Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Tja, se på hvordan USA fiksjet faluhja. tapte 80mann.

Tror dette går rimelig fint.

“Keep in mind that Fallujah at the time was far less densely populated than Gaza is now. It had no underground tunnels or anything like that,” he said. “It was nothing like apartment houses right next to each other which you have in Gaza City. I don’t see how it can be done.”

4 Likes

De siste jødene (8000 stk) bodde i Gaza i 2005, før de måtte komme seg av gårde derfra, og i dag bor det 0 - null - jøder på Gaza-stripen.

8 Likes

De ble tvangsflytett når israel trakk seg ut. Palestinerene kunne ha laget et Hong kong i midtøsten, men de valgte å ødelegge alt.

1 Like

Demokratiet som vesten støtter blindt

1 Like

Når kommer bakkeinvasjonen av Gaza?

Flere og flere spekulerer i årsaken til at det trekker ut i tid. Blir Israel satt under press av USA og «det internasjonale samfunnet»? Har regjeringen blitt redd for storkrig med Iran? Er det frykten for negativ mediedekning med bilder av sivile døde? Osv.

Årsaken kan være mye enklere: dette er en del av den psykologiske fasen av krigføringen.

Israel vet at Hamas forventet og planla for en bakkeinvasjon i lang tid før terrorangrepet. Hamas vil trekke Israel inn i en bykrig med høye tap på Israelsk side. Samtidig som presset i mediene mot Israel og fra «det internasjonale samfunnet» vil øke for hver dag invasjonen foregår.

Mottrekket til Israel kan ganske enkelt være å trekke ut tiden, for å slite ut de relativt få (20-30 000) Hamas krigerne i Gaza, som neppe får så mye søvn og hvile, og går med høyspente nerver døgnet rundt.

Samtidig underspiller Israel hvor hardt de allerede har slått tilbake med å bombe på Gaza hver natt, for å forberede invasjonen. I tillegg skal de ha special ops teams inne i Gaza som driver etterretning og likvidering allerede.

Og: i går ble det også rappportert at Israel har etablert egne kill-teams som skal gå etter toppledelsen i Hamas «anywhere they hide», altså også utenfor landet og i feks Qatar der HQ ligger. Den trusselen tar man nok ikke lett på - Israel har litt av en track-record helt fra 60-tallet på dette området.

Så: det kommer nok en bakkeinvasjon, når fienden allerede er slitt ned så mye at de +300 000 soldatene som står langs grensen, kan avslutte krigen langt raskere enn mange nok forventer.

Det er klart Hamas kommer til å bli fullstendig knust av Israel.

Alt annet vil legge igjen så mye utrygghet i Israel for at staten ikke klarer å beskytte dem, og sende så sterke incentiver til alle islamske terrororganisasjoner om å slå til andre steder i verden, at det heller ikke er et alternativ for vesten å la Hamas slippe unna.

Vesten knuste IS. Hamas er bare enn mygg til på frontruta i det store bildet.

Man bør ikke bli motløs og undervurdere vestens vilje til å bruke kraft til å slå tilbake når det virkelig gjelder.

Bare fordi man så langt har vært ufattelig slepphendte og naive med grensene, og det går aggressive pro-Hamas demonstrasjonstog overalt i Europa nå, så betyr det ikke at det stille bygges konsensus for å legge an en helt annen tone fremover:

« Germany’s interior minister said on Friday Hamas supporters should be deported from the country where possible, and authorities would keep a close eye on potential threats following the Palestinian militant group’s attack on Israel.

“If we are able to deport Hamas supporters, we must do this,” Nancy Faeser said following talks with officials at the Federal Criminal Police Office.»

« All Hamas activities and the Islamist Samidoun Network are to be banned in Germany. Authorities are also targeting other organizations run by Hamas sympathizers.»

De store landene starter og legger premissene for de mindre landene i Europa. Men aller sist kommer nok Norge.

