Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Verdt å lese

https://twitter.com/MarkHertling/status/1716607268869865793

https://x.com/MarinaMedvin/status/1716605531475902550?s=20

Vanskelig med bedre beskrivelse av Gasa

7 Likes

Denne kommentaren var vel treffende?
image

3 Likes

Noe jeg sliter med å forstå.

https://x.com/MrAndyNgo/status/1716669549041304037?s=20

De vet hvordan homofile har det i Gaza?

3 Likes

Sikkert like ille som resten av befolkningen som blir teppebombet fra skyene.

1 Like

Historieløst…

3 Likes

Nok verre, vanlige folk kastes ikke fra bygninger pga legning. De må faktisk være uenige med hamas før de straffes.

Men du illustrere jo ganske godt utfordringen for mange av dem som støtter hamas. De skjønner ikke hvor brutale de er mot alle de ikke liker.

3 Likes

Jeg tror ikke Hamas har tid til å gå opp på bygninger og kaste homofile ned akkurat nå.
En sammenligning mellom meg og de som støtter Hamas er noe jeg ikke setter pris på. Det er lavmål.

Du illustrer ganske godt utfordringen med mange av dem som støtter Israel dog. Du synes det er rart at homofile i New York ikke støtter teppebombing og folkemord fordi homofile blir behandlet dårlig i Gaza. Heldigvis er disse homofile i New York mer oppegående og klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

Godt å se at Palestinas frigjøringskamp samler muslimer, homofile, jøder, kristne, hvite, og svarte. Kvinner og menn. Og de som identifiserer seg som noe annet :slight_smile:

3 Likes

Vel verdt å se denne 8:31 min lange videoen med et intervju av Natasha Hausdorff
https://twitter.com/HillelNeuer/status/1716470634421628941

Natasha Hausdorff is a barrister in London and a Director of UK Lawyers for Israel.

She holds law degrees from Oxford and Tel Aviv Universities and was a Fellow in the National Security Law Programme at Columbia Law School.

Natasha previously worked for Skadden Arps, in London and Brussels and clerked for the President of the Israeli Supreme Court, Chief Justice Miriam Naor, in Jerusalem.

She speaks frequently on international law, foreign affairs and national security policy.

Jeg tok med hvem hun står bak for å gjøre det klart at hun ikke er en nøytral part. Samtidig, så må det jo være flaut å stå der som BBC-reporter og skulle være motparten hennes.

Hvis jeg har forstått det rett, så sier hun at et “siege” er lov, så lenge målet ikke er å treffe sivile. De er forpliktet til å sikre at sivile får mat osv, men bare så lenge forsyningene ikke ender opp i hendene til, i dette tilfellet, Hamas. Når det ikke er mulig, så er det heller ikke påkrevd i følge internasjonal lov.

Så, hva må til for at forsyninger skal komme til Gaza? Jo, Hamas må skille seg fra den sivile befolkningen slik at de kan få hjelpen de trenger. Noe som fungerer dårlig når du trenger de sivile som levende skjold. Ellers får de jo ikke advarselsskudd fra Israel før de bomber boligblokker osv.

7 Likes

Somsagt du illustrere det ganske godt. Folk kaster seg på det som er trendy uten å helt skjønne hva det de støtter står for. At homofile ikke har rettigheter, blir dømt og henrettet i et hamas styrt området er kanskje det mest beskrivende.

Mistenker at færre hadde støttet hamas om de skjønte hva de står for. For hamas henretteter jo alle som ikke er 100% dem. Selv arabiske muslimer ble drept i Israel av hamas.

Men her tror jeg nok ikke vi blir enige. Så får du heller si at du bare støtter hamas 63% for det er vel ca antallet på gaza som støtter hamas.

11 Likes

Nivået er så fascinerende:

«Kritiserer du Israel sin brutale krigføring mot Gaza, så støtter du Hamas»-tilnærmingen er så lite konstruktiv

6 Likes

Helt forferdelig hersketeknikk.
Kritiserer du israel så er du jødehater, støtter du Palestinas frigjørelse og selvstendighet så er du Hamas supporter. Hvorfor er det ingen mellomting? Er det fordi du ikke tåler andre meninger enn dine egne?

3 Likes

Jeg tror ikke du vet hva teppebombing er for noe.

8 Likes

Hva er Palestinas frigjørelse og selvstendighet? Hamas sin versjon av dette er det Israel står opp mot når det gjelder Gaza. Dessverre for sivilbefolkningen. Få pro-palestinere som nevner Hamas midt oppi alt som skjer, elefanten i rommet. Så lenge palestinere og støttespillere ikke tar avstand fra Hamas blir det veldig vanskelig for å si det pent.

2 Likes

Og alle disse historieløse apologistene, som også skriver ivrig på denne tråden, bidrar til å ødelegge de moderate palestinerne sin sak. De bidrar til å øke og forlenge deres lidelse og håpløshet.

Enten så skjønner de det ikke selv, eller så bryr de seg kanskje ikke om det, blindet i sitt jødehat?

:point_up:Nivået eksemplifisert

3 Likes

Det er et åpent spørsmål. Om du føler deg truffet må du gjerne forklare :slight_smile:

Nivået du legger opp til er at de som er uenig med deg muligens er blendet i sitt jødehat. Forøvrig et ganske vanlig stråmannsargument mot de som kritiserer staten Israel eller dets krigføring.

Så finnes det selvfølgelig mange antisemitter, likeså det finnes antimuslimer, men det burde være mulig med en saklig debatt uten å ty til slike karakteristikker.

7 Likes

Nei, det er helt feil.

Det er forskjell på å være uenig og i å diskutere sak, til forskjell fra å feks gnåle på i flere dager etter at alle andre var ferdige med å diskutere den berømmelige sykehusbombingen feks.

Da er det tydelig at det er ikke sakens kjerne som er det viktigste, men det å sverte Israel og IDF er det som er den egentlig hensikten. Det vises ingen lettelse over at det kanskje bare er 50 døde i forhold til 500. Nei, det vises tvert i mot en form for frustrasjon og stahet…

Energien brukes tilsynelatende utelukkende på å finne feil hos Israel og ting de kan “tas” på I steden for å diskutere med hva og hvordan det palestinske folk kan få det bedre.

4 Likes

La oss forutsette at du ikke akkurat det tilfelle ville hatt rett i at enkelte ønsker å sverte Israel og IDF, så betyr ikke det at motdebattanten er antisemitt.

Du, med flere, bør klare å avsløre dårlige argumenter med egne motargumenter.

6 Likes