Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Enda en tråd jeg tror jeg må dempe for å ikke bli sugd inn i uendelige diskusjoner og tillagt meninger jeg ikke har hehe. Uansett, jeg synes dette er skummelt. Det var svært tilforlatelig at dette kunne komme “helt plutselig” på Israel gitt at dette er verdens mest overvåkede stykke kjøtt og jord.

Nå kommer det ikke til å bli mye igjen av Gaza etter invasjonen, hvis noe. Og det vil presse de palestinavennlige landene i MØ til å håndtere flyktninger. Noe de ikke liker. Og jeg klarer ikke se annet enn at Iran er end-game for Israel sitt (antakelig) godt planlagte tilsvar / chain-of-events.

Tidshorisonten har jeg dog ingen aning om. Oppriktig skremmende å se, for øvrig, at den sinnsvake Russia-Gate konspirasjonsteorien mot “orange man bad” lever i beste velgående. Og folk tror propaganda er noe de driver med i RU/CHN.

4 Likes

Så du mener Iran har bygget opp Hamas sin militære kapasitet over minst ett år i vente på att de pengene dere krangler om skulle bli frigjort?
Og att Hamas angrep akkurat nå fordi pengen ble frigjort til humanitære forhold nå nylig?
Ikke att de angrep fordi det er 50-års markeringen for Yom Kippur krigen, religiøs høytid og gjerne tynt bemannet på vaktposter ved grensen?

Du anklaget meg for å gripe etter halmstrå når jeg nevnte att den oransje mannen delte etterretning med ruzzland i den andre tråden, det var bare en påminnelse om att det var en mulig link fra min side, ikke en påstand, og jeg har ingen ide om det er sant eller ikke.
Men når vi snakker om halmstrå… :roll_eyes:

Det jeg er helt overbevist om, er att han oransje har delt statshemmeligheter med i hvert fall ruzzland og Saudi, sikkert flere også, og om det ikke allerede har gjort det, vil det i hvert fall en gang i fremtiden koste (potensielt mange) menneskeliv.

Edit: Angrer nesten litt på att jeg klikket meg inn her, satser på dette blir første og siste innlegget mitt på tråden.

6 Likes

Trump harsannsynligvis lekket informasjon ifra Israel til Russland. Russland sendt videre info til Iran. Trump er kjøpt/betalt/utpresset av Russland. Slik er det.

3 Likes

Sanksjonene mot Iransk oljeeksport er rene amerikanske sanksjoner, ikke i FN-regi. Iransk oljeeksport går nesten utelukkende til Kina. Det er det lite Biden kan gjøre noe med.

Er det USA som også nå skal få ansvaret for all verdens elendighet, i dette tilfellet Hamas’ angrep på Israel?

Jeg sier ikke at det er direkte en konsekvens nei. Angrepet hadde sikkert skjedd uansett så lenge USA har en dement president. At USA er svake nå gjør at Russland tør å gjøre faenskap og Iran det samme.

Snart får Trump skylden for været.

De som henviser til info fra Russiagate er de som lett påvirkelige og ikke evner så godt å sortere informasjon / skille løgn fra fakta. Eller følge med i samtalen. Take your pick :wink:

1 Like

Trump the anti-war president was always a myth

Let the record show: Trump poured fuel on our endless wars and kicked diplomacy to the curb.

https://responsiblestatecraft.org/2021/01/20/trump-the-anti-war-president-was-always-a-myth/

5 Likes

1970-tallet hadde PLO i Libanon utviklet seg til å bli «en stat i staten». Fra baser i Sør-Libanon gjennomførte palestinske grupper stadige angrep inn i Israel. Spesielt førte DFLP an med terroraksjoner rettet mot israelske skoler og boligkomplekser og der flere titalls israelske barn ble drept (se Avivim-massakren, Ma’alot-massakren og Kiryat Shmona-massakren). Som et svar på disse aksjonene gikk Israel i 1978 inn i Sør-Libanon for å opprette en 10 km bred sikkerhetssone langs grensa (Operasjon Litani). I 1982 iverksatte Israel Operasjon Fred i Galilea der de invaderte landet for å drive ut PLO. Her allierte Israel seg med den libanesiske falangistmilitsen i kampen mot palestinerne.

I september 1982, under Israels felttog i Libanon, gikk libanesisk falangist-milits gikk inn i flyktningleirene Sabra og Shatila og massakrerte sivile. Militsen stod under direkte kommando under Elie Hobeika, som seinere ble libanesisk parlamentsmedlem og i 1990 også statsråd. Antallet drepte er omdiskutert, og anslagene varierer helt fra 700 til 3500. BBC hevdet at minst 800 mennesker var blitt drept. Palestinsk Røde Halvmåne hevder at over 2000 mennesker var blitt drept. Le Monde-journalisten Amnon Kapeliouk hevdet at så mange som 3500 mennesker kunne vært drept. Det vanlige er å oppgi tallet til minst 800.

Den israelske Kahan-kommisjonen slo fast at ingen israelsk soldat hadde vært involvert i massakren. Likevel ble forsvarsminister Ariel Sharon holdt indirekte ansvarlig for denne massakren, fordi området var under israelsk kontroll, og fordi Israel ikke grep inn for å hjelpe palestinere verken før eller etter at angrepene hadde startet. Derfor blir Israel av mange ansett som medskyldig i massakren.[16] Mens Israel iverksatte grundige undersøkelser av det som gikk for seg, ble det på arabisk side gjort lite for å identifisere de skyldige. I Al Jazeera-dokumentaren The War of Lebanon (Arabisk tittel: Harab Libnan ) fra 2001 hevdes det at det var mer politisk opportunt å legge skylden for det hele på Israel enn å sette i gang seriøse undersøkelser der ledetrådene også kunne føre til arabiske personer og grupper.

