Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Hvordan kan det ha seg at Hamas lederne lever fritt i Qatar med base der mens de utfører terror i Israel? Både Israel og USA har ganske gode forhold til Qatar. Kan man ikke ta ledelsen i Qatar istedenfor å teppebombe Gaza? Fotsoldatene i Gaza vil dukke opp uansett hvor mange mennesker som bombes ihjel, men det er ledelsen som styrer showet.

1 Like

Politikken i midtøsten er kompleks.

Qatar liker Hamas, Saudi liker IS.

2 Likes

På samme måte er Hamas nyttige idioter for at Netanyahu kan fortsette sin sionistiske ideologi. Derfor de har destabilisert Palestinerne istedenfor å støtte de moderate Palestinernes sak.

3 Likes

Det er din påstand.

Min er uansett at hamas er problemet som ødelegger området.

#BREAKING: Israeli Defense Minister Yoav Gallant: “Hezbollah has decided to join the war.”

Helt som ventet , noen som har mer info om hva det betyr i praksis?

Det er min påstand, men det er mye som tyder på at jeg har rett.

For 14 years, Netanyahu’s policy was to keep Hamas in power; the pogrom of October 7, 2023, helps the Israeli prime minister preserve his own rule

3 Likes

Blir litt som når man støttet islamister mot sovjet. Det som var en god ide da er kanskje ikke en god ide i fremtiden.

Hamas er uansett det som må bort for at folk skal kunne leve.

1 Like

Det er ikke nok med at Hamas forsvinner. For hvis Israel fortsetter i samme spor som de har gjort så dukker det fort opp nye Hamas.

3 Likes

“For years, the various governments led by Benjamin Netanyahu took an approach that divided power between the Gaza Strip and the West Bank – bringing Palestinian Authority president Mahmoud Abbas to his knees while making moves that propped up the Hamas terror group”, wrote political correspondent Tal Schneider in the Times of Israel last week. “The idea was to prevent Abbas – or anyone else in the Palestinian Authority’s West Bank government – from advancing toward the establishment of a Palestinian state”.

Dmitry Shumsky, a columnist for Haaretz, took a similar line, arguing that Mr Netanyahu had pursued a policy of “diplomatic paralysis” in order to avoid negotiations with the Palestinians over a two-state solution – a solution despised by the country’s extreme Right. This flawed strategy turned Hamas from “a minor terrorist group into an efficient, lethal army with bloodthirsty killers who mercilessly slaughtered innocent Israeli civilians”, said Mr Shumsky.

2 Likes

Mener man at Hamas kan levere bedre tjenester til Gaza folket enn Abbas? Jeg tror at Netanyahu ikke hadde Gaza innbyggere som sin første prioritet da han støttet Hamas, heller at Palestinerne skal forbli splittet og to-statsløsning ikke skal skje.

2 Likes

Although careful in public, in early 2019 Mr Netanyahu was quoted as saying behind closed doors that those who opposed a two-state solution should support the transfer of funds to Gaza, because it worked against Palestinian unity, according to the Times of Israel.

1 Like

Det er klart at dersom Israel får flertallet av palestinerne til å ta avstand fra terror og heller velge en mer moderat ledelse, så må sivile palestinere oppleve at de vinner noe på et slikt valg.

4 Likes

Det kreves en stor innsats fra Palestinernes arabiske allierte til å få dem til å forstå at de ikke kan få samme grenser som i 1967 eller før.
Jeg tror at Abbas kan akseptere en kompromiss etter det jeg hørte fra den Palestinske ambassadøren som var på Piers Morgan programmet og gikk så langt som å anerkjenne Israel som stat. Det er ikke mange andre Palestinske grupperinger som gjør dette. Hamas sier at de vil slette Israel fra kartet, og det er den grupperingen Netanyahu har bestemt seg for å støtte. Ting hadde væt så mye bedre om man aksepterte at eneste måten å løse dette på er to-statsløsning.

Ta en titt på denne: https://www.youtube.com/watch?v=GvDAra1VFnE&ab_channel=PiersMorganUncensored

Det er rundt 17 minutter at han beskriver sin regjerings standpunkt.

3 Likes

Når Hamas er tatt er jo Hizbollah der fortsatt. De ryker nok også nå.

Legger ut mer fra samme artikkel for å beskrive støtten mer spesifikt.

Despite being formally designated a terrorist organisation by Israel, the US and much of the West, Mr Netanyahu has largely ignored military provocation from the group since the last major Israeli ground incursion of 2014, and has simultaneously allowed huge sums of cash to flow into Gaza.

The money is said to have come in suitcases via Qatar, where Hamas’s political leadership is based, but also via trade with Israel that has boomed in recent years as tens of thousands of cross-border work permits have been issued to Gazans.

Støtten skal altså være mangel på angrep på Gaza, titusenvis av arbeidstilatelser, og at kofferter med cash fra Qatar ikke ble stoppet.

https://x.com/osinttechnical/status/1715562790805479663?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Jeg vil si de scorer 1-2 av 10.

Det er det jeg har lest også. Hvorfor skulle han ellers ha støttet Hamas. Det var ikke fordi han likte dem. :see_no_evil:

2 Likes

Prøvde å finne bilder av et 155mm krater, men fant ikke noe. :see_no_evil:

The doppler analysis they link to is far more convincing, and I think does pretty clearly the final approach was broadly from the SE direction. https://twitter.com/earshot_ngo/status/1715381907230232929… And suggests that the Channel-12 footage is of a separate incident.

Som virker solid.

What does help provide insight into that is an examination of the scene. Low explosive damage, high fire damage, indications of a debris field, no evidence of Israeli munition fragments, a scene swept clean before any forensic analysis (or even basic photos) could be taken.

Som gjør at jeg sliter med å tenke 155mm granat…

The cited picture they use here fairly clearly shows the remains of a Russian 122mm Grad rocket that hit Kharkiv Oblast last year.

Som igjen ville forklart brannmerkene…

2 Likes

Tror ikke Tyrkia kommer med i EU med det første…

5 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1715792860241363377?s=20

Jødehatet lever også blant nordmenn

1 Like