Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

At Gaza har vært avstengt fra omverden kan ikke stemme gitt den mengden våpen de har klart å importere.

“Grasping the complicated supply mechanism behind Hamas’s rocket procurement presents a considerable challenge for both Israel and the international community. The pathways, including those from Iran and Syria and the group’s domestic production, must be understood to mitigate future attacks.”

Man kan spørre hvorfor ikke Israel har “tatt” en stripe med land mellom Gaza og Egypt (det er vel bare ca 12 km) og installert geoteknisk utstyr for å detektere tuneller.
Og alt som kommer inn via sjø og land vil vel heretter måtte kontrolleres ned til minste detalj.

1 Like

Sier du at Israel ikke dreper uskyldige mennesker? Israel er drevet som en stat, og fortsatt bryter de menneskerettigheter for hver dag som går. På den andre siden har du militante grupper. Bør vi holde de militante til høyere standard enn en annerkjent stat? Når skal Israel begynnes å kritiseres og holdes ansvarlig? Da hadde vi kanskje ikke hatt Hamas engang.

3 Likes

En liten anektote om diskusjonen om pengene til Iran som står i Doha er jo at Hamas sitt lederskap har hovedkvarter i Doha.

Så alle palestinere er Hamas? Du vet du stempler et folkeslag som terrorister, når realiteten er at de fleste palestinere er fredelige folk?

4 Likes

https://twitter.com/amirnrf/status/1711225380219019658?fbclid=IwAR2loc2qw51UxpNB5NqbjW4T1fsENmcHwPQE7XS8QYUYsN5OzKSmOsNFkhE

1 Like

Selv om man skulle legge dette til grunn har Israel sida 2008 drept 20 ganger så mange sivile som Hamas.

Også stater kan utføre terrorisme.

https://www.ochaopt.org/data/casualties

3 Likes

Den andre parten du nevner, har bare gjerdet et helt folkeslag inne, fordømt de til vanskelige kår og stjålet landet deres. Skulle nesten tro folket som ble utsatt for nazistenes grusomme forbrytelser burde skjønne bedre selv.

6 Likes

Gazans have been facing higher-than-normal electricity shortages lasting up to 12 hours a day, amid lack of capacity to meet soaring summertime demands. Additional funding by Qatar has increased supply by nearly two hours a day.

The power cuts sparked mass protests against Hamas, which rules the Gaza Strip, under blockade now for over 17 years. Thousands took to the streets on 30 July, and videos showing Hamas security forces beating protestors were widely circulated. In response, Hamas led counter-protests against Israel.

Min utheving.

Er det ikke å bevisst gå etter uskyldige mennesker når man kaster dem ut av områdene deres, og tar over husene deres? Skulle likt å se hvordan du hadde reagert om det skjedde med deg.

5 Likes

Det er vel rett og slett krigsforbrytelser.

3 Likes

Nei, da må du lese innlegget mitt en gang til.

1 Like

Som de kommer seg unna med som alltid.
Et annet interessant argument er at Israel melder i fra til sivile før de bomber dem. Hvor skal de gå egentlig? Gaza er en liten bøtekott uten bomberom og Israel ser på seg selv som veldig snille når de melder i fra til folk at husene deres blir bomba. Bare gå ut på gaten dere. Det er det minste man kan forvente av et land som er med i FN. Standardene er latterlig lave når det kommer til Israel.

3 Likes

Det er 5 mill palestinere. Hamas er anslått til 15 000 krigere. Blir litt teit når man da generaliserer alle palestinere som hamas

2 Likes

Nei klart ikke. Jeg stempler ikke et helt folk. De fleste har riktignok stemt på Hamas. Akkurat som Russerne har stemt på Putin så stempler jeg ikke alle russere.

Hamas er ansvarlige og de fant mange frivillige for å utføre deres ordre om massakre.

3 Likes

Det endrer ingenting. Motivet til de to partene er forskjellig, det var det jeg understreket i mitt forrige innlegg.

1 Like

Vet ikke hvor legitime de valgene er i Palestina. Hamas er vel den sterkeste militante gruppen og derfor “vant” de.

Hva er motivene til Israel med den aparthaiden de har gjennomført de siste 20 årene?
Hva er forskjellen mellom Palestina og Ukraina? Burde Ukraina bare legge fra seg våpenet og la Russland ta over?

Voldtar de dem og paraderer dem gjennom Tel Aviv’s gater? Går de bevisste etter å drepe så mange folk som overhode mulig? Helst kun sivile?

2 Likes

Jepp.

Bare så det er sagt, Hamas er jo terrorister finansiert av Iran m.fl.

Måten Hamas går etter tilfeldige sivile som mål i stedet for militære viser det i mine øyne.

Det interessante der er jo at Ukraina også går etter sivile ledere satt inn av Russland. Jeg tenker det blir noe ganske annet, selv om det vel er en gråsone her…

Nå skrev du “Vi som tidligere syns at det var viktig å se begge sider av saken må nå innrømme at Palestinerne er på nivå med IS og at Hamas må inn på listen over terroristorganisasjoner. Med påfølgende konsekvenser”

Det høres veldig ut som du mener palestinere er terrorister. Kanskje du mente noe annet, men jeg tror ikke palestinere flest er som IS. Håper ikke du mener det

Edit: hamas er en terrororganisasjon, bare så det ikke er noen tvil om hva jeg tenker om de, men ikke alle palestinere er hamas er poenget

1 Like