Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Du gjentar dine forklaringer på konflikten, men svarer ikke spørsmålet. Mener du dermed at Israel ikke skulle reagert på angrepet etter at Hamas igjen gjemte seg i Gaza?

2 Likes

Den siden som vil ha flertall framover var interessert i en løsning i hvert fall.

1 Like

Hamas, som ble valgt i Gaza utførte et angrep. Israel svarer og siden Hamas bygger under sykehus osv, så…

Jeg må ærlig si at jeg ikke helt vet hva jeg synes. Å velge inn Hamas var ikke noe sjakktrekk?

2 Likes

Jeg synes at Arabic, Plastanier, Israel, Europa og USA skal gi Hamas 24timer for a full overgave til the UN med frigjøring av sine gisler. Også clean up GAZA for våpen og få på plass en ny myndighet som UN styrer sammen ny ledere, med Arabics, Palestiner og Usa , Israel. Hvis Hamas ikke gir seg vet man hva en terrorist er.

Jeg har svart deg flere ganger. Du er fast bestemt på at teppebombing er løsningen, så da får det være. Tiden vil vise.

Du har svart på hva du mener Israel ikke burde gjøre. Men absolutt ikke et eneste svar på hva du mener de burde gjort.

3 Likes

Les innleggene mine. Stikkord:

  • Avslutte teppebombing og slipp inn nødhjelp
  • Avslutt støtten til Hamas
  • Inngå politiske løsninger med Abbas på Vestbredden
  • Kaste ut høyre-ekstreme fra regjeringen
  • Sikre grensene sine ordentlig (land/sjø/luft)

Det er absolutt ingen enkle løsninger som vil automatisk gi fred. Men veien Israel ser ut til å velge, og som verdenssamfunnet forsøker å forhindre, er kanskje blant de verste.

6 Likes

Har ingen store innvendinger mot dine punkter her. Men mener du virkelig at det hadde vært tilstrekkelig som konkret svar på Hamas sitt terrorangrep? Skulle Israel forholdt seg passiv og bare tatt i mot de raketter som Hamas valgte å sende?

11 Likes

Da var vi visst relativt enige likevel :+1:t2:

For det første så fikk terrorangrepet nesten fritt spillerom grunnet en enorm politisk og militærstrategisk svikt fra Israel sine side. All den tid landet er omgitt av fiender, herunder en undertrykket befolkning på Gaza som ledes av en terrororganisasjon, så ligger en stor del av ansvaret på israelske myndigheter for at terrorangrepet ble så fatalt. Netanyahu og regjeringen burde gått av med øyeblikkelig virkning og overlatt ansvaret til en mer styringsdyktig konstellasjon.

For det andre så er det stor forskjell mellom en robust taktisk militær respons og avskrekking, og en full invasjon etter en langvarig strategisk teppebombing. Den første hadde vært innenfor selvforsvarsretten. Den andre er ikke det når man ser på de sivile tapene som har og vil komme til å skje.

For det tredje er det noen innenrikspolitiske dynamikker i Israel som gjør at landet svarer så massivt militært. IDF har aldri vært så ydmyket og Netanyahu m/ regjering er under et enormt press. Det er nærmest politisk umulig for nåværende ledelse å ikke invadere Gaza eller å innlede politiske forhandlinger med Abbas. Dette i seg selv leder Israel til å gjøre store strategiske feil - noe Biden også har advart mot med referanse til USAs reaksjoner etter 9/11.

5 Likes

Spørsmålet da blir jo hva det innebærer i praksis, mot en fiende som opererer fra tunneler under sivil bygningsmasse?
Selv om Israel skulle få en mer moderat regjering, og også en avtale med Abbas, så er ikke problemet med et Gaza styrt av Hamas løst. Hvordan skal man kunne få til en avtale med Hamas, så lenge den organisasjonen ikke innrømmer motparten retten til eksistens?

2 Likes

Dama burde aldri gått hjem alene midt på natten med så kort kjole😔

9 Likes

Israelere selv er forbanna på Netanyahu pga politikken hans som førte dem hit. Han har mistet støtten. Så når @anon67470730 mener han har mye av skylden, så er han ikke alene.

9 Likes

Det ser ut som Israel nå forsøker å drive etnisk rensing av hele Gaza. Skyve befolkningen sørover gjennom å rasere alt nordfra, og til slutt tvinge folket over grensa mot Egypt. Så blir det vel Europa som til slutt må inn å ta imot de hjemløse og nasjonsløse flyktningene.

For at dette skal skje må selvsagt lidelsene skrus opp til det maksimale ved å nekte folk mat, vann, strøm og medisiner.

Det er kanskje dette som er “the final solution” på gazaproblemet, sett fra Israels side.

3 Likes

Eller, få de sivile til å flykte til sør, ta ut Hamas, la de sivile flytte tilbake, ta ut Hamas i sør. Drive Hamas ut av Gaza.

De ber de sivile dra, fordi Hamas fortsatt angriper Israel derfra og det er vanskelig å ta dem ut med sivile som “skjold”.

8 Likes

Skal de kunne ødelegge tunnelene og rakettbatteriene til Hamas, så er det kanskje fornuftig at de forsøker å få flest mulig av sivilbefolkning til å oppholde seg utenfor sonen? Det er først etter en slik operasjon er ferdig, at man vil se hvordan Israel vil forholde seg til den palestinske befolkning.

4 Likes
1 Like

Det er et godt poeng. Vi vet jo at måten de driver krig på går hardt utover sivile. Selv om jeg stoler null på tapstallene Hamas kommer med.

Man skjønner det går hardt utover sivile når Israel bommer såpass at de treffer Egypt.

2 Likes

Hvis dette er Israel sin plan, er det dømt å ende i en brutal og langvarig opprørsbekjempelse med enorme tap på begge sider, der Israel til slutt trekker seg ut og man er tilbake til start.

3 Likes

Det blir neppe lett. Så jo hvordan det gikk i mariupol for Russland. Det vil ta måneder. Tusenvis av døde på Israels side. Høyere for Hamas

Og hvis innbyggerne slippes tilbake igjen, blir det en årelang opprørskrig. Kan ikke se for meg at Israel går med på det.