Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Vet du hvordan disse Forensic Architecture er i forhold til pålitelighet?

1 Like

Samtidig var alle journalister direkt ute og var sikkre på att Israel bombet sykehuset og 500 døda direkt…

2 Likes

Spenningen er til å ta og føle på, sier utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).

3 Likes

La meg se om jeg har forstått dette riktig…

Når de skriver “500 palestinere ble drept i israelsk luftangrep mot sykehus på Gaza” så mente de egentlig 50 palestinere? Og når de skriver “sykehus”, så mente de egentlig parkeringsplass? Og når de sier “israelsk luftangrep”, så mente de egentlig Islamsk Jihad sitt luftangrep?

14 Likes

Den ser god ut utfra 15 min sjekk :sunglasses:

En ting jeg sliter med å forstå utfra deres analyse er hva det var som brant. Også sliter jeg veldig med hvordan en 155mm granat kan ha tatt ut 100-300 mennesker. Også er det veldig rart at det ikke finnes noen granatrester.

Hvis jeg skjønner analysen deres rett, så har også granaten ha sprengt bort fra der det ser ut som det ble mest skade, dvs bilene.

3 Likes

Det er en grunn til at det heter “the fog of war” :neutral_face:

Sannheten er som regel det første offeret, dessverre. Og da blir det bare til at nyhetene man leser fint kan tilpasses til det narrativet man allerede lever i. Sjekk f.eks ut Marthe Valle (musikeren) på Facebook (hun har åpen profil) som et godt eksempel på dette:

Hun har valgt side (og det er det mange som har gjort), og ser bare den ene siden.

3 Likes

Det er ikke ofte man ser dette, men svært modig journalist som griller Hamas lederen om drap på uskyldige mennesker

Great Al Arabiya journalist grilling Hamas’s Khalid Mashaal from an Arab perspective
https://twitter.com/arash_tehran/status/1715354932595847322

4 Likes

Nå er Greta på shitlisten til Israel :joy:

1 Like

Ganske mange som er på den shitlistene. Så at en av NGO-ene som ForensicArchi-folka hadde brukt var på Israel sin terrorlister, men de hadde ikke beviser som fikk dem på andre sine lister.

Hva er begrunnelsen?

Beskyldte Israel for folkemord i Gaza, men det skal ikke så mye mer til enn å snakke opp for Palestinerne til å ende opp på shitlisten.

The Israeli military lashed out at Swedish climate activist Greta Thunberg on Friday, after she sent a message supporting Palestinians and endorsed a comment which said a “genocide” was being perpetrated in Gaza.

In reaction, Arye Sharuz Shalicar, spokesman for the Israeli army, told POLITICO: “Whoever identifies with Greta in any way in the future, in my view, is a terror supporter.”

He added: “Because what Greta is doing, that she is now showing solidarity with Gaza while not saying a word about the massacres of Israelis, shows that she is actually not in favor of the Palestinians, but that she is sweeping the terror of the Palestinians or Hamas and Islamic Jihad under the table as if it did not exist.”

Arye Sharuz Shalicar later apologized for his remarks about Thunberg supporters and said, “I spoke out of a deep sense of pain and my words do not reflect my personal views or those of the IDF.”

Thunberg said “the world needs to speak up and call for an immediate ceasefire, justice and freedom for Palestinians and all civilians affected,” as the Israel-Hamas war escalates and threatens to become a regional conflict.

4 Likes

Du glemte å nevne bildet hun postet, som så ble slettet.

Et ganske tydelig antijødisk tegn.

3 Likes

Ganske utrolig at Hamas sin leder påstår at Hamas ikke angriper sivile…

2 Likes

Jeg er glad for at vi er lite og fredfullt land på siden av konflikten som blir påvirket minimalt av det som skjer i Midtøsten, noen av våre allierte er i store problemer mellom befolkningen. Blant annet Tyskland og Frankrike hvor det er store innvandrergrupper og mye polarisering. Situasjonen er anspent i begge land

5 Likes

Og der gjør hun uansett klimakampen en bjørnetjeneste ved helt unødvendig linke den til en slik politisk betent sak!

3 Likes

i Hamas sine øyne finnes det ikke sivile i Israel. Det de ikke skjønner er at de svekker Palestinernes sak hver gang de utfører terrorangrepene sine, og verre enn å svekke Palestinernes sak så bidrar de til at Israel bomber uskyldige mennesker i Gaza.
Det finnes mange på venstresiden i Israel som er i mot det regjeringen og høyresiden har gjort i Palestina konflikten, men jeg kan tenke meg at det også blir vanskeligere og vanskeligere for disse Israelerne å ta et tydelig standpunkt når Hamas dreper og kidnapper uskyldige mennesker.

4 Likes

Klimakampen er bare et middel for pr. Er ikke førstegang hun kommer med ganske langt til venstre meninger. dvs hun mener nok ikke så mye selv. Er nok foreldrene og apperatet rundt som mener.

8 Likes

Dette skjønner de ganske godt, for Hamas lederene i Qatar handler dette om penger, makt og utslettelse av alt de ikke liker. 2,3millioner palestinere på gaza er bare et nyttig verktøy.

5 Likes

Hun er jo ganske langt til venstre. Uansett så kjøper jeg hennes forklaring på blekkspruten, fordi jeg tror det ikke er noe sjanse i verden for at hun vil fremstå som en antisemitist i offentligheten.

Greta Thunberg deleted the social media post and shared the photo again after editing out the stuffed toy. She wrote, “It has come to my knowledge that the stuffed animal shown in my earlier post can be interpreted as a symbol for antisemitism, which I was completely unaware of. The toy in the picture is a tool often used by autistic people as a way to communicate feelings.”

“We are of course against any type of discrimination, and condemn antisemitism in all forms and shapes. This is non-negotiable. That is why I deleted the last post,” she said.

6 Likes

Svært lite hun gjør er ikke planlagt, dette er et arrangert bilde og selvsagt viste de hva de gjorde når de plasserte blekkspruten der.

3 Likes