Litt historie.

Så husker vi jo at det var Palestinerne ved Arafat som torpederte fredsavtalen i Oslo.

1 Like

Palestinerne har hatt MANGE muligheter opp igjennom for en bedre fremtid. Resultatet viser bare at det ønsker de ikke.

De ønsker kun en ting, å drepe så mange jøder som mulig. Og de vil aldri gi seg så lenge Israel som stat eksisterer.

Dette er grunnen til at det aldri blir fred der, ingenting annet, alt annet er bare støy!

4 Likes

Se videoen først. Lurer på akkurat hva Israel teppebomber.

https://twitter.com/PhulusoGunyukun/status/1711330940830826528

Så noen som kommenterte at en krigsforbrytelse nå blir svart med en ny krigsforbrytelse. Får vel se i ettertid hva som faktisk har blitt bombet her.

Hvis noen hadde funnet kilden til “safe places” delen her, så hadde jeg satt pris på det. Lurer på hva som faktisk står der og om det er fra Israel osv.

2 Likes

Dette blir litt for enkelt. Palestinerne bodde tross alt der før de ble sparket på dør etter andre verdenskrig, når jødene skulle få et sted å bo. De har også opplevd at deres land blir okkupert og de må flytte fra hus og hjem.

Denne konflikten er så innmari komplisert fra begge sider at det nok aldri kan finnes en fredelig løsning. Men å påstå at den ene eller andre siden er årsaken til manglende fred er et hån mot virkeligheten.

Hva ville du gjort om noen tok ditt hus? Eller bombet din by? Søkt fred?

14 Likes

Det er ikke så komplisert som mange skal ha det til.

Men det er klart, når den ene siden er gale folkemordsympatisører så er det ikke så enkelt å finne en “løsning” som begge parter kan leve med.

Palestinerne har blitt sparket på dør i Libanon. De har blitt sparket på dør i Kuwait. De har blitt sparket på dør i Egypt. Ser du et mønster her?

Kanskje på tide med litt selvransakelse når selv deres “muslimske brødre” ikke vil ha noe som helst med dem å gjøre!?

8 Likes

Skal man forstå den historiske bakgrunn for konflikter som denne, så hjelper det ofte å begynne på det menneskelige plan for de berørte individer.
Ingen mennesker er født onde. Oppvekst og miljø former den fremtidige innstilling i stor grad.
I en slik sammenheng kan man forstå jødenes til dels harde linje, sett i lys fra hva de historisk har blitt utsatt for. Man kan også forstå de holdninger som blir sådd i barnesinn i Gaza, når man ser hvilke forhold de vokser opp i.

16 Likes

Det er ikke noe vits å kaste bort tiden sin på folk som har låst seg inn på at Israel er uskyldige og Palestina er skyldige. Noe av det jeg leser fra Rockybalboa viser ikke bare hva slags syn han har på Israel-Palestina konflikten, men også ellers generelt for mennesker.

8 Likes

Hvis dere ser videoen der en kidnappet gutt(7-9år gjetter jeg) fra Israel blir dyttet og ertet av palestinske småbarn og de eldre står rundt å skratter…
Jeg gremmes inni meg når jeg har jevnaldrende sønn.
Så lenge palestinerne mener at Hamas er veien til fred så er de alle medskyldige.

5 Likes

Ingen tvil om at begge parter har skyld i konflikten. Men å gå inn og drepe 260 ungdommer på festival. Kjøre rundt og snipe gamle og barn. Drepe hele familier. Og kidnappe 2 åringer. Det er så langt over grensen!

6 Likes

Ja det er helt feil dette skjer. Det er også feil at uskyldige Palestinske barn og kvinner blir drept. Finnes nok av videoer på nettet av Israelske soldater banke Palestinske småbarn.

2 Likes

Drepe uskyldige mennesker er galt. Det er jo ikke det som diskuteres. Det gjør begge parter i den konflikten, og med et enormt skjevt maktforhold.

Tris at noen har slike holdninger som Rocky her. Men det med manglende evne til å se grått istedet for sort og hvitt er jo en trend i tiden.

2 Likes

More than 200 Palestinians, nearly 30 Israelis killed so far this year: UN

Det står ikke noe om hvem som har blitt drept, men har ikke gått stille og forsiktig for seg av Israel heller?

(Altså, dette er før Hamas/Palestina angrep Israel, det var bare business as usual, uten at folk brydde seg om det…)

4 Likes

Det har vært på nyhetskanalene. Cnn, BBC og nyhetskanalen. Jeg er syk og hjemme fra jobb i dag…

Dette er 3 ganger flere ungdommer enn IS klarte å drepe i Frankrike. Israel har mange sivile drepte på samvittigheten, men aldri noe i nærheten av dette her.

Vi som tidligere syns at det var viktig å se begge sider av saken må nå innrømme at Palestinerne er på nivå med IS og at Hamas må inn på listen over terroristorganisasjoner. Med påfølgende konsekvenser.

Forskjellen fra IS er at Hamas er demokratisk valgt.

2 Likes

Det er jo det som diskuteres. Den ene parten går bevisst etter å drepe og voldta uskyldige mennesker, AKA ren terrorisme. Den andre parten bomber Hamas og tillater at sivile går med i dragsuget. Merkelig at så mange ikke klarer å se forskjellen.

8 Likes