« Espen Barth Eide: I kraft av Norges mangeårige engasjement i den israelsk-palestinske konflikten og tilstedeværelse i regionen har vi mange kontakter mot aktører i Midtøsten, også Hamas. Kontakten med Hamas har i senere år funnet sted i regionen uoffisielt på embetsnivå med jevne mellomrom. Vi fortsetter å ha kontakt med Hamas - på samme nivå - i lys av den alvorlige situasjonen vi ser utspille seg i Israel og Gaza.»

7 Likes

Heh, jeg sjekket google maps og bygningene er mye større i Gaza. Type 6-8 etasjer med armert betong. I falluja, så er det 1-2 etasjer i murstein. Nei, det blir ikke det samme. Også er Gaza 4x så stort.

Hvordan? Og med hva? Over 50% av de som bor på gaza-stripen lever der som registrerte flyktninger. GDP pr capita tilsvarer en 169. plass i verden, og en stor andel av “inntektene” er nødhjelp.

Det går frysninger nedover ryggen når jeg leser om Sabra og Shatila i 1982. Resultatet var skremmende likt Hamas sitt terorangrep for 2 uker siden. Selv om det ikke var IDF selv som sto for nedslaktingen, så kunne de forhindret, men valgte å ikke gjøre noe, snarere tilrettelegge.

Selv om Hamas, palestinere og hele gaza-stripen (og evt vest-bredden) forsvant i løpet av natten, tror jeg ikke dette ville endret stort på utfordringene i regionen. Israel ville fortsatt ha 1/2 mrd arabere som nærmeste nabo, og det finnes 1.8mrd muslimer i verden. Høres fælt ut, men kanskje de kontinuerlige konfliktene mellom Hamas/Israel fungerer som en slags buffer hvor støttespillerne til særlig Hamas får utløp for noe og ser seg fornøyd med det - og at det fortsetter å bli sånn.

Jeg forsvarer ingen av sidene, jeg fordømmer ledelsen på begge sider.

5 Likes

Bare å se på historien fra 1947 og til nå. Egypt hadde på et tidspunkt okkupert Gaza og Jordan hadde okkupert Vestbredden. Ikke akkurat som om de brydde seg om palestinerne…

3 Likes

Det er de aktuelle religioner som er bensinen på bålet i Midt-Østen.

1 Like

En “Palestiner” i 1947 var nok ikke helt det samme som i dag. Som protektorat under engelskmennene ble alle i området - uavhengig av etnisitet eller kultur- referert til som palestinere. Engelskmennene utstedte palestinske statsborgerskap. Så ja, sett i dagens lys, var det underlig. Men før dette igjen så pågikk det jo en palestinsk selvstendighets-kamp (tilsvarende den sionistiske) med ideen om en egen palestinsk stat.

Poenget mitt er at staten Palestina først og fremst ble sabotert av Egypt og Jordan. Ikke Israel. Ikke noe jeg egentlig har tenkt så mye på før dette…

5 Likes

Ikke uenig. Slaget om/kampen for en palestinsk stat for “palestinere” tror jeg for veldig lang tid (“alltid”) var tapt i det verdenssamfunnet bifalt opprettelsen av staten Israel.

Det kan du si, men det tenker jeg kommer av nabolandene som ikke kunne utstå tanken på et land med jøder.

Btw, apartheid regimet Israel kjører på Vestbredden og tildels i øst-Jerusalem synes jeg heller lite om. Samtidig er det nok vanskelig å få til noe, når du har krefter innad som ønsker å anektere og krefter utad som ønsker å ødelegge.

Med tanke på hvordan Israel behandler araberne inne i Israel, så tenker jeg annektering faktisk ikke hadde vært så dumt. De blir behandlet relativt greit…

1 Like

Dette intervjuet med en sønn av en av Hamas grunnleggere tenker jeg det er verdt å bruke noen minutter på. Han har gode innspill, og snakker bla. om å bruke gass i de underjordiske tunnelene til Hamas.

image

2 Likes

Midtøstens demokrati dere

2 Likes

Hvordan er det å være jøde i Gaza?

Ensomt.

Israel er en stat. Gaza er et høl. Går det an å sammenligne?

2 Likes