hatet er vel for sterkt for sameksistens. Samtidig er et praktisk problem for to separate nabostater som begge kan ruste opp at man kan skyte raketter mellom statene.
Sett fra Israels side er muligens løsningen på kort sikt å dytte alle inn et hjørne mens man rensker den andre enden for våpen, og så flytte på folk og gjenta.

Du misset poenget mitt. Om vi ser bort ifra metoder og historien her, samt status quo, så må vi støtte Israel, da de er den vestlige verdens representant her, mens motparten er islams budbringer. Selv om alt er forferdelig, så må man velge Israel som norsk. De er tross alt vår venn og det nærmeste vi kommer vårt verdisett. Men man kan fortsatt være uenig i hvordan de har oppført seg.

1 Like

Jeg har alltid sagt at løsningen er to stater + internasjonale styrker i midten. Det er nok urealistisk da Israel vil ta over det som er igjen av Palestina, og Palestina vil ha tilbake alt de har mistet. Ingen av sidene er realistiske og verden bryr seg ikke nok heller til å finne gode løsninger.

1 Like

Jeg har alltid syns at Israel svarer angrep fra Hamas på en uproporsjonal måte. Og at det palestinske folk, kvinner, menn og barn har levd under umenneskelige forhold. Noe måtte skje.

Samtidig kan ikke dette som de har utført forsvares av historikken eller noe som helst annet.

Hver gang Israel har gitt en hånd så har ikke Hamas tatt i mot. Nå blir Hamas gravlagt forever. Om det nye styret får ta over gjenstår det å se om palestinerne får et lederskap som velger en annen vei.

2 Likes

Vanskelig å følge med i utenrikspolitikken om dagen, nå er Norge (plutselig?) på parti med Iran, Kina, Brasil, Russland og Syria.

Og uenig med Canada, EU, Israel, Japan, Australia, og USA.

"Norge skiller seg ut fra så å si resten av Vesten. Siden FN ikke har et vedtak om at Hamas er en terrororganisasjon, følger Norge FN.

Derimot bruker Canada, EU, Israel, Japan, Australia, og USA betegnelsen terrororganisasjon, ifølge Wikipedia."

Støre forklarer, den viktige forskjellen:

– Jeg tror det holder i dag å kalle dette for en organisasjon som nå er ansvarlig for å ha utført terrorhandlinger, sier Støre til NRK.

– Så du mener de ikke er en terrororganisasjon? spør NRK tilbake.

– De er en organisasjon som utfører terror.

Enkelt og greit da, så får bare si; OK got it :+1:

Og jeg har en magefølelse på at mange flere er enig med utenriksminister Lavrov fra Russland, men ikke har mye til over for ytringene til Zelensky.

"13:51: Zelenskyj freser: Essensen er den samme

Ukraina-president Volodymyr Zelenskyj sammenligner Hamas’ angrep på Israel med Russlands angrep på Ukraina, og kritiserer samtidig Irans påståtte involvering.

– Den eneste forskjellen er at det er en terrororganisasjon som har angrepet Israel, mens det er en terrorstat som angriper Ukraina. Intensjonene er forskjellige, men essensen er den samme, sa Zelenskyj via videolink i Natos parlamentariske forsamling i København mandag, ifølge NTB.

13:43: Russlands utenriksminister: – Den eneste veien

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov sier mandag at samtaler om en tostatsløsning som sørger for fredelig sameksistens mellom Israel og palestinerne er den eneste veien videre når krigen er avsluttet. Det er Reuters som videreformidler ordene til Lavrov, som i følge nyhetsbyrået snakket på en pressekonferanse i Moskva mandag."

3 Likes

Jepp og det er ikke akkurat det eneste stedet i Palestina/Israel som ikke fungerer som det er nå…

Det er helt fantastisk vanskelig å bli klok på Israel/Palestina-konflikten.

Finnes det kilder som tar grundig for seg historien, uten å være farget av en av sidene? Del gjerne, har lyst til å sette meg mer grundig inn. Og synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte.

Håper denne tråden kan leve videre og bli et faktabasert sted å oppdatere seg, slik som Russland/Ukraina-tråden har vært for min del.

2 Likes

Tror kanskje Wikipedia eller Leksikon er det nærmeste man kommer objektiv vurdering. For lett å bli subjektiv i denne konflikten.

1 Like

Ukraina-president Volodymyr Zelenskyj sammenligner Hamas’ angrep på Israel med Russlands angrep på Ukraina , og kritiserer samtidig Irans påståtte involvering.

– Den eneste forskjellen er at det er en terrororganisasjon som har angrepet Israel, mens det er en terrorstat som angriper Ukraina. Intensjonene er forskjellige, men essensen er den samme, sa Zelenskyj via videolink i Natos parlamentariske forsamling i København mandag, ifølge NTB.

Går det an å bli en større idiot?